vergeten in te checken | NS Community
beantwoord

vergeten in te checken

  • 20 May 2023
  • 19 reacties
  • 506 Bekeken

Beste, 

Ik ben vergeten in te checken van Rijssen naar Holten. Dit is de aller eerste keer in mijn leven dat ik vergeten ben in te checken. Ik kreeg van de conducteur een vervoersbewijs ticktet, ook die ben ik vergeten uit te checken. Ik zou graag voor mijn reis de normale prijs betalen. Ik vind een boete van 52,60 euro heel duur voor een kort ritje van 6 minuten. Ik betaal graag de normale prijs van de reis. 

 

Met vriendelijke groeten, 

Saar Rozenfeld.

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 May 2023, 00:57

Bekijk origineel

19 reacties

Beste, 

Ik ben vergeten in te checken van Rijssen naar Holten. Dit is de aller eerste keer in mijn leven dat ik vergeten ben in te checken. Ik kreeg van de conducteur een vervoersbewijs ticktet, ook die ben ik vergeten uit te checken. Ik zou graag voor mijn reis de normale prijs betalen. Ik vind een boete van 52,60 euro heel duur voor een kort ritje van 6 minuten. Ik betaal graag de normale prijs van de reis. 

Als het de eerste keer is kun je contact opnemen met de Klantenservice en vragen of ze uit coulance de boete willen kwijtschelden. Dat is overigens geen recht, de conducteur kan bijv. "geen coulance" aangeven als je niet hebt meegewerkt of als hij opzet vermoedt. Is het niet de eerste keer dan blijft de boete sowieso staan.

Ik heb zojuist een boete gekregen, omdat het schijnt dat ik gisteravond 7 Oktober niet ingecheckt zou zijn. De overigens vriendelijke conducteur heeft hier helemaal niks over gezegt? Ook niet om mijn ID of gevraagt om de reden. Mijn zoon die verderop zat heeft ook geen railrunner hoeven laten zien die hij overigens gewoon had.

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde?

 

Met vriendelijk groet,

RS

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Daar wordt - ook hier - flink over gediscussieerd. Ik vind dat ze dat wel zouden moeten zeggen. Anderen vinden het terecht dat ze dat niet doen, om agressie te voorkomen.

Met de komst van NS Flex is ook het ‘correctietarief’ geïntroduceerd. Een conducteur geeft je dus geen echte ‘boete’ meer, maar geeft op z'n apparaatje aan dat je niet ingecheckt was. Daar volgt dan automatisch zo'n correctietarief uit. Persoonlijk heb ik het idee dat niet alle conducteurs precies op de hoogte zijn van de gevolgen van hun actie, gezien de vele ervaringen die hier gedeeld worden over soortgelijke situaties. Maar hard bewijs daarvoor heb ik ook niet.

Bedankt voor je bericht, ik ben mij van geen kwaad bewust, en voel me eigenlijk nu beetje in de maling genomen, vooral omdat er normaal gecommuniceerd werd ( conducteur vraagt om vervoerbewijs, ik geef deze, bedankt/fijne avond. En dan de volgende ochtend op de mail dat er 50 euro word afgeschreven, ik vind dit een rare manier van communiceren.

Badge +3

Dat van die Railrunner van je zoon ook apart, want die zou apart getoond moeten worden (kan je niet op een ov-chipaart laden, dus een conducteur kan niet zien of je een kind bij je hebt).

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Een eventuele boete wordt op basis van de gescande gegevens opgelegd door het backend office.

Of hij het u wel of niet vertelt maakt ook weinig uit want dat verandert niets aan de situatie. Het voorkomt wel discussies.

Laten we overigens blij zijn met deze conducteur die in tegenstelling tot veel anderen wel controleert.

Badge +3

Het is wel zo netjes om dat te melden, en stond volgens mij voorheen ook in het handelperspectief voor conducteurs bij reizen op rekening.

Zakelijke reizigers (Business Card) worden met rust gelaten, maar bij consumenten meld je het als je een afwijking registreert (met mogelijk een correctie, dat zoekt het systeem wel uit).

Zeggen “het is goed zo, fijne reis verder” telt niet (mijn mening).

Reputatie 7
Badge

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Ik betwijfel dat gezien de wettelijke taak van toezichthouders in het ov. Zou m.i. interessant zijn als hier een zaak over zou worden gestart maar die is er voor zover ik weet nog niet geweest.

Reputatie 7

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Ik betwijfel dat gezien de wettelijke taak van toezichthouders in het ov. Zou m.i. interessant zijn als hier een zaak over zou worden gestart maar die is er voor zover ik weet nog niet geweest.

Dit berust op een misverstand. Toezichthouders zijn wettelijk bevoegd tot maar niet wettelijk verplicht tot. Opdrachtgever is de werkgever i.c. de vervoerder.

Reputatie 7
Badge +3

@FcSugar je kunt als dit de 1e keer was dat er een correctietarief is toegepast telefonisch, via chat,  X of Facebook contact opnemen met NS klantenservice en vragen om het bedrag te corrigeren naar de werkelijke ritprijs.

Reputatie 7

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Een eventuele boete wordt op basis van de gescande gegevens opgelegd door het backend office.

 

De conducteur gaat over het opleggen van boetes en niet de back office.

In dit geval is echter sprake van een correctietarief en dat is geen boete maar een (voorlopige) correctie vanwege ontbrekende gegevens. Dit tarief wordt via de back office in rekening gebracht en kan vervolgens, in principe, worden aangepast ahv de feitelijke reisgegevens.

Vanochtend zelfde gehad. Mij totaal niet bewust geweest van het feit dat ik ben vergeten in te checken hou mijn kaart altijd langs de paal dus waarschijnlijk iets niet goed gegaan en nu dus direct 50 euro correctietarief zonder dat ik wist dat ik dus niet ingecheckt was. Was handig geweest dat ze het op zn minst zou vertellen

Vanochtend zelfde gehad. Mij totaal niet bewust geweest van het feit dat ik ben vergeten in te checken hou mijn kaart altijd langs de paal dus waarschijnlijk iets niet goed gegaan en nu dus direct 50 euro correctietarief zonder dat ik wist dat ik dus niet ingecheckt was. Was handig geweest dat ze het op zn minst zou vertellen

Waarom was dat handig geweest? Omdat u dan in discussie had willen gaan met de conducteur?

Conducteurs beginnen er niet meer aan om allerlei smoesjes aan te moeten horen maar laten tegenwoordig de afhandeling over aan het backoffice.

Als het de allereerste keer was dat u niet had ingecheckt kunt u de Klantenservice bellen en kijken of ze zo coulant zijn om de correctie kwijt te schelden. Is het niet de eerste keer dan wordt het vrees ik betalen.

Vanochtend zelfde gehad. Mij totaal niet bewust geweest van het feit dat ik ben vergeten in te checken hou mijn kaart altijd langs de paal dus waarschijnlijk iets niet goed gegaan en nu dus direct 50 euro correctietarief zonder dat ik wist dat ik dus niet ingecheckt was. Was handig geweest dat ze het op zn minst zou vertellen

Waarom was dat handig geweest? Omdat u dan in discussie had willen gaan met de conducteur?

Conducteurs beginnen er niet meer aan om allerlei smoesjes aan te moeten horen maar laten tegenwoordig de afhandeling over aan het backoffice.

Als het de allereerste keer was dat u niet had ingecheckt kunt u de Klantenservice bellen en kijken of ze zo coulant zijn om de correctie kwijt te schelden. Is het niet de eerste keer dan wordt het vrees ik betalen.

Nee ik ben geen persoon die een discussie aangaat. Maar zou handig zijn geweest zodat ik dan niet pas op mijn eindbestemming er pas achter hoefde te komen en dan daar incheckte 

Reputatie 7
Badge +4

Vanochtend zelfde gehad. Mij totaal niet bewust geweest van het feit dat ik ben vergeten in te checken hou mijn kaart altijd langs de paal dus waarschijnlijk iets niet goed gegaan en nu dus direct 50 euro correctietarief zonder dat ik wist dat ik dus niet ingecheckt was. Was handig geweest dat ze het op zn minst zou vertellen

 

Een conducteur controleert of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet. De reden dat u dat niet heeft doet niet terzake. Een discussie er over heeft geen zin, wat u zegt kan waar zijn of niet, maar dat is helemaal niet relevant: u had geen geldig kaartje.

Waarom wilt u dat de conducteur dit zegt? Een ‘discussie’ aangaan met volstrekt versleten en oncontroleerbare argumenten, waar u uw medereizigers dwingt hier nog ongevraagd getuige van te moeten zijn ook? De toon van deze zogenaamde ‘discussie’ is veelal onprettig, wij hoeven als  medereiziger niet te weten waarom u reist zonder te betalen.

Tien jaar geleden zou ik vinden dat het wel zo netjes zou zijn van de conducteur om dit even te zeggen. Dat hoort bij de goede omgangsvormen. Gezien het reactieniveau van de huidige modale zwartreiziger die vaak nog agressief wordt ook, lijkt het me beter het niet meer mee te delen. 

We moeten inzetten op conducteurs die weer gaan controleren en alles wat dat stimuleert, dus ook door agressie te voorkomen, is goed voor iedereen. Uiteindelijk ook voor de zwartrijder, maar vooral voor de betalende reiziger en NS, die de eigen terechte inkomsten weer gaat bewaken. Bekeuren en verder negeren is ook een duidelijk gebaar, niet-betalers hoeven niet gewaardeerd te worden. Waarom moeten wij uw reis betalen? Of wilt u in ernst beweren dat u de kosten van uw reis achteraf had betaald als er geen controle was geweest?

De modale zwartrijder doet dat vooropgezet en liegt, op het niveau van ‘dat zeg je gewoon’, en degene die wel de waarheid spreekt, zit net zo fout want die had ook moeten betalen.

Overigens wordt de boete vastgesteld door de backoffice, de conducteur geeft aan dat het vervoersbewijs op dat moment niet geldig is.

Betaald rijden is niet zo moeilijk, ik ben bijna 70 en kan het al 55 jaar. Als u bij een werkgever uw dienstbetrekking heeft, verwacht u ook dat hij u betaalt. Doe dat dan ook als u zelf een dienst afneemt. Intenties of vermeende intenties zijn niet in het geding.

Vanochtend zelfde gehad. Mij totaal niet bewust geweest van het feit dat ik ben vergeten in te checken hou mijn kaart altijd langs de paal dus waarschijnlijk iets niet goed gegaan en nu dus direct 50 euro correctietarief zonder dat ik wist dat ik dus niet ingecheckt was. Was handig geweest dat ze het op zn minst zou vertellen

 

Een conducteur controleert of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet. De reden dat u dat niet heeft doet niet terzake. Een discussie er over heeft geen zin, wat u zegt kan waar zijn of niet, maar dat is helemaal niet relevant: u had geen geldig kaartje.

Waarom wilt u dat de conducteur dit zegt? Een ‘discussie’ aangaan met volstrekt versleten en oncontroleerbare argumenten, waar u uw medereizigers dwingt hier nog ongevraagd getuige van te moeten zijn ook? De toon van deze zogenaamde ‘discussie’ is veelal onprettig, wij hoeven als  medereiziger niet te weten waarom u reist zonder te betalen.

Tien jaar geleden zou ik vinden dat het wel zo netjes zou zijn van de conducteur om dit even te zeggen. Dat hoort bij de goede omgangsvormen. Gezien het reactieniveau van de huidige modale zwartreiziger die vaak nog agressief wordt ook, lijkt het me beter het niet meer mee te delen. 

We moeten inzetten op conducteurs die weer gaan controleren en alles wat dat stimuleert, dus ook door agressie te voorkomen, is goed voor iedereen. Uiteindelijk ook voor de zwartrijder, maar vooral voor de betalende reiziger en NS, die de eigen terechte inkomsten weer gaat bewaken. Bekeuren en verder negeren is ook een duidelijk gebaar, niet-betalers hoeven niet gewaardeerd te worden. Waarom moeten wij uw reis betalen? Of wilt u in ernst beweren dat u de kosten van uw reis achteraf had betaald als er geen controle was geweest?

De modale zwartrijder doet dat vooropgezet en liegt, op het niveau van ‘dat zeg je gewoon’, en degene die wel de waarheid spreekt, zit net zo fout want die had ook moeten betalen.

Overigens wordt de boete vastgesteld door de backoffice, de conducteur geeft aan dat het vervoersbewijs op dat moment niet geldig is.

Betaald rijden is niet zo moeilijk, ik ben bijna 70 en kan het al 55 jaar. Als u bij een werkgever uw dienstbetrekking heeft, verwacht u ook dat hij u betaalt. Doe dat dan ook als u zelf een dienst afneemt. Intenties of vermeende intenties zijn niet in het geding.

Om bij het begin te beginnen. 

Een conducteur controleert of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet.

Dat is één van de taken van een conducteur @Thom. Lijkt mij een prima studentenbaantje…. Kaartjes controleren. Doen ze op festivals ook.🌈 

Met:

We moeten inzetten op conducteurs die weer gaan controleren en alles wat dat stimuleert..

bedoel je waarschijnlijk dat je een oplossing hebt? Kaartjes controleren en in de backoffice wordt het opgelost...

Misschien moet het hele systeem wel op de schop. Want:

Tien jaar geleden zou ik vinden dat het wel zo netjes zou zijn van de conducteur om dit even te zeggen.

100.000 jaar terug de eerste stapjes…. 10 jaar terug was communiceren geen probleem…

OV is mensenwerk @Thom Niet meer en niet minder. 💋

Ben wel benieuwd wat je als oplossing wil aandragen. ;)

 

 

En dan reageer je op het bericht en wordt het wederom in een container geplaatst. Nou jammer dan. Blijkbaar is een oplossing echt een probleem. ;)

Dat gebeurt soms inderdaad, dat het in spam terecht komt. Maar ik heb hem er weer goed ingezet! :)

Reageer