Waarom is van a naar b duurder als het sneller is?



Toon eerste bericht

54 reacties

Uit de interne communicatie die ik heb, is dit voor altijd. Tenzij er weer andere regels gaan gelden.

Ik heb de moderators gevraagd dit bericht te bevestigen.

Interne communicatie ??  Dan zou je werkzaam moeten zijn bij de NS, klopt dat ?

 

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Als ik in de reisplanner op 7 juni plan van Heiloo naar Oosterbeek krijg ik helemaal geen terugsteekverbinding via Arnhem te zien. Dus ik weet niet waar je deze info vandaan hebt.

Reputatie 2

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Als ik in de reisplanner op 7 juni plan van Heiloo naar Oosterbeek krijg ik helemaal geen terugsteekverbinding via Arnhem te zien.

De reisplanner is pas vanaf 7 juni geüpdatet. Het heeft nu nog geen zin om reizen te gaan plannen.

Reputatie 7
Badge +1

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Als ik in de reisplanner op 7 juni plan van Heiloo naar Oosterbeek krijg ik helemaal geen terugsteekverbinding via Arnhem te zien.

De reisplanner is pas vanaf 7 juni geüpdatet. Het heeft nu nog geen zin om reizen te gaan plannen.

Maar je geeft dus geen antwoord op de vraag van Tamzin (waar heb je deze info vandaan??)

Reputatie 7
Badge +3

Worden de HC's dan geinformeerd zodat ze in zo'n geval niet registreren dat iemand tegens de reisrichting reist? Of dat in het geval ze dit wel doen, dit niet resulteert in een correctietarief?

Laten we eerst afwachten of dit daadwerkelijk zo is, zolang Martijn het over interne communicatie heeft maar verder neit aangeeft of hij werkzaam is bij de NS en in welke functie of hoe hij het anders weet neem ik het nog niet voor waar aan.

Tenzij @Loes dit bijvoorbeeld kan bekrachtigen aangezien het nogal een beleidswijziging is.

 

Badge +3

Gaat dat mogen terugsteken over de duur van een treinreis of het eerder aankomen op je bestemming (na bijv. het missen van een overstap)? Ik neem aan dat er dan een bijbehorend reisadvies moet zijn of bestaan, zoals naar Oosterbeek via Arnhem (en dan precies in die trein zitten)?

Of stel, ik heb helemaal geen zin om vanuit Tilburg of Den Bosch een sprinter naar Eindhoven Strijp-S te nemen (of sprinter gemist) dus reis ik wel via Eindhoven Centraal (en ben ik er eerder dan met de volgende sprinter)?

Rare datum trouwens, per 7 juni.

Reputatie 7
Badge +3

Laten we eerst afwachten of dit daadwerkelijk zo is, zolang Martijn het over interne communicatie heeft maar verder neit aangeeft of hij werkzaam is bij de NS en in welke functie of hoe hij het anders weet neem ik het nog niet voor waar aan.

Tenzij @Loes dit bijvoorbeeld kan bekrachtigen aangezien het nogal een beleidswijziging is.

 

Ikmoet het ook eerst zien en dan geloven. Maar als hij zo goed ingelicht is en over interne communicatie beschikt kan hij vast ook wel antwoord geven op mijn gestelde vraag. Helaal blijft het verder stil. 

Badge +3

Testcase dan maar:

Ht (Den Bosch) - Ehs (Strijp-S) kost € 6,90 voltarief 2e klas, naar Eindhoven Centraal kost € 7,10

Als ik dinsdag 7 juni om 17:30 wil vertrekken uit Den Bosch is de sprinter van 17:28 (aankomst 17:51) net weg, dus zou ik volgens de Reisplanner de volgende moeten nemen (aankomst 18:21 en dat is dan mijjn pech).

Dus neem ik de IC Eindhoven van 17:36 en dan terugsteken met een sprinter (aankomst 18:09).

12 minuten tijdwinst, ondanks de riante 12 minuten ‘overstap’ op Eindhoven Centraal (ik ga daar natuurlijk niet helemaal naar poortjes lopen om uit- en weer in te checken, als terugsteken ook mag!)

De NS Reisplanner zegt (in dit geval onterecht) dat zoiets € 9,60 zou kosten. 9292 heeft het wél door en rekent € 7,30 (voor een treinadvies), met een bus of lopen is nog sneller 😅.

Het gaat dus om centen maar als terugsteken zou mogen spaar je naar Strijp-S dus 20 cent uit tussen Den Bosch en Eindhoven (en ja, met een e-ticket naar Strijp-S gaan de poortjes op Centraal ook wel open natuurlijk).

Ik geloof er weinig van, maar als het 20 minuten scheelt naar Oosterbeek via Arnhem (zonder 25 minuten overstap op Ede-Wageningen) juich ik het helemaal toe natuurlijk!

Wie van Heiloo naar Oosterbeek wil op een (voltarief) e-ticket en via Arnhem daar sneller kan zijn zonder 70 cent meer te betalen geef ik ook groot gelijk.

Nu de regeltjes nog (correcties of een UvB bij controle tussen Arnhem en Oosterbeek) “ik doe dat omdat het (aantoonbaar) sneller is, dus dan mag het!?”

Vermoed dat het (NS Flex) systeem er wel wat van vindt, voorlopig. Met als grote vraag telt de kortere reistijd of (bij missen op/overstap) alsnog eerder op je bestemming kunnen zijn?

De Reisplanner toont vooralsnog leuke adviezen die je dus niet eens mag nemen?

Reputatie 3

Uit de interne communicatie die ik heb, is dit voor altijd. Tenzij er weer andere regels gaan gelden.

Ik heb de moderators gevraagd dit bericht te bevestigen.

Lijkt mij heel raar. Want dan koopt mrn voortaan gewoon een kaartje tot Oosterbeek als men naar Arnhem moet vanuit Heiloo. 

Heb je dan niet een euro toeslag? Dat is meer dan de zeventig cent die je ermee wint.

Of je moet een E-ticket willen kopen...

Reputatie 7
Badge +3

Testcase dan maar:

Ht (Den Bosch) - Ehs (Strijp-S) kost € 6,90 voltarief 2e klas, naar Eindhoven Centraal kost € 7,10

Als ik dinsdag 7 juni om 17:30 wil vertrekken uit Den Bosch is de sprinter van 17:28 (aankomst 17:51) net weg, dus zou ik volgens de Reisplanner de volgende moeten nemen (aankomst 18:21).

Dus neem ik de IC Eindhoven van 17:36 en dan terugsteken met een sprinter (aankomst 18:09).

12 minuten tijdwinst, ondanks de riante 12 minuten ‘overstap’ op Eindhoven Centraal (ik ga daar natuurlijk niet helemaal naar poortjes lopen om uit- en weer in te checken, als terugsteken ook mag!)

De NS Reisplanner zegt (onterecht) dat zoiets € 9,60 zou kosten. 9292 heeft het wél door en rekent € 7,30 (voor een treinadvies), met een bus of lopen is nog sneller 😅.

Het gaat dus om centen maar als terugsteken zou mogen spaar je naar Strijp-S dus 20 cent uit tussen Den Bosch en Eindhoven (en ja, met een e-ticket naar Strijp-S gaan de poortjes op Centraal ook wel open natuurlijk).

Ik geloof er weinig van, maar als het 20 minuten scheelt naar Oosterbeek via Arnhem (zonder 25 minuten overstap op Ede-Wageningen) juich ik het helemaal toe natuurlijk!

Wie van Heiloo naar Oosterbeek wil op een (voltarief) e-ticket en via Arnhem daar sneller kan zijn zonder 70 cent meer te betalen geef ik ook groot gelijk.

Nu de regeltjes nog (correcties of zelfs een UvB bij controle tussen Arnhem en Oosterbeek) “ik doe dat omdat het (aantoonbaar) sneller is, dus dan mag het!”

Vermoed dat het (NS Flex) systeem er wel wat van vindt, voorlopig. Met als grote vraag telt de kortere reistijd of (bij missen op/overstap) alsnog eerder op je bestemming kunnen zijn?

De Reisplanner toont vooralsnog alleen bij Altijd/Trein vrij adviezen met terugsteken.

40 cent verschil €7,30 - €6,90

Badge +3

40 cent dus voor sneller met terugsteken?

Dan zou dat inderdaad moeten mogen (vanaf 7 juni zei iemand?)

Reputatie 3

Uit de interne communicatie die ik heb, is dit voor altijd. Tenzij er weer andere regels gaan gelden.

Lijkt mij heel raar. Want dan koopt mrn voortaan gewoon een kaartje tot Oosterbeek als men naar Arnhem moet vanuit Heiloo. 

 

Op andere plekken is iets soortgelijks soms ook al mogelijk.

Als je bijvoorbeeld vanaf Amsterdam Centraal naar RAI reist, dan krijg je reisadviezen via Schiphol. Dus je zou 1,60 euro goedkoper van/naar Schiphol kunnen reizen door een ticket van/naar Amsterdam RAI te kopen.

Maar ja, de meeste mensen reizen met een OV-chipkaart (met of zonder abonnement) en ik heb verder niet het idee dat reizigers met een los kaartje hier nou veel of überhaupt gebruik van maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor morgen 7 juni geen enkel advies met legaal terugsteken gevonden voor Heiloo- Oosterbeek

Reputatie 7
Badge +2

Op andere plekken is iets soortgelijks soms ook al mogelijk.

Als je bijvoorbeeld vanaf Amsterdam Centraal naar RAI reist, dan krijg je reisadviezen via Schiphol. Dus je zou 1,60 euro goedkoper van/naar Schiphol kunnen reizen door een ticket van/naar Amsterdam RAI te kopen.. 

Dat wordt echter niet gezien als terugsteken omdat je niet twee keer langs een station komt, dus deze reis mag gewoon zonder via-kaartje.

Zijn/waren er meer van: toen de Hanzelijn-IC nog in Duivendrecht stopte mocht Almere - Amersfoort ook via Duivendrecht bijvoorbeeld

Reputatie 3

Kan best dat het niet wordt gezien als terugsteken, maar alle argumenten (langere reisafstand + kans op fraude) gelden ook voor de reis Amsterdam Centraal - RAI. Wat een inconsistentie. Wat is nu dan echt de reden dat terugsteken niet mag?

Reputatie 7
Badge +3

Er is maar één echte reden en die komt uit de tijd van de papieren treinkaartjes. Je mag je bestemming niet voorbijrijden om vervolgens de reis op een verdergelegen station te onderbreken en later op de dag naar je bestemming te reizen. Je betaalt dan te weinig voor je volledige reis.

Met de komst van poortjes is dat allemaal wat minder dringend geworden wanneer je met een OV-chipkaart reist. Zo gauw je namelijk in Arnhem het station verlaat en later op de dag doorreist naar Oosterbeek wordt op basis van het uit- en inchecken in Arnhem al de juiste prijs berekend. Helaas werkt dat dan weer niet met e-tickets en daarom zal NS nooit gaan toestaan dat terugsteken is toegestaan, tenzij de reisplanner een reis met een terugsteek laat zien.

Reputatie 3

Ook deze redenering gaat op voor de reis Amsterdam Centraal - RAI via Schiphol

Met de komst van poortjes is dat allemaal wat minder dringend geworden wanneer je met een OV-chipkaart reist. Zo gauw je namelijk in Arnhem het station verlaat en later op de dag doorreist naar Oosterbeek wordt op basis van het uit- en inchecken in Arnhem al de juiste prijs berekend. Helaas werkt dat dan weer niet met e-tickets en daarom zal NS nooit gaan toestaan dat terugsteken is toegestaan, tenzij de reisplanner een reis met een terugsteek laat zien.

Driekwart van de stations heeft geen poortjes.

Reputatie 3

Voor morgen 7 juni geen enkel advies met legaal terugsteken gevonden voor Heiloo- Oosterbeek

Volgens @Martijn. wordt de reisplanner pas op 7 juni aangepast, dus je zou het eigenlijk morgen pas moeten proberen.

Er is binnen NS al langere tijd discussie gaande over het aanpassen (vereenvoudigen) van de terugsteekregels. Daarover druppelt ook reeds informatie naar buiten, zoals een aankondiging richting NDOV afnemers. Aangezien daar niks intern aan is, hierbij een screenshot:


Hoe de exacte implementatie gaat zijn weet ik niet, ik houd mij momenteel met andere dingen bezig. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is 7 juni en ik zie geen enkel advies met terugsteken via Arnhem voor de reis Heiloo-Oosterbeek

Reputatie 7
Badge +3

@Henk_NL Reisadviezen naar Utrecht Mailebaan staan gewoon in de reisplanner (op dagen dat het Spoorwegmuseum open is). 

Geen reisadvies van Bilthoven naar Utrecht Maliebaan is heel vreemd wanneer je wel een reisadvies kunt krijgen van Den Dolder naar Utrecht Maliebaan. Maar dat geeft dan weer een vreemde prijs omdat de reis via Utrecht Centraal berekend wordt. 

 

@Henk_NL Reisadviezen naar Utrecht Mailebaan staan gewoon in de reisplanner (op dagen dat het Spoorwegmuseum open is). 

 

Die opmerking gaat over een incident dat toen, begin april, speelde.

 

Als het vandaag is, wat ik niet direct kan bevestigen, dan zal het waarschijnlijk later op de middag zijn. Dinsdag is leverdag van de basisdienstregeling en toebehoren aan de reisplanners, wat veelal ergens rond het middaguur over de lijnen gaat.

Ah, en het label ‘intern’ is van de communicatie af:

 

Vanaf vandaag staat NS in haar reisplanners reisadviezen toe waarin wordt ‘teruggestoken’. Een terugsteek reisadvies is een advies waarbij meer kilometers worden afgelegd maar met minder reistijd dan via de rechtstreekse route. Dat betekent dat reizigers bij zo’n reisadvies niet hoeven in- en uitchecken op het terugsteek-station en NS deze reisadviezen ook gaat tonen (vanaf a.s. vrijdag waarschijnlijk).

 

De stations waar terugsteken was toegestaan (zonder in- en uit te checken) zaten in het zogenaamde NS.ttx bestand als onderdeel van de IFF. Om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, is dit bestand per 7 juni gevuld met alle stations in Nederland.

 

Dus inderdaad per later vanmiddag (uitrol nieuwe dataset) de eerste wijzigingen zichtbaar, en de grote klap enkele dagen later.

Reageer