beantwoord

Waarom kunnen we niet net als in Zwitserland niet in- en uitchecken door de NS-app te starten en na afloop van de reis betalen?

  • 20 February 2024
  • 20 reacties
  • 411 Bekeken

Laatst was ik weer in Zwitserland. Hoe heerlijk is daar het reizen met de trein en overig OV. Ik reis daar met een kortingskaart die 50% korting geeft gedurende de hele dag (1/2-Tax). Nergens incheck poortjes, wel conducteurs op de trein. Het mooie is dat je met de SBB-app kunt inchecken door het verschuiven van de ‘reisknop’ van EasyRide naar rechts. Kom je op je bestemming aan- ook als je ondertussen van vervoerder bent gewisseld- schuif je de knop naar links. Zie: SBB-app EasyRide Het bedrag wordt automatisch van je rekening afgeschreven. Klaar. Hoe makkelijk kan het zijn? In de SBB-app kun je ook een kaartje voor de fiets of hond kopen. Ook kan ik voor medereizigers een kaartje kopen. De NS verliest zich te vaak in tierelantijnen, maar vergeet daarbij het reizen te vergemakkelijken. 

 

 

icon

Beste antwoord door kraujerom 21 February 2024, 10:04

Bekijk origineel

20 reacties

Klinkt als een wel erg fraudegevoelig systeem dat ik in Nederland niet graag zou invoeren:

- Ik check pas in op mijn app als ik de conducteur zie aankomen.

- Ik zeg bij controle dat ik nou net een keer vergeten ben om in mijn app in te checken.

- Zodra de conducteur geweest is check ik in de app onmiddellijk weer uit.

- Zonder poortjes kun je ook zonder kaartje in de trein gaat zitten. Handig in de drukke spitsuren rond Basel of Zürich waar de kans op controle klein is.

Het wisselen van vervoerder zonder uit/inchecken kan alleen met nacalculatie via een backoffice. Vervoerders in Nederland willen dat niet meer omdat NS (die het betaalsysteem hier beheert) in het verleden zwaar misbruik heeft gemaakt van zo'n nacalculatie ten koste van de andere vervoerders.

Overigens rijden veel treinen op secundaire lijnen en veel wat minder drukke stoptreinen in Zwitserland in tegenstelling tot wat u beweert zonder vaste conducteurs.

Waar ik u wel gelijk in moet geven is dat NS zich uitput in een groot aantal complexe reisproducten. Anderzijds is de situatie financieel hier niet met Zwitserland te vergelijken gezien de gigantische subsidies die de spoorwegen daar krijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Klinkt als een wel erg fraudegevoelig systeem dat ik in Nederland niet graag zou invoeren:

- Ik check pas in op mijn app als ik de conducteur zie aankomen.

- Ik zeg bij controle dat ik nou net een keer vergeten ben om in mijn app in te checken.

- Zodra de conducteur geweest check ik in de app onmiddellijk weer uit.

Dat is een riskante strategie, aangezien de app het dichtstbijzijnde station als startpunt.neemt. Dat kan dus het volgende station zijn en dan heb je geen geldig kaartje.

Reputatie 7

Ach, hoeveel wordt er in Nederland wel niet zwart gereden en aan tailgaten gedaan of over poortjes gesprongen? Dat is ook een soort fraude. Ik denk dat zwart rijden hier meer gebeurt dan in Zwitserland. NS laat velen ermee wegkomen door lang niet genoeg te controleren en veel door de vingers te zien. Ze laten een goudmijntje liggen.

Easyride is ook handig in de zin van de prijs. Het goedkoopste tarief wordt automatisch gerekend en er zit een dagmaximum aan. Als je daar overheen gaat binnen 24 uur, wordt automatisch het tarief van een dagkaart gerekend.

 

Dat is een riskante strategie, aangezien de app het dichtstbijzijnde station als startpunt.neemt. Dat kan dus het volgende station zijn en dan heb je geen geldig kaartje.

Ieder systeem waarbij je tijdens de reis een kaartje kunt aanschaffen is mijns inziens vragen om fraude. Zwitsers zijn erg gezagsgetrouw maar in Nederland zou het misbruik vrees ik niet te overzien zijn. Zelfs met poortjes wordt er hier nog gefraudeerd, laat staan zonder. Vorige week hier in Oeteldonk (geen poortjes) had vrees ik minder dan de helft van de reizigers een geldig kaartje,

Daarnaast zit je in Nederland met de beruchte "coulance" waarmee je er mee weg komt als je bent "vergeten" om in te checken. In veel andere landen kennen ze het begrip coulance niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat iedereen in Zwitserland in het bezit is van een smartphone? Want die heb je nodig voor de app en internet om de app te laten werken.

Ik begrijp dat iedereen in Zwitserland in het bezit is van een smartphone? Want die heb je nodig voor de app en internet om de app te laten werken.

Deelname aan dit systeem is op vrijwillige basis. Als je geen smartphone hebt meld je je logischerwijs niet aan.

Reputatie 7
Badge

Hermes experimenteert al een tijdje met 'be in, be out', aat net zoiets lijkt als hier bedoeld wordt. De gebruikte app Mobyyou schijnt via Bluetooth met bussen te communiceren waardoor je volgens de website van Hermes automatisch wordt ingecheckt als de vus gaat rijden en wordt uitgecheckt als je uitstapt. Dat lijkt het frauderisico aardig te ondervangen.

De NS app biedt al treindetectie (ik geloof via herkenning van WiFi in de trein) dus zoiets lijkt me op termijn helemaal niet ondenkbaar. Uiteraard zal dat wel altijd een keuze moeten blijven naast andere mogelijkheden voor mensen die zoals hierboven benoemd zonder smartphone reizen en/of erg op hun privacy gesteld zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Hermes experimenteert al een tijdje met 'be in, be out', aat net zoiets lijkt als hier bedoeld wordt. De gebruikte app Mobyyou schijnt via Bluetooth met bussen te communiceren waardoor je volgens de website van Hermes automatisch wordt ingecheckt als de vus gaat rijden en wordt uitgecheckt als je uitstapt. Dat lijkt het frauderisico aardig te ondervangen.

Ik vermoed dat SBB ook zoiets gebruikt. Ze zeggen het nergens expliciet, maar schrijven wel dat het belangrijk is om voor het instappen in te checken, omdat je anders geen geldig kaartje hebt. Ik vraag me dan ook sterk af of je in een rijdend voertuig wel kunt inchecken.

Reputatie 7
Badge +2

Sowieso is de kans op controle bij de SBB aanzienlijk groter en komt de conducteur meerdere keren per rit langslopen. Dus te vroeg uitchecken gaat een keer opvallen.

Overigens lijkt dichter bij huis eezy in NRW ook wel een beetje op dit systeem.

Reputatie 6
Badge

Vervoerders in Nederland willen dat niet meer omdat NS (die het betaalsysteem hier beheert) in het verleden zwaar misbruik heeft gemaakt van zo'n nacalculatie ten koste van de andere vervoerders.

Ik heb je maar even gerapporteerd @Tamzin. Je kraamt wel vaker ongefundeerde onzin uit alsof het een feit is, maar hier ben je ronduit schofterig bezig richting NS. 

Sowieso is de kans op controle bij de SBB aanzienlijk groter en komt de conducteur meerdere keren per rit langslopen. Dus te vroeg uitchecken gaat een keer opvallen.

Dat is net als in Duitsland voornamelijk op langeafstandstreinen. Veel stoptreinen en veel regionale treinen hebben in Zwitserland eenmansbediening, daar is helemaal geen conducteur.

Vervoerders in Nederland willen dat niet meer omdat NS (die het betaalsysteem hier beheert) in het verleden zwaar misbruik heeft gemaakt van zo'n nacalculatie ten koste van de andere vervoerders.

Ik heb je maar even gerapporteerd @Tamzin. Je kraamt wel vaker ongefundeerde onzin uit alsof het een feit is, maar hier ben je ronduit schofterig bezig richting NS. 

NS heeft destijds destijds in de laatste tijd van de papieren kaartjes zich te veel geld toegeëigend op basis van niet kloppende schattingen. Dat was juist een van de redenen waarom andere vervoerders hebben aangedrongen op invoering van een chipkaart zodat iedere vervoerder voortaan het hem toekomende geld zou krijgen.

Op een gegeven moment hebben de andere vervoerders vanwege de niet kloppende verdeling zelfs gedreigd om te stoppen met nog langer Kruidvatkaartjes, etc te accepteren. Pas na bemiddeling van de minister werd er een tijdelijke oplossing gevonden tot de invoering van de chipkaart.

Idem dito werd er destijds op grote schaal gesjoemeld met de telcijfers voor de verdeling van de opbrengsten van de strippenkaart. In Groningen, Zeeland en Limburg zo bleek later waren dat de opgegeven cijfers tot 30% te hoog terwijl Amsterdam de enige regio bleek waar wel netjes was geteld. Gemiddeld bleken de opgegeven cijfers 10-15% te hoog.

Hermes experimenteert al een tijdje met 'be in, be out', aat net zoiets lijkt als hier bedoeld wordt. De gebruikte app Mobyyou schijnt via Bluetooth met bussen te communiceren waardoor je volgens de website van Hermes automatisch wordt ingecheckt als de vus gaat rijden en wordt uitgecheckt als je uitstapt. Dat lijkt het frauderisico aardig te ondervangen.

Ik vermoed dat SBB ook zoiets gebruikt. Ze zeggen het nergens expliciet, maar schrijven wel dat het belangrijk is om voor het instappen in te checken, omdat je anders geen geldig kaartje hebt. Ik vraag me dan ook sterk af of je in een rijdend voertuig wel kunt inchecken.

SBB trackt op GPS gegevens maar vanwege de privacywet mag dat alleen van het moment van inchecken tot het moment van uitchecken. Op die manier werkt ook de verdeling via het backoffice bij meerdere vervoerders. Het zwakke punt daarbij blijft natuurlijk te laat inchecken, te vroeg uitchecken of het eventueel onderweg uitzetten van je mobieltje.

Sowieso is de kans op controle bij de SBB aanzienlijk groter en komt de conducteur meerdere keren per rit langslopen. 

De meeste treinen in Zwitserland hebben helemaal geen conducteur. Die vind je alleen eigenlijk op de IC(E)'s, EC''s, TGV's en IR's. Ik heb er inmiddels al meer dan vijf jaar geforensd en veruit de meeste mensen gebruiken vrijwel alleen S-Bahnen. Controle is daarop vrij zeldzaam.

Wat ze daar wel hebben in het OV is controle in burger. Ook controle met stations/haltes die volledig worden afgezet. Normaal gesproken is daar ook politie bij, want dat is daar (ook) nodig. In veel regio's zijn er 's avonds, 's nachts en in het weekend standaard (particuliere) beveiligers in de treinen. Die niet controleren trouwens. In en rond grote steden kun je op uitgaansavonden in de meeste treinen absoluut geen conducteurs alleen op pad sturen. Zelfs een groep van max. een man of vijf controleurs is daar vaak te kwetsbaar voor zonder (politie)assistentie.

En ja, bij elke controle die ik ooit heb meegemaakt zijn er meerdere reizigers zonder geldig vervoerbewijs geweest. Behalve dan inderdaad op intercity's of de TGV etc. Ook mensen in Zwitserland reizen zwart als ze denken dat zich dat loont. Ik moet altijd lachen om het idee dat mensen in Zwitserland massaal braaf en beschaafd zijn en netjes een kaartje kopen. Totale onzin.

Het Zwitserse OV hangt ook vol met stickers dat bedreigingen en geweld tegen personeel ambtshalve vervolgd zullen worden. Die hangen er niet voor de lol en ook niet omdat iemand het leuk vond om stickers te plakken. Die hangen er omdat dat daar helaas ook aan de orde van de dag is. En dat begint meestal met (een discussie over) zwartrijden.

Verder uiteraard helemaal eens met Paul Veldhuis over het gemak en de (klanten)service van de SBB. Jammer dat er dan gelijk weer bijgehaald wordt dat dat hier vanwege misbruik niet zou kunnen, alsof dat daar zo anders is. Alsof Zwitserse tieners netjes hun ZVV-nachttoeslag (inmiddels afgeschaft) per sms kochten voor het begin van hun reis i.p.v. toen er controle zichtbaar was. 😂

Reputatie 7
Badge +2

Sowieso is de kans op controle bij de SBB aanzienlijk groter en komt de conducteur meerdere keren per rit langslopen. Dus te vroeg uitchecken gaat een keer opvallen.

Dat is net als in Duitsland voornamelijk op langeafstandstreinen. Veel stoptreinen en veel regionale treinen hebben in Zwitserland eenmansbediening, daar is helemaal geen conducteur.

Ow, genoeg op regionale treinen gecontroleerd hoor de keren dat ik in Zwitserland was anders. En ja, ook daar heb je zeker jongeren die zich niet aan de regels houden (roken in de trein daar ook gewoon gezien). Maar lang zo extreem niet als in Nederland.

Op langeafstandstreinen in Duitsland is de hoeveelheid controle in verhouding een stuk schaarser.

Reputatie 7

Ow, genoeg op regionale treinen gecontroleerd hoor de keren dat ik in Zwitserland was anders. En ja, ook daar heb je zeker jongeren die zich niet aan de regels houden (roken in de trein daar ook gewoon gezien). Maar lang zo extreem niet als in Nederland

Is mijn ervaring ook. Maar met name standaard controle bij niet-SBB- treinen zoals de RhB. Rondom de grotere steden zal vast ook meer zwart gereden worden dan in de minder dicht bevolkte gebieden. Op uitgaansavonden rond het weekend vast ook.

Hoe dan ook, in het algemeen vind ik het ov er veel prettiger om te reizen. Zelden problemen ervaren. Veel service en meedenken ook. Personeel dat vaak ook best trots lijkt op het spoorbedrijf (zo kwam het vaak op mij over tenminste) Nog volop balies her en der, zelfs waar je die soms niet meer zou verwachten. 

Twee jaar geleden in Sargans, gewoon een dorpje (maar wel eentje waar de intercity regelmatig stopt), bij de balie een Swiss Travel Pass aangeschaft - men nam alle tijd en heel vriendelijk. Ze gaf ongevraagd nog info over de omgeving (was ons al bekend). Pinnen met bankpas of creditcard, zonder balietoeslagen. In Samedan bij de balie van de Rhätische Bahn een kaart verstuurd en ik kon er tijdelijk even mijn bagage opslaan, gewoon naast het bureau van medewerkster! Dit laatste ook kosteloos. Die balies zijn echt multifunctioneel. Een mooie oplossing: papieren treinkaartjes worden er niet veel meer gekocht, maar je kan er een multifunctioneel info- en servicepunt van maken! In een ander station zat ook de kleine bibliotheek van het dorp en het personeel wist ook alles van de trein en verkocht zonodig kaartjes. Het zal allemaal duur zijn, maar de service en functionaliteiten vind ik geweldig.

Roken wordt sowieso heel anders tegenaan gekeken daar. Elke fatsoenlijke bar of restaurant heeft een sigarettenautomaat en jaren geleden is voorgestelde strengere anti-rookwetgeving in een referendum weggestemd. Omdat ook de niet-rokende Zwitser tegen bemoeienis van de overheid bleek te zijn om vrijheden van rokers verder in te perken.

Er mag daar ook op veel meer plekken gerookt worden dan in Nederland, vaak ook nog steeds in (een gedeelte van) de horeca, je kunt overal sigaretten kopen en roken is verhoudingsgewijs erg goedkoop. In de trein zelf mag het dan misschien niet, maar stations fungeren vaak als verzamelplek voor jongeren om te komen drinken en uiteraard ook om te roken. Zolang dit niet in tunnels of volledig overdekte hallen is, is dat vaak geen probleem. In de nachtbussen van het ZVV-nachtnet ook vaak meegemaakt dat er gerookt werd, vooral achterin. Chauffeur bemoeide zich daar meestal ook niet mee. Gedronken werd er sowieso eigenlijk altijd in die bussen, dat hoort echt gewoon bij de cultuur daar.

Reputatie 7

Roken wordt sowieso heel anders tegenaan gekeken daar. Elke fatsoenlijke bar of restaurant heeft een sigarettenautomaat en jaren geleden is voorgestelde strengere anti-rookwetgeving in een referendum weggestemd. 

Die ouderwetse sigarettenautomaten zie je naast Zwitserland anno 2024 ook nog overal in Duitsland en Oostenrijk op straat en bij stations. Viel mij ook altijd op straat in Zwitserland op, hoeveel mensen er nog lopen te roken. Verbazend veel.

Sinds 2019 geldt er een algemeen rookverbod op Zwitserse stations, maar er zijn wel rookzones. Maar daar houdt natuurlijk lang niet iedereen zich aan. 

 

Dat is net als in Duitsland voornamelijk op langeafstandstreinen. Veel stoptreinen en veel regionale treinen hebben in Zwitserland eenmansbediening, daar is helemaal geen conducteur.

Ow, genoeg op regionale treinen gecontroleerd hoor de keren dat ik in Zwitserland was anders. 

Dat is heel leuk voor jouw (toeristische) ervaring(en) in Zwitserland, maar dat is dus alles behalve typisch. Op InterRegio-treinen zul je meestal gecontroleerd worden, ja. Op RE(RegioExpress)-treinen is dat zeldzaam en al helemaal op S-Bahnen.

De meeste treinreizigers in Zwitserland maken zelden tot nooit gebruik van IC- en/of IR-treinen. Dit soort discussies krijg je dus als mensen daar niet wonen en/of werken of langdurig gewoond en/of gewerkt hebben. Dat blijkt ook nu weer, net zoals dat mensen uit andere landen denken dat iedereen in Amsterdam blowt. Probeer maar eens uit te leggen dat dat niet zo is.

Onmogelijke opgave, want mensen gaan zich baseren op hun kortstondige bezoeken met hun a-typische reisgedrag en a-typische ervaringen met de 'lokale' bevolking. Controle in Zwitsers OV is eerder uitzondering dan regel. 

Reputatie 7

In Zwitserse regionale treinen zag ik ook regelmatig “Selbstkontrolle” op het raam staan. Je weet dan al dat er niemand komt om te controleren. Ook in veel bussen stap je gewoon in, niemand die vraagt naar kaartjes. Ik liet weleens mijn kaartje zien, de buschauffeur keek er niet eens naar. Hier ook weer vaak “Selbstkontrolle” op het raam. Kennelijk kan dat gewoon - want anders deed men het vast niet! 

In de regionale trein tussen Bern, Thun en Zweisimmen (deze lijn nam ik vaak) werd zo goed als altijd gecontroleerd. Zo ook op het MGB-traject tussen Brig en Andermatt en de stoptrein tussen Interlaken en Meiringen. Maar dat is natuurlijk weer iets anders dan de S-Bahnen rond Zürich ja.

Kennelijk is het maar net welk traject je neemt.

Reageer