Waarom gebeurt dit en waarom krijg ik dit geld niet terug? | NS Community
beantwoord

Waarom gebeurt dit en waarom krijg ik dit geld niet terug?

  • 20 November 2022
  • 25 reacties
  • 521 Bekeken

  • Intercity
  • 8 reacties

Dag,

Ik heb sinds mei NS flex basis. Die heb ik vooral nodig om naar Roosendaal te gaan, van daaruit ga ik naar Belgie met de stoptrein. Ik krijg dara facturen van, en die worden automatisch afgeschreven. Ik dacht dit allemaal prima was, maar gebeuren wel hele rare dingen hierbij. 

Maar eerst wat meer detail. Qua in/uitcheck betekent mij reishet volgende:

Heen:

-in: Zevenbergen (opstappunt)

-uit: Roosendaal (om in de stationshal mijn ticket naar BE te kopen, en een kopje koffie)

-in: Roosendaal (om op het perron te komen), uit: op het perron om dit weer ongedaan te maken

Terug:

-in Roosendaal soms: “uit” en dan weer “in” voor een kopje koffie *), anders: incheck op het perron 

-uit: in Zevenbergen

Nu schetst mijn verbazing dat ik de laatste 4 weken ineens ‘’niet in-of uitgecheckt” zie staan op mijn reishistorie en er dus doodleuk 20 euro wordt gefactureed. Dit komt mi. door actie *) hierboven: uit de BE trein komen met uitgecheckte chipkaart en dan uit -en weer inchecken voor een kopje kofie oid in de stationshal.

Dit is op de laatste factuur 4x gebeurd (80 euro dus!), waarvan er via klantenservice maar max 3x konden worden gerestitueerd (dat is da wel nu per telefoon in orde).

Uit mijn overzicht blijkt echter dat er niets misgaat, want er staan gewoon overal inchecktijden bij.

Wat gaat hier mis, en hoe kan ik het onterecht afgeschreven bedrag (het gehele bedrag) terugkrijgen? En hoe kan ik hier een klacht over indienen als dat niet kan?

Met vriendelijke groeten,

George

 

 

icon

Beste antwoord door Slidestops 20 November 2022, 21:47

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als u door poortjes naar buiten gaat in Roosendaal met een OV-chipkaart zonder incheck, wordt er inderdaad een tarief van € 20 berekend. U kunt dit voorkomen door eerst op het perron in te checken.

Staat er op het internationale ticket geen code om daarmee de poortjes in Roosendaal te kunnen openen?

Een andere mogelijkheid is om een e-ticket van Zevenbergen naar uw Belgische eindbestemming te kopen, daar staat sowieso een code op om poortjes te kunnen openen.

Geld terugvragen moet altijd via de klanteNService. Een klacht indienen ook.

Als ik het zo lees vermoed ik dat u als u uit België aankomt u niet eerst op het perron incheckt alvorens door de poortjes te gaan om koffie te gaan halen. Als u dat doet ontdekt het poortje dat u uitcheckt zonder dat u ingecheckt was en dat er dus een incheck ontbreekt.

De juiste volgorde bij aankomst uit Belgie moet zijn:

1 Inchecken op het perron

2 Uitchecken bij de poortjes

3 Inchecken bij de poortjes

4 Uitchecken in Zevenbergen

Haalt u geen koffie:

1 Inchecken op het perron 

2 Uitchecken in Zevenbergen

.Staat er op het internationale ticket geen code om daarmee de poortjes in Roosendaal te kunnen openen?

Roosendaal geldt als binnenlands Belgisch tariefpunt voor een aantal kaarsoorten en die kaartjes hebben geen internationale ticketcode.

Reputatie 7
Badge +3

Roosendaal geldt als binnenlands Belgisch tariefpunt voor een aantal kaarsoorten en die kaartjes hebben geen internationale ticketcode.

Dus je koopt in Roosendaal buiten de poortjes een ticket naar België en kunt daar vervolgens niet mee door de poortjes? Dat klinkt eerlijk gezegd erg onwaarschijnlijk.

Roosendaal geldt als binnenlands Belgisch tariefpunt voor een aantal kaarsoorten en die kaartjes hebben geen internationale ticketcode.

Dus je koopt in Roosendaal buiten de poortjes een ticket naar België en kunt daar vervolgens niet mee door de poortjes? Dat klinkt eerlijk gezegd erg onwaarschijnlijk.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat. In het begin stopte de trein van/naar België op spoor 1. Op het perron waren poortjes waar je doorheen moest om de tunnel in te kunnen naar spoor 3/4. De Belgische trein bleef dus buiten de poortjes maar dat is gezien dit verhaal kennelijk veranderd.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik het verhaal van gps lees, stopt die internationale trein nu in elk geval binnen het poortjesgebied. Dan lijkt me dat zo'n internationaal ticket daar ook toegang tot moet bieden.

Reputatie 7
Badge

De laatste keer dat ik via Roosendaal naar Belgie ging heb ik een kaartje gekocht bij de NMBS-automaat in Roosendaal en met dat kaartje kon ik gewoon door het poortje. Was wel drie jaar geleden. Geen idee of het mogelijk was om over te stappen op een ander spoor zonder door de poortjes te gaan.

Badge +3

Een incheck gevolgd door een uitcheck op hetzelfde station binnen 60 minuten kost niets.

Zonder incheck (vanuit België) naar buiten (door poortjes) levert in de meeste gevallen inderdaad een correctie van 20 euro op, en met Flex Basis al helemaal.

Een missende incheck wordt soms door het Flex systeem automatisch ‘ingevuld’, dus daar zal dan wel Zevenbergen komen te staan (ook al was je in België). Maar ja dat kost € 3,70 bij Flex Basis.

Raar dat de Klantenservice dat niet wenst te vergoeden (even naar buiten de poortjes in Roosendaal op de terugweg). Je hebt namelijk geen andere optie als je koffie wilt halen tijdens je overstap, anders dan achter iemand aan lopen of de SOS/Info knop gebruiken.

Ook vreemd dat je Reishistorie ‘compleet’ lijkt te zijn, want wat staat er dan als incheck als je vanuit België in Roosendaal naar buiten gaat?

De laatste keer dat ik via Roosendaal naar Belgie ging heb ik een kaartje gekocht bij de NMBS-automaat in Roosendaal en met dat kaartje kon ik gewoon door het poortje. Was wel drie jaar geleden. Geen idee of het mogelijk was om over te stappen op een ander spoor zonder door de poortjes te gaan.

Ik ben in 2018 op een Senioren Biljet Roosendaal (gekocht aan een loket) vanaf de Belgische kust gereisd en dat had toen in ieder geval geen code. 

Raar dat de Klantenservice dat niet wenst te vergoeden (even naar buiten de poortjes in Roosendaal op de terugweg). Je hebt namelijk geen andere optie als je koffie wilt halen tijdens je overstap, anders dan achter iemand aan lopen of de SOS/Info knop gebruiken.

Je kunt bij aankomst uit Belgie gewoon inchecken op het perron en dan door de poortjes naar buiten om koffie te halen. Dan hoef je achter niemand aan te lopen dus dat de Klantenservice niet vergoedt is niet zo raar.

Badge +3

Je kunt bij aankomst uit Belgie gewoon inchecken op het perron en dan door de poortjes naar buiten om koffie te halen. Dan hoef je achter niemand aan te lopen dus dat de Klantenservice niet vergoedt is niet zo raar.

Moet je inderdaad maar weten (ook op spoor 1)?

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig, maar ook mensen zonder OV-chipkaart moeten natuurlijk gewoon kunnen reizen. Er moet dus ook een andere manier zijn.

Dag,

Ik ben inmiddels bekomen van mijn aanvankelijke boosheid eerder vandaag. Ik lees nu op oude NMBS tickets die ik hier nog heb “De QR-code opent NS-poortjes in Roosendaal”. Dat zal natuurlijk ook kunnen met een internationaal ticket uit een NS kaartautomaat.

Genoemde zin was mij nooit opgevallen.

Maar ik wist dat niet, en had anders gedacht dat dit bedoeld was voor mensen die enkel het ticket en geen OV-chipkaart hebben. Dat is toch niet zo vreemd? Om dan 20 euro af te tikken onder het mom van ‘had je moeten weten’ terwijl het overzicht van de reishistorie laat zien dat ik in -en uitgechecked heb voor zowel heen -als terugreis is wel erg cru. Dat inchecken zie je bv. als tijdstip van aanvang terugreis in R’daal: dit staat op bv. 15u44 terwijl de trein om 16u08 vertrekt. Dat tijdstip moet een incheck tijdstip zijn (toch?).

Goed, ik ben zo dus 40 euro kwijtgeraakt. Les geleerd. Vertrouwen dat het chipkaartsysteem vanzelf goed werkt is hierdoor wel afgenomen, en ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat ik bestolen ben.

Niettemin dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,

George

 

    

 

Reputatie 5
Badge

Station Roosendaal is een en al poortjes gebied.
Bij het kopen van den ticket via de website van NMBS krijgt u een QR/Aztec code waarmee u de poortjes kan openen. Of dat via de automaat in de stationshal ook zo is weet ik niet, maar dat moet wel indien u het perron op wil.

Tevens is er binnen het poortjes gebied ook een kiosk waar u eventueel koffie kan kopen.

Reputatie 7
Badge +1

.Staat er op het internationale ticket geen code om daarmee de poortjes in Roosendaal te kunnen openen?

Roosendaal geldt als binnenlands Belgisch tariefpunt voor een aantal kaarsoorten en die kaartjes hebben geen internationale ticketcode.

Roosendaal was en is geen Belgisch tariefpunt. Ook niet voor bepaalde kaartsoorten. Alle tarieven naar Roosendaal bestaan uit een NMBS- en een NS-aandeel. Online gekochte tickets hebben een gewone barcode die op de poortjes werkt. En de automaatkaartjes dus ook.

Nog even een aanvulling: het probleem is volgens mij uiteindelijk dat je uitchecked met een chipkaart die al uitgechecked is (of correcter: waarvan het inchecken is geannuleerd).

Maar waarom gaan de poortjes dan gewoon open? Ik kreeg geen waarschuwing als ‘u bent al uitgechecked, check eerst in’. 

Deze gang van zaken heeft me (m.i. terecht) doen concluderen dat ik niets verkeerd aan het doen was.

Met vriendelijke groeten,

George

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar ik wist dat niet, en had anders gedacht dat dit bedoeld was voor mensen die enkel het ticket en geen OV-chipkaart hebben. Dat is toch niet zo vreemd? Om dan 20 euro af te tikken onder het mom van ‘had je moeten weten’ terwijl het overzicht van de reishistorie laat zien dat ik in -en uitgechecked heb voor zowel heen -als terugreis is wel erg cru. Dat inchecken zie je bv. als tijdstip van aanvang terugreis in R’daal: dit staat op bv. 15u44 terwijl de trein om 16u08 vertrekt. Dat tijdstip moet een incheck tijdstip zijn (toch?).

Enerzijds is de chipkaart eigenlijk alleen voor binnenlandse reizen (al komen daar steeds meer uitzonderingen op), anderzijds heeft NS bij de introductie van de chipkaart alle reizigers voorgelogen dat in- en uitchecken altijd verplicht is. Verwarring is daarom ook voorgeprogrammeerd.

Overigens is het splitsen in Roosendaal niet altijd goedkoper.

Even een paar dingen op een rijtje om verwarring en verkeerde antwoorden te voorkomen.

In Roosendaal hebben de poortjes altijd bij de ingangen van het station gestaan en de perrons zijn onderling altijd toegankelijk geweest. Op elk perron (a-zijde) staat een ov-chippaal om jezelf in te kunnen checken als je vanuit België komt gereisd.

In Roosendaal staat een Belgische kaartautomaat waarbij Roosendaal als Belgisch station wordt gezien en je t.o.v. de Nederlandse kaartautomaat minder betaald voor een kaartje naar België. Op elk kaartje uit deze automaat staat een code om het station mee in te kunnen. Als je in België een vervoersbewijs koopt wat geldig is om mee naar Nederland te reizen, dan zal daar ten alle tijden een code op staan om de poortjes te kunnen gebruiken.
In de praktijk zie ik vaak verwarring bij mensen met een Belgisch abonnement of bijvoorbeeld een go-pass 10. Die zijn namelijk niet geldig tot station Roosendaal, maar enkel tot Roosendaal-Grens. Hier staat dan ook geen code op om de poortjes te kunnen verlaten.

Verder is het zo dat een ov-chipkaart die binnen een minuut na uitchecken - nogmaals uitgecheckt word, hier niets voor rekent. Je krijgt dan in het scherm te zien “tot ziens”.

Als je echter zonder ingecheckt te zijn, uitcheckt in Roosendaal, dan ziet het poortje dat je uit checkt zonder geldig vervoersbewijs en rekent hier het instaptarief voor. Dit is geen fout van een poortje of ov-kaart, dit staat zo ingesteld. (tegen zwartrijden).

De juiste methode om in Roosendaal de poortjes te verlaten is dan ofwel gebruik maken van de QR-code op je Belgische ticket - ofwel in te checken op het paaltje in Roosendaal na aankomst vanuit België en weer uit te checken bij de poortjes.

 

Reputatie 7
Badge +1

Even een paar dingen op een rijtje om verwarring en verkeerde antwoorden te voorkomen.

Hier nog wat correcties:

In Roosendaal staat een Belgische kaartautomaat waarbij Roosendaal als Belgisch station wordt gezien en je t.o.v. de Nederlandse kaartautomaat minder betaald voor een kaartje naar België. 

Roosendaal was en is geen Belgisch station of tariefpunt. Verder zouden inmiddels kaartjes zonder korting dezelfde prijs moeten hebben in de beide automaten.

In de praktijk zie ik vaak verwarring bij mensen met een Belgisch abonnement of bijvoorbeeld een go-pass 10. Die zijn namelijk niet geldig tot station Roosendaal, maar enkel tot Roosendaal-Grens. Hier staat dan ook geen code op om de poortjes te kunnen verlaten.

Een Go Pass 10 is niet geldig tot de grens maar tot Essen. Een Belgisch abonnement kan tot de grens geldig zijn maar de NMBS verkoopt ook abonnementen naar Roosendaal, waarbij een apart kaartje met een barcode wordt gegeven voor de poortjes in Roosendaal.

De juiste methode om in Roosendaal de poortjes te verlaten is dan ofwel gebruik maken van de QR-code op je Belgische ticket - ofwel in te checken op het paaltje in Roosendaal na aankomst vanuit België en weer uit te checken bij de poortjes.

Ofwel op de infoknop te drukken om een poortje op afstand te laten openen.

Badge +3

Verder is het zo dat een ov-chipkaart die binnen een minuut na uitchecken - nogmaals uitgecheckt word, hier niets voor rekent. Je krijgt dan in het scherm te zien “tot ziens”.

Dat is alleen als je uitcheckt op een perron en vervolgens door poortjes gaat (je bent al uitgecheckt dus tot ziens). Maar er is in dit geval helemaal geen incheck!

Komend vanuit België ben je niet ingecheckt. Inchecken bij een paaltje op het perron kan natuurlijk wel (doe dat vooral!), en een poortje zegt vervolgens ‘incheck geannuleerd’ en je bent ‘buiten’.

Wat je verder doet maakt niet uit, de incheck is dan op Roosendaal als je verder reist met een trein.

Met een internationaal ticket naar Lage Zwaluwe natuurlijk nooit je ov-chipkaart gebruiken om koffie te halen op Roosendaal!

Reputatie 7
Badge +1

Om heel precies te zijn: zowel Roosendaal als Maastricht (incl. Eysden) als Aix-la-Chapelle=Aachen hebben een speciale status voor een aantal tiketjes van NMBS, waarbij de normale binnenland-tarieven worden verhoogd met een opslag voor die laatste Km (is op zich meen ik zelfs ook tegen die vrij lage prijs als lokaal enkeltje te koop). Dit is ook te zien via een speciaal keuzemenu via b-rail en b-europe.

 Toevoeging: dit geldt dan ook enkel in de trage direkte omnibus-treinen, velen menen onterecht dat dit dan ook zou mogen via Breda+NS naar Rsdl-nee dus.

Naar de franse gares rond Lille is ook een speciale regeling van toepassing, maar dan enkel voor abonnementen. Mogelijk ook tot Maubeuge, of vanaf 11/12.

In principe geldt hetzelfde min of meer voor de RE19 (nog steeds als Abellio omgeroepen) vanaf Arnhem, al betreft het dan duits VRR-Tarif.

Niet enkel voor dit maar voor hele wat meer zaken rond die sjipkaart is zowel de voorlichting zwaar onvoldoende en vergt men een haast interne tarieven educatie van de reiziger die net wat anders wil.

Dat systeem is ooit gebaseerd op hele zware reizigersstromen op een stadsmetro zonder allerlei poespas van cf of onderbreken etc die treintjes rijders zo graag allemaal schijnen te willen.

Reputatie 7
Badge +1

Om heel precies te zijn: zowel Roosendaal als Maastricht (incl. Eysden) als Aix-la-Chapelle=Aachen hebben een speciale status voor een aantal tiketjes van NMBS, waarbij de normale binnenland-tarieven worden verhoogd met een opslag voor die laatste Km (is op zich meen ik zelfs ook tegen die vrij lage prijs als lokaal enkeltje te koop).

Die opslag is in Nederland tegenwoordig het gewone NS-tarief.

Naar de franse gares rond Lille is ook een speciale regeling van toepassing, maar dan enkel voor abonnementen. Mogelijk ook tot Maubeuge, of vanaf 11/12.

Ook voor gewone treinkaartjes. Ook naar Aulnoye/Maubeuge (en omgeving), Luxemburg en Aken.

 

.Staat er op het internationale ticket geen code om daarmee de poortjes in Roosendaal te kunnen openen?

Roosendaal geldt als binnenlands Belgisch tariefpunt voor een aantal kaarsoorten en die kaartjes hebben geen internationale ticketcode.

Roosendaal was en is geen Belgisch tariefpunt. Ook niet voor bepaalde kaartsoorten. Alle tarieven naar Roosendaal bestaan uit een NMBS- en een NS-aandeel. Online gekochte tickets hebben een gewone barcode die op de poortjes werkt. En de automaatkaartjes dus ook.

Kaartjes naar Roosendaal en Maastricht staan in de NMBS computers bij het loket onder binnenlandse plaatsbewijzen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de loketbediende ze niet kon vinden omdat die steevast onder buitenland zocht en eerst niet wilde geloven dat hij toch echt onder binnenland moest kijken. Hoe de prijsberekening is bepaald is nog iets anders.

Reputatie 7
Badge +1

.Staat er op het internationale ticket geen code om daarmee de poortjes in Roosendaal te kunnen openen?

Roosendaal geldt als binnenlands Belgisch tariefpunt voor een aantal kaarsoorten en die kaartjes hebben geen internationale ticketcode.

Roosendaal was en is geen Belgisch tariefpunt. Ook niet voor bepaalde kaartsoorten. Alle tarieven naar Roosendaal bestaan uit een NMBS- en een NS-aandeel. Online gekochte tickets hebben een gewone barcode die op de poortjes werkt. En de automaatkaartjes dus ook.

Kaartjes naar Roosendaal en Maastricht staan in de NMBS computers bij het loket onder binnenlandse plaatsbewijzen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de loketbediende ze niet kon vinden omdat die steevast onder buitenland zocht en eerst niet wilde geloven dat hij toch echt onder binnenland moest kijken. Hoe de prijsberekening is bepaald is nog iets anders.

Dat maakt het echter nog geen Belgisch tariefpunt. De verkoop op de NMBS-website verloopt overigens via de internationale boekingswebsite.

Reputatie 5

.Staat er op het internationale ticket geen code om daarmee de poortjes in Roosendaal te kunnen openen?

Roosendaal geldt als binnenlands Belgisch tariefpunt voor een aantal kaarsoorten en die kaartjes hebben geen internationale ticketcode.

Roosendaal was en is geen Belgisch tariefpunt. Ook niet voor bepaalde kaartsoorten. Alle tarieven naar Roosendaal bestaan uit een NMBS- en een NS-aandeel. Online gekochte tickets hebben een gewone barcode die op de poortjes werkt. En de automaatkaartjes dus ook.

Kaartjes naar Roosendaal en Maastricht staan in de NMBS computers bij het loket onder binnenlandse plaatsbewijzen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de loketbediende ze niet kon vinden omdat die steevast onder buitenland zocht en eerst niet wilde geloven dat hij toch echt onder binnenland moest kijken. Hoe de prijsberekening is bepaald is nog iets anders.

Zijn dat ervaringen van voor of na 1 februari 2021? Destijds zijn namelijk de tarieven aangepast, waarbij het speciale aanbod voor Maastricht en Roosendaal verdween en ook voor deze plaatsen alleen nog internationale kaartjes verkocht werden met het Nederlandse deel tegen NS-tarief. Sindsdien gaat het boeken op de NMBS-website inderdaad ook via de internationale website. Wellicht is toen ook het systeem voor de loketverkoop aangepast. (Maar misschien ook niet.)

Zie ook deze pagina voor een overzicht van alle Belgische kaartsoorten, in het bijzonder “Treinen zonder reservering - NRT” => “NRB - Benelux en dichtbij”.

Reageer