In Enschede kun je alleen het station verlaten via de poortjes. Heeft u bij NS of bij Blauwnet uitgecheckt? Als het bij NS is, wordt het traject met NS-treinen berekend. Het systeem werkt zo. Dat kost € 36,40.. Checkt u bij Blauwnet uit dan heeft u geen incheck bij Blauwnet en geen uitcheck bij NS. Het kan wel opgelost worden maar geeft gedoe. U toont echter daarmee wel uw goede wil
Ik vraag me af hoe u in Enschede legaal door de poortjes bent gegaan. Vergeten uit te checken levert dan bij tweede klas vol tarief €6,82 op voor wie parasitair liegt over vergeten uit te checken. Dat is dan vooropgezette benadeling. Een hier verwijderd forumlid zou dat misschien wel ‘slim’ noemen. Maar goed, alles zal te zien zijn in uw Reishistorie.
Ik vraag me af wat u precies wilt met uw vraag.
De conducteur van Blauwnet ziet dat u niet ingecheckt ben bij Blauwnet. Dan reist u zonder ervoor te betalen. Omdat ze daar wel bekeuren, zou dat 50 euro kosten.
Wat gebeurt er als u incheckt bij NS in Leeuwarden en uitcheckt bij NS in Zwolle? Vervolgens incheckt in Zwolle bij Blauwnet en vervolgens uitcheckt in Enschede? Dan reist u met peace of mind en u hoeft zich verder nergens druk over te maken.
Eerlijk gezegd ben je van de problemen af als je na een incheck de prijs van een dagkaart, dan wel de maximumprijs reserveert. 20 euro is aantoonbaar te weinig als je misbruik wilt tegengaan. Voor een enkele reis Gouda-Leeuwarden ben ik vijftig euro kwijt. Het is eenvoudig te bedenken hoe dat dan moet. De meeste mensen doen dit niet maar van degenen die het wel doen en elke mogelijkheid bedenken om betalen te vermijden, zijn er veel te veel. De structuur moet anders Gun bij fraude de spoordieven altijd een dagkaart op eigen kosten, liefst met boete. De structuur moet zo zijn dat besodemieteren niet kan en onaantrekkelijk is. De mildheid van een of twee keer vergeten als menselijke fout, kan dan best blijven. Standaard de eerste boete kwijtschelden wordt in de praktijk vaak vertaald met reis maar gewoon zwart, want de eerste boete hoef je toch niet te betalen en werkt daarmee averechts, hoe menselijk ook bedoeld
Dan levert uitchecken op en dat is een veel betere prikkel.