Vergeten check in/uit flex basis | NS Community
beantwoord

Vergeten check in/uit flex basis

  • 3 December 2022
  • 4 reacties
  • 386 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik heb afgelopen donderdag een fout gemaakt met de overstap van trein naar metro bij Blaak. Ik heb bij zo'n overstap zuil uitgecheckt bij ns en ingecheckt bij ret. Maar ik wist niet waar mijn ret station was die bleek achter weer een poortje van ns te zitten. Toen heb ik klaarblijkelijk weer ingecheckt bij ns omdat ik anders niet bij het ret poortje kon komen. Nu heb ik dus een vergeten check in/check uit bij ns en 2x een check in bij ret op Blaak. Ik heb ns flex basis en ik weet niet wat ik nu moet doen.

Dit was voor mij de eerste keer dat ik deze reis heb gemaakt en het was heel stressvol dat alles mis ging en dat ik niet wist waar ik moest zijn. Voor mij was de situatie totaal onduidelijk.

icon

Beste antwoord door Daniel 3 December 2022, 11:00

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De situatie op Rotterdam Blaak is inderdaad wat complex, doordat je voor het ene metroperron via de overstapzuil kunt bereiken zonder poortjes tegen te komen en het andere alleen door eerst de NS-poortjes uit te gaan en dan weer de RET-poortjes door.

U zult bij NS een check-uit zonder check-in hebben, want aan de binnenkant van poortjes kunt u alleen uitchecken. Die zal via de NS Klantenservice gecorrigeerd moeten worden, dat kan nog niet online.

De gemiste check-uit bij de RET kunt u corrigeren via www.uitcheckgemist.nl

Voor een volgende keer: bij gebruik van de overstapzuil direct de trap op naar het metroperron, dan komt u geen poortjes tegen. Mocht u dan constateren op het verkeerde metroperron te staan, dan is het meest praktisch om vanaf de metro weer naar boven naar de uitgang te gaan. Daar kunt u uitchecken en weer inchecken aan de overkant.

En verder: ik ben een ervaren reiziger, maar heb ook al wel vaker op het verkeerde metroperron gestaan op Rotterdam Blaak. Het is gewoon een vrij gecompliceerde situatie inderdaad doordat de borden ook niet persé heel handig hangen. Dus het ligt niet direct aan u ofzo.

Hartstikke bedankt voor de fijne en duidelijke reactie en uitleg! Ik ga nu contact opnemen met de klantenservice 

Badge +3

Als het goed is zal een RET poortje wel herkennen dat je al op het perron ingecheckt was, maar het is zeker verstandig om (liefst morgen) even te kijken op uitcheckgemist.nl want anders kost dat ook weer 4 euro.

Mocht daar een gemiste uitcheck staan, dan vul gewoon Blaak - Blaak in (niet gereisd op die incheck).

Eigenlijk zouden NS poortjes dat ook moeten doen, en op veel stations doen ze dat ook. Een poortje waar je door naar buiten loopt zegt dan ‘Tot ziens’ (of iets van die strekking) als je al op het perron uitgecheckt had.

Als dat op Blaak ook zo werkt dan is er niets aan de hand, zie je Mijn NS reishistorie (of beter, maak een Mijn OV-chip account aan). De Klantenservice heb je dan niet nodig.

I had similiar situation but i entered the station through metro peron and checked out at rotterdam centraal. Because of that i was chatged 20 euro. It is criminal to do such a thing. I didn’t fo anything wrong. If there is a problem with that the stairs should be dovided with the gates. Ns doesn’t consider this as a  condition for return. This looks like a systemic fraud on people who have no idea it works like this and are not aware as the system is built wrong. If I only knew i need to go out and check in with ns gates i would do it. In fact wverytime someone is using these stairs is doing the same. That doesn’t make sense and cause troubles for travellers.

Reageer