vergeten in te checken | NS Community
beantwoord

vergeten in te checken

  • 30 May 2023
  • 7 reacties
  • 159 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Dag, 

Ik ben vandaag met de trein van ns gereisd. Ik was vergeten in te checken. Ik ging wel een melding maken dat ik vergeten in te checken was. De conducteur zei dat het geen probleem is en dat het wel goed komt. Maar nu zie ik een e-mail waarin staat dat ik €50,00 moet betalen.

Hoe kan dat nou???!

icon

Beste antwoord door Lorena NS 30 May 2023, 21:21

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi A. Z en welkom bij de NS Community!

Dat is een onaangename verrassing. Het is helaas niet mogelijk om je bij de conducteur alsnog in te checken. Neem even contact op met onze klantenservice om te kijken of dit bedrag te corrigeren is.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft raadselachtig dat er maar meldingen blijven komen van Hc’s die zeggen dat het geen probleem is en dat het goed komt. Waarna mensen een correctietarief krijgen van €50. Niet onterecht, ze waren niet ingecheckt. Maar het begint er sterk op te lijken dat de Hc’s expres niet melden dat er een correctietarief wordt geheven.

Reputatie 7
Badge +3

Nou ja, voor de conducteur is het geen probleem en voor de treinreis komt het zo ook goed, want zo kun je wel gewoon de reis voortzetten. Kost je alleen wel €50 waar je pas later achterkomt. Dat is het makkelijke van NS Flex. Met een kaart op saldo kan dat niet, want een UvB kun je niet zo ongemerkt geven. En met een kaart op saldo, zeker met een abonnement er op waren HC's wel eens zo coulant dat je bij een volgend station met paaltjes op het perron nog mocht inchecken, ik heb ook wel eens gezien dat een HC dat inchecken zelf deed, op De Vink waar de paaltjes op het perron staan. 

Het blijft raadselachtig dat er maar meldingen blijven komen van Hc’s die zeggen dat het geen probleem is en dat het goed komt. 

Het is ook geen probleem, de conducteur zorgt voor een correctie zodat je zonder boete verder kunt reizen. Wie het incidenteel is vergeten kan een beroep doen op coulance. Ik begrijp het gezeur hierover dus niet. 

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je keer op keer niet incheckt en dan de conducteur vraagt dat zonder correctietarief alsnog te doen. Dan wordt zwartrijden wel erg makkelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe dat kan? Je hebt blijkbaar flex en dan maakt de conducteur een aantekening dat je niet ingecheckt bent. De backoffice koppelt aan niet ingecheckt zijn een correctietarief van €50. Je hebt wel uitgecheckt? Je kunt als dit de 1e keer was via de klantenservice vragen om dit bedrag te corrigeren naar de werkelijke reisprijs.

Reputatie 7
Badge +1

Hoi A. Z en welkom bij de NS Community!

Dat is een onaangename verrassing. Het is helaas niet mogelijk om je bij de conducteur alsnog in te checken. Neem even contact op met onze klantenservice om te kijken of dit bedrag te corrigeren is.

 

Maar waarom zegt de conducteur dan dat het allemaal wel goed komt. Ja a raison de 50 euro. Zo kan ik het ook. Het is voor NS natuurlijk doodsimpel (nou ja voor NS is eigenlijk helemaal niets doodsimpel) om een intern memo naar alle conducteurs (m/v) te sturen met de mededeling dat inchecken via de conducteur (m/v) niet mogelijk is. Zijn we hier van al dat soort topics af en is het gelijk ook duidelijk dat een conducteur (m/v) die dat zegt een sprookje aan het vertellen is.

Reputatie 7
Badge +3

Met een kaart op saldo kan dat niet, want een UvB kun je niet zo ongemerkt geven. En met een kaart op saldo, zeker met een abonnement er op waren HC's wel eens zo coulant dat je bij een volgend station met paaltjes op het perron nog mocht inchecken, ik heb ook wel eens gezien dat een HC dat inchecken zelf deed, op De Vink waar de paaltjes op het perron staan. 

Dat is mij ook een keer overkomen. Ik reisde een keer vanaf Naarden-Bussum naar Utrecht terwijl ik bijna altijd vanaf Hilversum (station met poortjes) reis. Met slaperige kop vergeten in te checken in Naarden-Bussum. Uitgerekend die dag controle. De Hc vroeg waar ik naar toe ging. Hij heeft mijn kaart toen bij zich gehouden en heeft die zelf bij de incheckpaal bij Hilversum Sportpark gebruikt om in te checken en weer aan mij teruggegeven. Hij kon natuurlijk zien dat ik een bijna dagelijkse reiziger ben.
Ik heb hem uitgebreid bedankt voor de uitstekende service. 

Het was een goede les en het is me daarna nooit meer overkomen. Overigens zijn stations met poortjes in dit verband een enorm voordeel omdat je dan eigenlijk niet kunt vergeten om in te checken.

 

Reageer