beantwoord

verschil in tarief

  • 5 August 2023
  • 2 reacties
  • 98 Bekeken

Goedendag, 

 

Donderdagmiddag ben ik met mijn zoon met de trein gereisd van Wezep naar Kampen. We hebben gebruik gemaakt van OVPay.

De tarieven van mij waren: Wezep - Zwolle 2,90 Zwolle - Kampen 3,11

Van mijn zoon, Wezep - Zwolle, 20 euro, het uitchecken is niet goed gegaan. (Daar ga ik later achteraan)

Zwolle -Kampen was 4,19. 

Mijn vraag is: waarom zit er een verschil in prijs tussen mijn en zijn rit Zwolle - Kampen?

 

vriendelijke groet Jolanda PC

icon

Beste antwoord door Robert B 5 August 2023, 14:11

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Op het spoor geldt een zogeheten degressief tariefsysteem. Dat wil zeggen dat hoe langer de reis is, hoe lager de prijs per kilometer wordt. Anders gezegd: een korte reis is vrij duur, maar als een lange reis verlengd wordt met dat korte stukje, dan kost dat korte stukje minder.

Een losse reis Zwolle-Kampen kost inderdaad 4,19 euro. Maar als er al een reis Wezep-Zwolle gemaakt is, dan kost het losse stukje Zwolle-Kampen nog maar 3,11 euro. In uw geval is die reis correct geregistreerd en betaalde u 3,11 euro. Maar omdat er iets is misgegaan bij het uitchekcen bij uw zoon, is die eerdere reis niet correct geregistreerd en betaalde hij voor een losse reis van Zwolle naar Kampen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community.

Langeafstandskorting geldt hier eigenlijk niet.

Zwolle - Kampen met Blauwnet kost het landelijke € 1,08 basistarief plus € 3,11 voor de kilometers (à 20,7 cent).

Bij een overstap betaal je het basistarief niet opnieuw, want dat heb je al aan NS betaald, namelijk € 2,60 voor de eerste 8 TE (tariefeenheden, grofweg kilometers).

Wezep - Zwolle is 9 TE en kost € 2,90 en met die € 3,11 voor naar Kampen kom je op totaal € 6,01

Voor de terugweg betaal je € 4,19 voor met Blauwnet naar Zwolle (15 TE) en NS krijgt nog het verschil tussen de totale 24 TE en de reeds gereisde 15 TE, dat is € 5,90 - € 4,10 = € 1,80 waarmee de totale prijs op € 5,99 komt.

Voor de gemiste NS uitcheck kan je zoon € 17,10 terugkrijgen (via de Klantenservice, als het via www.uitcheckgemist.nl niet lukt). Die teveel betaalde € 1,08 aan Blauwnet zal niet vergoed worden.

Reageer