beantwoord

Verlengen OV-Chipkaart Duits adres

  • 4 October 2022
  • 3 reacties
  • 106 Bekeken

Hallo,

ik wil graag mijn OV-chipkaart verlengen.

NS schreef begin september:

“Wij willen ervoor zorgen dat u als NS-abonnementhouder automatisch en tijdig uw nieuwe OV-chipkaart per post thuisgestuurd krijgt.”

Ik heb een nieuw foto naar de NS gestuurd met als antwoord:

“Dank u wel voor uw pasfoto. Wij hebben deze in goede orde ontvangen. U ontvangt uw nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor afloop van uw huidige OV-chipkaart per post thuis. Uw NS abonnement(en) en eventuele andere reisproducten staan hier reeds op. U kunt dus direct reizen met uw nieuwe OV-chipkaart.”

Op 3 october ontving ik een mail van de OV-klantenservice:

“Uw OV-chipkaart met nummer **** verloopt op 12 november 2022. Wilt u blijven reizen in het openbaar vervoer? Vraag dan nu alvast een nieuwe kaart aan.”

Ik heb dit geprobeerd. Het lukte niet omdat - volgens OV-Klantenservice - mijn IBAN niet geldig is (voor het terugsturen van de opgeladen saldo oude kaart).

Mijn IBAN is wel geldig, maar het is een Duits IBAN. Vandaag ontving ik een mail:

“Als u uw OV-chipkaart online wilt vernieuwen is dit alleen mogelijk met een Nederlands rekeningnummer. Een rekeningnummer buiten Nederland kan wel gebruikt worden als uw OV-chipkaart telefonisch wordt vernieuwd.”

Zit er een fout in omdat de NS (zie boven) mijn niuew kaart al heeft aangekondigd?

Of moet het dan echt per telefoon?

Kunnen wij dit wel oplossen?

De groeten van

Frank Storm, Duitsland

icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 October 2022, 11:32

Bekijk origineel

3 reacties

Goedemorgen Farnk_MS en welkom bij de NS Community.

Als je een NS abonnement actief hebt, is het de bedoeling dat je kosteloos een vervangende kaart krijgt wanneer jouw oude kaart komt te vervallen. Die nieuwe kaart zou je binnen 6 weken voor de vervaldatum moeten binnen krijgen.

Helaas werkt dit proces niet feilloos en wil het gebeuren dat je niet automatisch een vervanging krijgt. Het feit dat je ook van de OV-chipkaart een bericht hebt gekregen is daar helaas een indicatie van en er zal nu zelf een vernieuwing aangevraagd moeten worden via de OV-chipkaart. Dit zal je dan dus ook telefonisch moeten regelen, als ik de berichtgeving van de OV-chipkaart goed begrijp. Ik wil je adviseren om contact met hun klantenservice op te nemen, via 0900-0980.

De kosten die je daarbij maakt kun je dan achteraf terugvragen via onze Klantenservice, gezien de vernieuwing kosteloos had moeten zijn.

Hartelijk bedankt voor de informatie!

De laatste keer dat ik een nieuwe kaart moest, op Nederlands adres maar met Duits IBAN, moest dat bij OV-chipkaart telefonisch, want de website accepteerde het rekeningnummer niet. Verlenging kon toen nog niet per PayPal, enkel nieuwe kaart. Dat kost extra (want ze sturen je een formulier), let goed op dat NS je dan alle kosten vergoed, en niet enkel de 7,50.

Reageer