beantwoord

waar is mijn saldo?

  • 6 October 2023
  • 35 reacties
  • 575 Bekeken

Ik heb een flex basis op rekening abonnement en op 7 september wou ik met mijn man samen reizen. Via de NS automaat probeerde ik de samenreiskorting erop te zetten wat niet nodig was, maar heb ik wel onbedoeld 2x 17,50 saldo op de kaart gezet. Ik heb via de chat gevraagd hoe ik dit saldo kan terugkrijgen. Ze hebben mijn kaart gewijzigd zodat ik op saldo kan reizen voor bus,tram en metro. De bedoeling hiervan was dat het saldo onder de €30 komt en ik het kan terugvragen. Vanochtend op ov-chipkaart.nl gekeken en saldo €0 vervolgens gebeld en die verwezen mij weer terug naar NS.

Mijn vraag waar zijn die €35 gebleven???

icon

Beste antwoord door Laura NS 6 October 2023, 15:04

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Op de site van OV-chipkaart zijn ook de gemaakte reizen te zien. Het kan ook zijn dat er voor 20 euro gecorrigeerd is, bijvoorbeeld vanwege een vergeten uitcheck. 

Vroeger werd het saldo weer teruggestort via een factuur, dus houd deze zeker even in de gaten. Correctietarieven zouden ook via de factuur moeten gaan, dus dat zou eigenlijk niet moeten.

Badge +3

Als je NS Flex Basis hebt kan je inderdaad geen Samenreiskorting laden bij een NS automaat, maar met NS Flex kan je daar ook geen saldo laden.

De vraag is dus waar je die 2×17,50 geladen hebt. Als dat een online saldobestelling was via ov-chipkaart.nl en je die nog niet opgehaald hebt, kan je het daar ongedaan maken.

Reputatie 5

Het kan ook zijn dat er voor 20 euro gecorrigeerd is, bijvoorbeeld vanwege een vergeten uitcheck. 

Dat kan niet. Het betreft Flex Basis. Dus treinreizen op rekening, waarbij correctietarieven van 20 euro niet via het saldo van de OV-chipkaart gaan. Ook niet als BTM is uitgezet. Er is in Nederland geen BTM-instaptarief van 20 euro.

En verder, 35 - 20 = 0 ?

@Ab57 wilde het saldo ook opnemen zodra het onder de 30 euro kwam. Je reist daarna niet even (per ongeluk) door tot het saldo exact 0 euro is.

Als je NS Flex Basis hebt kan je inderdaad geen Samenreiskorting laden bij een NS automaat, maar met NS Flex kan je daar ook geen saldo laden.

De vraag is dus waar je die 2×17,50 geladen hebt. Als dat een online saldobestelling was via ov-chipkaart.nl (gelet op het bedrag) en je die nog niet opgehaald hebt, kan je het daar ongedaan maken.

Heb saldo geladen via automaat station Roosendaal. Inmiddels via contactformulier ov-chipkaart met bankafschriften geld terug gevraagd. 

Het kan ook zijn dat er voor 20 euro gecorrigeerd is, bijvoorbeeld vanwege een vergeten uitcheck. 

Dat kan niet. Het betreft Flex Basis. Dus treinreizen op rekening, waarbij correctietarieven van 20 euro niet via het saldo van de OV-chipkaart gaan. Ook niet als BTM is uitgezet. Er is in Nederland geen BTM-instaptarief van 20 euro.

En verder, 35 - 20 = 0 ?

@Ab57 wilde het saldo ook opnemen zodra het onder de 30 euro kwam. Je reist daarna niet even (per ongeluk) door tot het saldo exact 0 euro is.

Wij maakten de fout om via automaat samenreiskorting op de kaart te zetten en kreeg op de display te zien opladen saldo en konden alleen verder door dit te doen. Wij hebben dat dus 2x gedaan. Misschien een idee dat de automaat een melding geeft dat je geen samenreiskorting kan opladen in combinatie met een flex basis.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals Robert al eerder heeft aangegeven is het als er NS Flex op een kaart staat niet mogelijk om saldo te laden bij een NS automaat. Het zou dus niet moeten kunnen dat u per ongeluk wel saldo heeft geladen op een kaart met NS Flex. Saldo laden bij een NS automaat kan alleen bij een kaart op saldo.

Kan het zijn dat u Flex heeft besteld op een bestaande kaart en dit niet hebt geactiveerd bij een automaat? Of dit pas hebt geactiveerd na de poging om Samenreiskorting te laden en het per ongeluk laden van saldo? In het laatste geval heeft u eerst saldo geladen op een reizen op saldo kaart en is dit saldo er weer afgehaald bij het activeren van NS Flex waarna het saldo €0 was. Wat geeft de historie van uw MijnNS account en/of uw account bij OV-chipkaart.nl aan?

 

Wij maakten de fout om via automaat samenreiskorting op de kaart te zetten en kreeg op de display te zien opladen saldo en konden alleen verder door dit te doen. Wij hebben dat dus 2x gedaan. Misschien een idee dat de automaat een melding geeft dat je geen samenreiskorting kan opladen in combinatie met een flex basis.

Als er op een kaart met reizen op saldo niet genoeg saldo staat om de €10 instaptarief wat geldt voor Samenreiskorting af te kunnen schrijven krijg je volgens mij inderdaad te zien dat je saldo moet laden. Bij een kaart NS Flex krijg je bij het aanbieden van de kaart in het scherm niet eens de optie van Samenreiskorting. Volgens mij is het enige wat je dan te zien krijgt “Ophalen bestelling” voor wanneer je Flex in zijn geheel opzegt en van de kaart wilt verwijderen. Je kunt met Flex op de kaart niet eens een Fietskaart op de kaart laden. 

Reputatie 7
Badge +3

Kan het zijn dat u Flex heeft besteld op een bestaande kaart en dit niet hebt geactiveerd bij een automaat? Of dit pas hebt geactiveerd na de poging om Samenreiskorting te laden en het per ongeluk laden van saldo? In het laatste geval heeft u eerst saldo geladen op een reizen op saldo kaart en is dit saldo er weer afgehaald bij het activeren van NS Flex waarna het saldo €0 was.

 

Dat klinkt niet eens zo onlogisch 🙂 In dat geval zou het saldo van € 35 verrekend moeten worden op de eerstvolgende factuur. Ik zou die factuur even afwachten. Saldo verdwijnt niet ‘zomaar'.

Reputatie 7
Badge +3

Kan het zijn dat u Flex heeft besteld op een bestaande kaart en dit niet hebt geactiveerd bij een automaat? Of dit pas hebt geactiveerd na de poging om Samenreiskorting te laden en het per ongeluk laden van saldo? In het laatste geval heeft u eerst saldo geladen op een reizen op saldo kaart en is dit saldo er weer afgehaald bij het activeren van NS Flex waarna het saldo €0 was.

 

Dat klinkt niet eens zo onlogisch 🙂 In dat geval zou het saldo van € 35 verrekend moeten worden op de eerstvolgende factuur. Ik zou die factuur even afwachten. Saldo verdwijnt niet ‘zomaar'.

Niet alleen op de factuur zou het te zien moeten zijn, ook in de MijnNS historie als een min bedrag met omschrijving “Klantenservice”. Dan zou je daar achtereenvolgens moeten zien: saldo laden, het activeren van Reizen op rekening (NS Flex) en die terugboeking van het saldo met omschrijving Klantenservice. 

Advies, check die historie in het MijnNS account eens goed.

Kan het zijn dat u Flex heeft besteld op een bestaande kaart en dit niet hebt geactiveerd bij een automaat? Of dit pas hebt geactiveerd na de poging om Samenreiskorting te laden en het per ongeluk laden van saldo? In het laatste geval heeft u eerst saldo geladen op een reizen op saldo kaart en is dit saldo er weer afgehaald bij het activeren van NS Flex waarna het saldo €0 was.

 

Dat klinkt niet eens zo onlogisch 🙂 In dat geval zou het saldo van € 35 verrekend moeten worden op de eerstvolgende factuur. Ik zou die factuur even afwachten. Saldo verdwijnt niet ‘zomaar'.

Niet alleen op de factuur zou het te zien moeten zijn, ook in de MijnNS historie als een min bedrag met omschrijving “Klantenservice”. Dan zou je daar achtereenvolgens moeten zien: saldo laden, het activeren van Reizen op rekening (NS Flex) en die terugboeking van het saldo met omschrijving Klantenservice. 

Advies, check die historie in het MijnNS account eens goed.

Zojuist gekeken en die €35 staat nergens vermeld in MijnNS, inmiddels contactformulier met bankafschriften gestuurd naar ov-chipkaart en zouden het uitzoeken.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk kunnen ze bij OV-chipkaart zien wat er gebeurd is. Ik ben wel benieuwd, dus hou ons op de hoogte als u wilt.

 

Omdat ik toch nog even weg moest voor boodschappen en daarbij langs het station kwam, heb ik even gekeken wat de automaat precies aangeeft bij zowel een kaart met NS Flex als op saldo (ik heb ze allebei).

Eerst een kaart zonder NS Flex, dus met reizen op saldo. Aan de linkerkant diverse buttons, waaronder Samenreiskorting en Opladen saldo.

 

Mijn saldo is €0,00. Wanneer ik Samenreiskorting kies krijg ik diverse opties om een bepaald bedrag aan saldo te laden. Ik kan Samenreiskorting niet laden zonder iets aan saldo te laden. Op zich logisch, want met €0,00 aan saldo kan ik niet inchecken.

 

 

Bij de kaart met NS Flex is aan de linkerkant alleen de button voor Ophalen bestelling aanwezig. Ik kan geen Samenreiskorting of Opladen saldo kiezen, ik kan dus ook niet per ongeluk saldo laden.

Scherm geeft ook aan dat ik op rekening reis en dat Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro op de kaart staan.

 

Kunt u zich nog herinneren hoe het scherm er bij u uitzag na aanbieden van de OV-chipkaart? Zoals op de eerste of op de laatste foto? 

Als er bij u al Flex op kaart stond zou het net als op foto 3 ook niet mogelijk moeten zijn geweest Samenreiskorting te kiezen en/of saldo te laden, ook niet per ongeluk. Als dat wel is gebeurd met Flex op de kaart is dit niet zoals het hoort. 

 

Badge +3

Ik vroeg me al af waar die € 17,50 vandaan kwam, maar dat is blijkbaar het bedrag dat je krijgt via de knop ‘Hoeveel saldo heb ik nodig?’

Dan is het eigenlijk wel duidelijk, de bestelling voor NS Flex is later opgehaald en daarbij is het saldo op € 0,00 gezet. Dat zou toch echt in Mijn Reizen moeten staan op de Mijn NS website (als € Klanten service met een negatief bedrag).

Reputatie 7
Badge +3

Dat was mijn idee ook. Met Flex op de kaart moet er gewoon geen keuzebutton zijn voor Samenreiskorting en moet het niet mogelijk zijn saldo te laden bij een NS automaat. Bij een Arriva automaat is dat anders, een andere reiziger heeft daar in het verleden wel Samenreiskorting geladen met NS Flex en dan is er ook saldo nodig wat gebruikt wordt voor de reis met Samenreiskorting. 

Badge +3

Wilde het nog even nakijken voor een (test) kaart waar ik onlangs Flex van verwijderd heb, of die handeling wel in Mijn Reizen komt te staan.

Maar mijn hemel wat is Mijn NS traag, en die kaart koppelen lukt ook al niet maar dat zou nog kunnen komen omdat de Mijn NS account waarmee ik die kaart besteld had inmiddels opgeheven is (en er dus ook geen contracthouder voor is). Dat laatste zou overigens niet moeten uitmaken, er staat immers geen NS product meer op de kaart.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wilde het nog even nakijken voor een (test) kaart waar ik onlangs Flex van verwijderd heb, of die handeling wel in Mijn Reizen komt te staan.

Dat heb ik nog wel van een kaart waar ik vorig jaar Flex van heb verwijderd en wat nu dus de saldo kaart is van bovenstaande foto's.

 

Ook bij OV-chipkaart is dat te zien

De activering van dat NS Flex en beëindiging van mijn oude Traject Vrij op saldo is niet meer te zien, te lang geleden (15 juni 2019 zoals ook te zien bij OV-chipkaart). Daarbij werd toen het saldo niet op €0 gezet aangezien er geen saldo opstond, was toen een nieuwe kaart na automatische kaartvernieuwing half mei en tot 15 juni had ik met mijn Traject nog de oude kaart die was geldig tot 1 juli gebruikt. 

Hopelijk kunnen ze bij OV-chipkaart zien wat er gebeurd is. Ik ben wel benieuwd, dus hou ons op de hoogte als u wilt.

 

Omdat ik toch nog even weg moest voor boodschappen en daarbij langs het station kwam, heb ik even gekeken wat de automaat precies aangeeft bij zowel een kaart met NS Flex als op saldo (ik heb ze allebei).

Eerst een kaart zonder NS Flex, dus met reizen op saldo. Aan de linkerkant diverse buttons, waaronder Samenreiskorting en Opladen saldo.

 

Mijn saldo is €0,00. Wanneer ik Samenreiskorting kies krijg ik diverse opties om een bepaald bedrag aan saldo te laden. Ik kan Samenreiskorting niet laden zonder iets aan saldo te laden. Op zich logisch, want met €0,00 aan saldo kan ik niet inchecken.

 

 

Bij de kaart met NS Flex is aan de linkerkant alleen de button voor Ophalen bestelling aanwezig. Ik kan geen Samenreiskorting of Opladen saldo kiezen, ik kan dus ook niet per ongeluk saldo laden.

Scherm geeft ook aan dat ik op rekening reis en dat Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro op de kaart staan.

 

Kunt u zich nog herinneren hoe het scherm er bij u uitzag na aanbieden van de OV-chipkaart? Zoals op de eerste of op de laatste foto? 

Als er bij u al Flex op kaart stond zou het net als op foto 3 ook niet mogelijk moeten zijn geweest Samenreiskorting te kiezen en/of saldo te laden, ook niet per ongeluk. Als dat wel is gebeurd met Flex op de kaart is dit niet zoals het hoort. 

 

Ik heb meer dan een week geleden gebeld en een contactformulier ingevuld met bankafschriften en tot op heden nog geen antwoord. Ben benieuwd.

Ik vroeg me al af waar die € 17,50 vandaan kwam, maar dat is blijkbaar het bedrag dat je krijgt via de knop ‘Hoeveel saldo heb ik nodig?’

Dan is het eigenlijk wel duidelijk, de bestelling voor NS Flex is later opgehaald en daarbij is het saldo op € 0,00 gezet. Dat zou toch echt in Mijn Reizen moeten staan op de Mijn NS website (als € Klanten service met een negatief bedrag).

Helaas staat het bedrag niet als negatief saldo in Mijn Reizen.

Na drie weken reactie van OV-chipkaart.nl en zouden contact opnemen met NS. Vandaag reactie NS en zeiden dat ik naar Breda moet afreizen om bij klantenservice mijn geld terug te vragen. Heb voor de zekerheid nogeens gevraagd of hun wel kunnen zien dat er 2x €17,50 op de kaart staat. Ik vind het nog steeds raar dat de automaat niet heeft aangeven dat je ten eerste geen samenreiskorting op de kaart kan zetten en opladen met je flex abonnement. Nu moet ik vanuit Roosendaal naar Breda reizen om me €35 terug te krijgen omdat er geen klantenservice hier is. Inmiddels heb al 6u aan de chat gehangen en 3u gebeld en nog heb ik mijn geld na bijna 2 maanden niet terug.

Reputatie 7
Badge +3

Rare gang van zaken allemaal. Bij OV-chipkaart moeten ze toch kunnen zien dat er saldo is geladen en wanneer en hoe dit weer afgeboekt is?

Heb je zelf een account bij OV-chipkaart? Zo nee, dan zou je die kunnen aanmaken. Ik ben wel benieuwd naar wat daar dan wordt aangegeven wat er die dag gebeurd is qua saldo. Als je daar een screenshot van plaatst kunnen we misschien al iets zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Als flex geactiveerd is, heb je niets meer bij een kaartautomaat te zoeken. Maar ik begrijp dat jij het handig zou vinden dat als iemand wel met flex bij een kaartautomaat komt aangegeven wordt dat alles via app/mijnNS gaat? Plus uitleg dat saldo laden niet meer nodig is en samenreiskorting via knopje in app/mijnNS gaat?

Dit als extra bovenop de uitleg die op de NS website is terug te vinden?

 

Reputatie 7
Badge +3

Als flex geactiveerd is, heb je niets meer bij een kaartautomaat te zoeken.

 

Als Flex geactiveerd is, moet het niet mogelijk zijn om nog saldo te laden bij een NS automaat. Maar bij TS is wel saldo geladen. Dan was of Flex nog niet geactiveerd of er is iets fout gegaan. De vraag is welke van de 2 het is en waar het saldo is gebleven. 

 

Als flex geactiveerd is, heb je niets meer bij een kaartautomaat te zoeken.

 

Als Flex geactiveerd is, moet het niet mogelijk zijn om nog saldo te laden bij een NS automaat. Maar bij TS is wel saldo geladen. Dan was of Flex nog niet geactiveerd of er is iets fout gegaan. De vraag is welke van de 2 het is en waar het saldo is gebleven. 

 

Je zegt het goed 'moet het niet mogelijk zijn om nog saldo te laden’ is wel gebeurd en niemand kan mijn vertellen waar die 2x€17,50 is gebleven. Heb bankafschriften gestuurd en wordt door NS naar OV verwezen en terug. We zijn nu al 6 weken verder en nog geen geld. Gisteren antwoord NS dat ik naar de klantenservice in Breda moet gaan en ik woon in Roosendaal zonder klantenservice. Is het nou zo moeilijk om dit op afstand te regelen. 

Als flex geactiveerd is, heb je niets meer bij een kaartautomaat te zoeken.

 

Als Flex geactiveerd is, moet het niet mogelijk zijn om nog saldo te laden bij een NS automaat. Maar bij TS is wel saldo geladen. Dan was of Flex nog niet geactiveerd of er is iets fout gegaan. De vraag is welke van de 2 het is en waar het saldo is gebleven. 

 

Je zegt het goed 'moet het niet mogelijk zijn om nog saldo te laden’ is wel gebeurd en niemand kan mijn vertellen waar die 2x€17,50 is gebleven. Heb bankafschriften gestuurd en wordt door NS naar OV verwezen en terug. We zijn nu al 6 weken verder en nog geen geld. Gisteren antwoord NS dat ik naar de klantenservice in Breda moet gaan en ik woon in Roosendaal zonder klantenservice. Is het nou zo moeilijk om dit op afstand te regelen. 

Zojuist bevestiging dat 2x€17,50 op mijn kaart staat en deze alleen kan terugkrijgen door naar de klantenservice in Breda te gaan, omdat er geen klantenservice in Roosendaal is. We leven in een digitale tijdperk, dit kan toch niet moeilijk zijn!!!

Reputatie 7
Badge +3

 

Zojuist bevestiging dat 2x€17,50 op mijn kaart staat en deze alleen kan terugkrijgen door naar de klantenservice in Breda te gaan, omdat er geen klantenservice in Roosendaal is. We leven in een digitale tijdperk, dit kan toch niet moeilijk zijn!!!

Als saldo op een kaart staat dan kun je het inderdaad alleen er af halen bij een servicebalie van NS. Dat kun je doen als je toch gaat reizen. Andere mogelijkheden zijn wachten tot kaart verloopt of kaart bblokkeren.in het laatste geval zul.je de kosten voor een nieuwe kaart zelf betalen.

Soms heb je nog wel saldo nodig, als je met bus/tram/metro wel op saldo reist, vanwege een abonnement. Daarom is het wel mogelijk om nog saldo op een kaart met flex te zetten.

 

Zojuist bevestiging dat 2x€17,50 op mijn kaart staat en deze alleen kan terugkrijgen door naar de klantenservice in Breda te gaan, omdat er geen klantenservice in Roosendaal is. We leven in een digitale tijdperk, dit kan toch niet moeilijk zijn!!!

Als saldo op een kaart staat dan kun je het inderdaad alleen er af halen bij een servicebalie van NS. Dat kun je doen als je toch gaat reizen. Andere mogelijkheden zijn wachten tot kaart verloopt of kaart bblokkeren.in het laatste geval zul.je de kosten voor een nieuwe kaart zelf betalen.

Soms heb je nog wel saldo nodig, als je met bus/tram/metro wel op saldo reist, vanwege een abonnement. Daarom is het wel mogelijk om nog saldo op een kaart met flex te zetten.

M.a.w. ik moet speciaal naar Breda hiervoor oftewel kost het mij €11,80 Ze kunnen het toch gewoon terugstorten of negatief op mijn maandelijkse factuur zetten. Eraf halen kunnen ze wel, maar terugstorten niet!

Het is mogelijk om saldo via automaat op je flex abbo te zetten, maar GEEN samenreiskorting. Automaat had vooraf bij deze keuze een melding moeten geven en was deze ongein niet geweest.

Reageer