beantwoord

wachten op daluren op station

  • 7 October 2022
  • 20 reacties
  • 545 Bekeken

  • Sprinter
  • 3 reacties

Door omstandigheden kom ik rond 17.30 aan op station Utrecht. Ik wacht dan op mijn trein van 18.40 aangezien ik dalvrij reis.

Hoe moet ik handelen wat betreft in en uitchecken om dalvrij tarief te reizen?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 7 October 2022, 13:51

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Uitchecken als je aankomt en vanaf 18.25 uur weer inchecken. Let er op dat er minimaal 35 minuten zit tussen uitcheck en incheck.

Reputatie 7
Badge +1

Door omstandigheden kom ik rond 17.30 aan op station Utrecht. Ik wacht dan op mijn trein van 18.40 aangezien ik dalvrij reis.

Hoe moet ik handelen wat betreft in en uitchecken om dalvrij tarief te reizen?

 

Maar heeft u dan geen NS Flex?? Indien u de reis in de daluren bent gestart mag u die gewoon afmaken en hoeft u geen uur te wachten op Utrecht..

Misschien komt tsi met de bus of de tram aan op Utrecht CS?

Ik kom idd met de bus aan

Dat betekent om vrij te reizen inchecken vanaf 18:25 uur.

Je kunt ook eerder inchecken en op het station wachten en later weer uitchecken (denk wel dat dit binnen een uur moet) en vanaf 18:25 uur opnieuw inchecken. De eerste incheck wordt dan geannuleerd en er komt dan een rit Utrecht CS - Utrecht CS vol tarief van 0,00 euro op de Flex-factuur. Met de nieuwe incheck reis je dan gewoon tegen daltarief. Gratis dus bij DalVrij.

Daar ben ik niet heel zeker van. De in- en uitcheck op Utrecht, het verblijf, zal ook als geldige check zien en daarmee dan wel het starttarief bepalen. Dan moet er 35 minuten tussen de uit- in incheck moeten zitten, en moet TS alsnog 35 minuten buiten Utrecht moeten wachten. Een stationspassagepas is er niet, dus ik ben bang dat dit niet echt te doen is.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, bij uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station wordt de incheck echt geannuleerd. Als je daarna opnieuw incheckt, wordt opnieuw het kortingstarief bepaald. Ik heb dit een tijdje geleden nog uitgetest. Is wel alweer een paar jaar geleden.

Daar ben ik niet heel zeker van. De in- en uitcheck op Utrecht, het verblijf, zal ook als geldige check zien en daarmee dan wel het starttarief bepalen. 

Ik weet niet hoe je aan deze informatie komt, maar wat je zegt klopt niet. Ik ben er wel heel zeker van, ik heb dit op Amsterdam Centraal zelf namelijk regelmatig gedaan en het werkt sinds de introductie van Flex exact zoals ik uit heb gelegd 

Meen je! Dan heb ik verkeerde info gekregen, excuus daarvoor. Wel mooi dat het zo kan!

Ik heb dit ooit trouwens per ongeluk uitgevonden. Niet op de tijd gelet bij aankomst op het station en een paar minuten voor 8:55 uur ingecheckt op Amsterdam Centraal. Daarna heb ik uitgecheckt, na 8:55 opnieuw ingecheckt en gaan reizen.

Op de factuur kwam toen een rit van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Centraal vol tarief 2e klas 0,00 euro en de rit met de check-in om 8:55 uur viel gewoon onder DalVrij 1e klas en kwam uiteraard ook voor 0,00 euro op de factuur. Dit is daarna ook niet veranderd of het moet de afgelopen maand(en) gebeurd zijn, maar dat lijkt me sterk

Reputatie 7
Badge +3

Je ziet het ook gewoon staan in het schermpje van het poortje of paaltje “Incheck geannuleerd”. 

Ik denk niet dat dat de laatste tijd is veranderd inderdaad. Maar het schijnt toch niet echt gangbare informatie te zijn. Ik zal het hier eens verspreiden. Thanks voor het per ongeluk ontdekken!

Verwarrend kan ook zijn dat er een rit vol tarief 2e klas (of 1e klas als je buiten je vrije reisperiode 1e klas hebt ongesteld) met hetzelfde begin- en eindstation op de factuur verschijnt. Je zou dan misschien denken dat de check-in voor de rit erna binnen 35 minuten een overstap wordt, maar voor de volgende rit wordt deze 'rit' van 0 euro volledig genegeerd. 

De melding die op het scherm verschijnt zoals @Momo al aangeeft 'incheck geannuleerd' is wat dat betreft duidelijker.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dit ooit trouwens per ongeluk uitgevonden. Niet op de tijd gelet bij aankomst op het station en een paar minuten voor 8:55 uur ingecheckt op Amsterdam Centraal. Daarna heb ik uitgecheckt, na 8:55 opnieuw ingecheckt en gaan reizen.

Op de factuur kwam toen een rit van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Centraal vol tarief 2e klas 0,00 euro en de rit met de check-in om 8:55 uur viel gewoon onder DalVrij 1e klas en kwam uiteraard ook voor 0,00 euro op de factuur. Dit is daarna ook niet veranderd of het moet de afgelopen maand(en) gebeurd zijn, maar dat lijkt me sterk

Had je daarvoor een OV-rit gemaakt? TS komt met bus aan op Utrecht CS.

Badge +3

Ik denk niet dat dat de laatste tijd is veranderd inderdaad. Maar het schijnt toch niet echt gangbare informatie te zijn. Ik zal het hier eens verspreiden. Thanks voor het per ongeluk ontdekken!

Dit is altijd al zo geweest, zie ook https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/iemand-ophalen-of-uitzwaaien.htm (onderste regel). Bij NS Flex werkt het hetzelfde.

Een incheck annuleren binnen 60 minuten telt niet mee als rit of reis maar komt wel als ‘passage’ in je Reishistorie (en factuur dus ook) te staan, voor € 0,00.

Dus zelfs al kom je om 17:30 met de trein aan in Utrecht (gereisd in de spits) dan mag je gerust:

om 17:31 uitchecken
om 17:32 weer inchecken (bijv. om wat te eten op het station of krantje lezen bij Starbucks)
om 18:24 weer ‘uitchecken’ (binnen 60 minuten, dus incheck geannuleerd)
om 18:25 inchecken op daltarief/vrij reizen (want dat is meer dan 35 minuten na de uitcheck van 17:31)

Helemaal duidelijk!! Bedankt voor de info

Badge +3

Voorbeeldje van de factuur (ik heb toen niet gereisd maar even een ov-fiets teruggebracht en iemand uitgezwaaid) van zo’n passage: 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er geen voorbeeld meer van, te lang geleden (heb allleen nog een Excel file met de reistransacties), maar ik had dit met enige regelmaat op station Delft. Ik kwam daar ‘s middags aan met mijn fiets, vervolgens vanuit de fietsenstalling ging ik het station in en checkte daar in (poortjes direct bij uitgang fietsenstalling naar tussenverdieping station) en soms ging ik nog even naar een winkeltje in de stationshal. Die winkeltjes liggen buiten het poortjesgebied dus moest ik daarvoor uitchecken, dat was een annulering van de incheck. Vervolgens had ik in mijn reishistorie een reis van 0 TE en reisduur 1 minuut (of zelfs 0 minuten) plus daarna de echte reis van Delft naar huis. 

Uitchecken als je aankomt en vanaf 18.25 uur weer inchecken. Let er op dat er minimaal 35 minuten zit tussen uitcheck en incheck.

Waarom is de reactie van @MoDe als beste antwoord gemarkeerd door een moderator of super user? Reiziger komt uit een bus aan op Utrecht CS, dus de 35 minuten zijn volledig irrelevant voor de berekening van de prijs van de rit. 

Je moet strikt genomen binnen 30 minuten na je incheck gaan reizen, maar dat heeft niets te maken met de 35 minuten om over te stappen.

Tsi kan inchecken wanneer het uitkomt, zolang er maar binnen 30 minuten met de reis begonnen wordt na de laatste incheck en om zonder extra kosten met DalVrij te reizen moet er vanaf 18.25 uur (opnieuw) worden ingecheckt. 

@Laura NS komt met verkeerde informatie. Ze wordt van alle kanten, inclusief de website van haar eigen opdracht- en/of werkgever, gecorrigeerd en vervolgens besluit NS alsnog om een bericht met verkeerde informatie als antwoord te markeren

Nou ja. Het is nu aangepast. Beter laat dan nooit zullen we maar denken👍

Reputatie 7
Badge +3

Uitchecken als je aankomt en vanaf 18.25 uur weer inchecken. Let er op dat er minimaal 35 minuten zit tussen uitcheck en incheck.

Waarom is de reactie van @MoDe als beste antwoord gemarkeerd door een moderator of super user? Reiziger komt uit een bus aan op Utrecht CS, dus de 35 minuten zijn volledig irrelevant voor de berekening van de prijs van de rit. 

Je moet strikt genomen binnen 30 minuten na je incheck gaan reizen, maar dat heeft niets te maken met de 35 minuten om over te stappen.

Tsi kan inchecken wanneer het uitkomt, zolang er maar binnen 30 minuten met de reis begonnen wordt na de laatste incheck en om zonder extra kosten met DalVrij te reizen moet er vanaf 18.25 uur (opnieuw) worden ingecheckt. 

@Laura NS komt met verkeerde informatie. Ze wordt van alle kanten, inclusief de website van haar eigen opdracht- en/of werkgever, gecorrigeerd en vervolgens besluit NS alsnog om een bericht met verkeerde informatie als antwoord te markeren

Nou ja. Het is nu aangepast. Beter laat dan nooit zullen we maar denken👍

Mijn antwoord was gebaseerd op de info in het 1e bericht van TS. Daarin wordt geen bus genoemd.

Reageer