beantwoord

Verloren geblokkeerde OV-chipkaart, nieuwe ipv vervangende kaart en NS Flex Dal Voordeel

  • 18 January 2024
  • 8 reacties
  • 198 Bekeken

Vandaag ben ik mijn ov chipkaart verloren. Op de kaart stond een NS Flex Dal Voordeel abonnement wat automatisch betekent dat ik reis op rekening. Ik heb de OV-chipkaart klantenservice gebeld om dit aan te kaarten, zij hebben mijn OV-chipkaart telefonisch geblokkeerd zoadat niemand anders er gebruik van kon maken. Ook werd het mij duidelijk dat ik een vervangende persoonlijke OV-chipkaart online moest aanvragen.

Eenmaal thuis wilde ik deze aanvragen via de site maar kreeg ik de volgende melding:

Je kaart is beëindigd. Verloren/gestolen melden is daarom niet mogelijk.

Vervolgens weer de OV-chipkaart klantenservice gebeld, toen werd er mij verteld dat ik ipv een vervangende kaart (11 euro) een nieuwe kaart (7,50 euro) moest aanvragen. Ik kon mijn kaart blijkbaar niet vervangen sinds deze telefonisch was geblokkeerd. Ik heb toen ook de optie ‘automatisch opladen’ aangevinkt. Achteraf bleek mij dit toch niet heel logisch sinds mijn NS Flex Dal Voordeel abonnement alleen te gebruiken is met de ‘reizen op rekening’ functie en ik elke maand een factuur ontvang met een bedrag van al mijn trein/metro/tram reizen. 

Ik moet nu afwachten totdat mijn nieuwe OV-chipkaart arriveert, het ‘automatisch opladen’ uitzetten online en dan het ook nog stopzetten bij een NS automaat. Omdat het overbodig is (en dingen misschien wel verkeerd gaan) als ik ‘automatisch opladen’ op mijn OV-chipkaart heb staan, wanneer mijn abonnement er weer wordt op gezet. Sinds ik dat abonnement alleen maar kan gebruiken met ‘reizen op rekening’. 

Vervolgens moet ik dan de NS klantenservice bellen om mijn NS Flex Dal Voordeel abonnement over te zetten op mijn nieuwe kaart. Ik ben alleen een beetje huiverig om het feit dat dat wel goed gaat… sinds het dus een nieuwe kaart is en geen vervangende kaart.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 18 January 2024, 21:44

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo snoozzzer en welkom bij de NS Community,

 

Wat spijtig dat je niet gelijk is verteld om de kaart te vervangen. Dan wordt de kaart namelijk ook gelijk geblokkeerd en hoef je al deze moeite niet te doen. Desondanks kan ik je wel vertellen dat je na ontvangst onze klantenservice kan bellen om het abonnement over te zetten. Als je een abonnement hebt kan je ook tijdelijk reisrecht aanvragen via onze klantenservice. Dan krijg je codes waarmee je tickets kan kopen met korting zodat je alsnog gebruik kan maken van jouw abonnement.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Geen zorgen, dat automatisch opladen op je nieuwe kaart staat niets in de weg en kan je later gewoon verwijderen (bij het aangaan van een NS Flex abonnement wordt het sowieso uitgezet).

Normaal gesproken kun je bij het blokkeren (verloren/gestolen/defect melden) van een kaart meteen een dupicaat aanvragen (dat kost 11 euro inderdaad) en wordt je abonnement overgezet op de nieuwe kaart.

Helaas lukt dat dus niet wegens de telefonische beëindiging (zonder vervanging), en heb je de NS Klantenservice nodig.

Ik zou op de nieuwe kaart (zodra je die hebt) hetzelfde abonnement bestellen als op je verloren kaart, en dan bij de Klantenservice afdwingen dat het abonnement op de oude kaart per datum van blokkeren beëindigd wordt. Dat kan je nu al doen, in afwachting van je nieuwe kaart.

Eventuele reiskosten kan je ook terugvragen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (voor 3 reizen per jaar).

Beste Erryt NS,

 

Heel erg bedankt voor je snelle reactie, dat waardeer ik erg. Ik vind het zelf ook jammer dat mij niet meteen werd verteld dat ik mijn kaart het beste kan vervangen. Dan had ik al deze stappen niet hoeven ondernemen. Het NS Flex Dal Voordeel abonnement heb ik gratis gehad sinds ik net ben afgestudeerd. Ik hoop dan ook dat NS zonder problemen mijn abonnement kan overzetten op mijn nieuwe kaart. Dat het dan ook automatisch weer terug gaat naar reizen op rekening en ik weer maandelijks een factuur krijg. 

Ik heb vandaag via de NS klantenservice al wat codes gekregen voor de dagen dat ik nog zonder kaart en abonnement zit dus dat moet wel goed komen. Maar erg bedankt voor je suggestie!

Welkom bij de NS Community!

Geen zorgen, dat automatisch opladen op je nieuwe kaart staat niets in de weg en kan je later gewoon verwijderen.

Normaal gesproken kun je inderdaad bij het blokkeren (verloren/gestolen/defect melden) van een kaart meteen een dupicaat aanvragen (dat kost 11 euro inderdaad) en wordt je abonnement overgezet op de nieuwe kaart.

Helaas lukt dat dus niet wegens de telefonische beëindiging (zonder vervanging), en heb je de NS Klantenservice nodig.

Ik zou op de nieuwe kaart (zodra je die hebt) hetzelfde abonnement bestellen als op je verloren kaart, en dan bij de Klantenservice afdwingen dat het abonnement op de oude kaart per datum van blokkeren beëindigd wordt. Dat kan je nu al doen, in afwachting van je nieuwe kaart.

Eventuele reiskosten kan je terugvragen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (voor 3 reizen per jaar).

 

Beste Robert, 

 

Bedankt voor je reactie, zodra ik mijn kaart ontvang zal ik het automatisch opladen stopzetten en verwijderen. 

Het NS Flex Dal Voordeel abonnement wat ik heb, heb ik gratis gekregen sinds ik net ben afgestudeerd. Ik weet daarom niet zeker of ik deze opnieuw gratis kan bestellen. Hoogstwaarschijnlijk niet sinds het een eenmalige gift was. Ik hoop daarom dat NS mijn abonnement kan overzetten op mijn nieuwe kaart wanneer ik die binnen heb. 

Hallo snoozzzer en welkom bij de NS Community,

 

Wat spijtig dat je niet gelijk is verteld om de kaart te vervangen. Dan wordt de kaart namelijk ook gelijk geblokkeerd en hoef je al deze moeite niet te doen. Desondanks kan ik je wel vertellen dat je na ontvangst onze klantenservice kan bellen om het abonnement over te zetten. Als je een abonnement hebt kan je ook tijdelijk reisrecht aanvragen via onze klantenservice. Dan krijg je codes waarmee je tickets kan kopen met korting zodat je alsnog gebruik kan maken van jouw abonnement.

Beste Erryt NS,

 

Heel erg bedankt voor je snelle reactie, dat waardeer ik erg. Ik vind het zelf ook jammer dat mij niet meteen werd verteld dat ik mijn kaart het beste kan vervangen. Dan had ik al deze stappen niet hoeven ondernemen. Het NS Flex Dal Voordeel abonnement heb ik gratis gehad sinds ik net ben afgestudeerd. Ik hoop dan ook dat NS zonder problemen mijn abonnement kan overzetten op mijn nieuwe kaart. Dat het dan ook automatisch weer terug gaat naar reizen op rekening en ik weer maandelijks een factuur krijg. 

Ik heb vandaag via de NS klantenservice al wat codes gekregen voor de dagen dat ik nog zonder kaart en abonnement zit dus dat moet wel goed komen. Maar erg bedankt voor je suggestie!

Badge +3

Het NS Flex Dal Voordeel abonnement wat ik heb, heb ik gratis gekregen sinds ik net ben afgestudeerd. Ik weet daarom niet zeker of ik deze opnieuw gratis kan bestellen. Hoogstwaarschijnlijk niet sinds het een eenmalige gift was. Ik hoop daarom dat NS mijn abonnement kan overzetten op mijn nieuwe kaart wanneer ik die binnen heb. 

Dat hoop ik ook, als het om het Aanbod voor Afgestudeerden (of langstudeerders) gaat.

Neem daarover contact op met de Klantenservice zodra je je nieuwe ov-chipkaart hebt.
Bestel vooral zelf géén Flex Dal Voordeel op je nieuwe kaart.

De kosten (€ 7,50) voor de nieuwe kaart zullen uiteraard niet vergoed worden.

En ja, als ze bij contact met OV-chipkaart meteen die kaartvervanging hadden aangeboden (€ 11,00) was het allemaal een stuk simpeler geweest want dan had je verder helemaal niets hoeven regelen (behalve tijdelijk reisrecht via NS via couponcodes).

Reputatie 7
Badge +3

Een flex-abonnement kan niet achteraf overgezet worden. Je zult het oude abonnement moeten beëindigen. Omdat je de kaart niet meer hebt, moet dit via de NS klantenservice. Het nieuwe abonnement zal niet meer gratis kunnen, het was een eenmalig aanbod. Vraag daarom restitutie aan voor de resterende looptijd. Als je een nieuwe kaart via de verloren/gestolen had kunnen aanvragen, was het abonnement wel automatisch overgezet en had jij jouw gratis abonnement nog. Jij kunt er niets aan doen dat de info niet goed was.

Badge +3

Een flex-abonnement kan niet achteraf overgezet worden.

Jawel en nee.
Heet niet voor niet Flex. Hooguit zit je aan een nieuw abonnement een maandje vast.

Je zult het oude abonnement moeten beëindigen. Omdat je de kaart niet meer hebt, moet dit via de NS klantenservice.

Nee en ja.
Meld bij de NS dat de kaart beëindigd is, want zelf kan je dat inderdaad niet meer (omdat je de kaart niet meer hebt) en klaar.

Het nieuwe abonnement zal niet meer gratis kunnen, het was een eenmalig aanbod.

Tuurlijk wel… € 5,60 per maand korting voor de rest van de looptijd vanaf datum aanvraag.

Er is geen sprake van een ‘nieuw abonnement’ en dat zei ik al (Bestel vooral zelf géén Flex Dal Voordeel op je nieuwe kaart)

Reageer