Binnenkort verloopt mijn oude OV-chipkaart met daarop een Dal Voordeel abonnement. Op de website van NS ( https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html ) is te lezen: “Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.”
Nu ken ik NS langer dan vandaag, dus was ik niet verrast dat NS haar verplichtingen in deze niet nakwam: Ik kreeg bericht van Klantenservice OV-chipkaart dat mijn kaart zou verlopen, ik heb nog een paar weken afgewacht tot NS mij zou vragen een nieuwe foto te uploaden of mij een nieuwe OV-chipkaart zou sturen, maar het bleef stil. (Ik zie in deze ‘community’ dat er om de paar dagen wel een reiziger is die een soortgelijke ervaring meldt en dat al jaren lang. Kennelijk is NS willens en wetens niet van plan om de verplichtingen aan haar vaste klanten na te komen.) Uiteindelijk heb ik zelf maar een vervangende kaart aangevraagd en betaald.
Groot was mijn verbazing toen ik de kaart kreeg thuisgestuurd: Er staan twee NS-logo’s op en de tekst “Voor vragen over uw NS-abonnement kijkt u op www.ns.nl/klantenservice”! Hoe komt NS-reclame terecht op een OV-chipkaart die ik zélf heb aangevraagd en betaald aan OV-chipkaart, nota bene vanwege nalatigheid van NS? Als ik een nieuwe bankpas aanvraag komt er toch ook geen logo op te staan van de Albert Heijn? En voor de duidelijkheid: Er staat op die OV-chipkaart géén logo van andere vervoerders die de OV-chipkaart accepteren.
En nu NS blijkbaar heeft besloten zich via infiltratie bij OV-chipkaart alsnog te mengen in de vervanging van mijn OV-chipkaart, kan ik er nu op rekenen dat NS uit zichzelf alsnog de aanschafprijs van die OV-chipkaart restitueert, zonder dat ik daarvoor weer meer dan een uur zou moeten spenderen in een NS-chatbox?