Vandaag ben ik mijn ov chipkaart verloren. Op de kaart stond een NS Flex Dal Voordeel abonnement wat automatisch betekent dat ik reis op rekening. Ik heb de OV-chipkaart klantenservice gebeld om dit aan te kaarten, zij hebben mijn OV-chipkaart telefonisch geblokkeerd zoadat niemand anders er gebruik van kon maken. Ook werd het mij duidelijk dat ik een vervangende persoonlijke OV-chipkaart online moest aanvragen.
Eenmaal thuis wilde ik deze aanvragen via de site maar kreeg ik de volgende melding:
Je kaart is beëindigd. Verloren/gestolen melden is daarom niet mogelijk.
Vervolgens weer de OV-chipkaart klantenservice gebeld, toen werd er mij verteld dat ik ipv een vervangende kaart (11 euro) een nieuwe kaart (7,50 euro) moest aanvragen. Ik kon mijn kaart blijkbaar niet vervangen sinds deze telefonisch was geblokkeerd. Ik heb toen ook de optie ‘automatisch opladen’ aangevinkt. Achteraf bleek mij dit toch niet heel logisch sinds mijn NS Flex Dal Voordeel abonnement alleen te gebruiken is met de ‘reizen op rekening’ functie en ik elke maand een factuur ontvang met een bedrag van al mijn trein/metro/tram reizen.
Ik moet nu afwachten totdat mijn nieuwe OV-chipkaart arriveert, het ‘automatisch opladen’ uitzetten online en dan het ook nog stopzetten bij een NS automaat. Omdat het overbodig is (en dingen misschien wel verkeerd gaan) als ik ‘automatisch opladen’ op mijn OV-chipkaart heb staan, wanneer mijn abonnement er weer wordt op gezet. Sinds ik dat abonnement alleen maar kan gebruiken met ‘reizen op rekening’.
Vervolgens moet ik dan de NS klantenservice bellen om mijn NS Flex Dal Voordeel abonnement over te zetten op mijn nieuwe kaart. Ik ben alleen een beetje huiverig om het feit dat dat wel goed gaat… sinds het dus een nieuwe kaart is en geen vervangende kaart.