Wat is de vervaldatum van mijn OV-chipkaart?

  • 11 January 2024
  • 18 reacties
  • 237 Bekeken

Wat is mijn afloopdatum van mijn ov?


18 reacties

Die staat op de kaart.

Reputatie 7
Badge +1

Indien u uw OV-chipkaart bent verloren kunt u in onderstaand topic de mogelijkheden lezen om de kaart te blokkeren en een nieuwe kaart aan te vragen.

 

  

Badge +3

Indien u uw OV-chipkaart bent verloren kunt u in onderstaand topic de mogelijkheden lezen om de kaart te blokkeren en een nieuwe kaart aan te vragen.

 

Wel jammer dat je dat zelf niet meer kan zien in Mijn NS, scheelt de Klantenservice weer werk...

Reputatie 7
Badge +3

Daarom adviseer ik ook om een account te hebben bij OV-chipkaart en daar de kaart toe te voegen.. En met de nieuwe voorwaarden dan ook ten minste eens in de 12 maanden daar in te loggen om te zorgen dat ze je account daar niet beëindigen. 

Badge +3

Daarom adviseer ik ook om een account te hebben bij OV-chipkaart en daar de kaart toe te voegen.. En met de nieuwe voorwaarden dan ook ten minste eens in de 12 maanden daar in te loggen om te zorgen dat ze je account daar niet beëindigen. 

Ja, maar als je ‘gewoon’ ooit een ov-chipkaart (met abonnement) via NS aangeschaft hebt (geen idee of het NS logo er nog op staat, de mijne maar via OV-chipkaart vernieuwd dus geen logo en natuurlijk de nieuwe met blauwe achterkant die er niet toe doet).

De einddatum van een kaart is geen geheim, dus waarom kon je die vroeger wel (weliswaar diep verstopt) zien in Mijn NS en nu niet meer?

 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, de einddatum is geen geheim. Je kan hem natuurlijk ook zelf ergens noteren of een foto van de kaart maken. 

Voordeel van account en koppelen kaart bij OV-chipkaart is ook dat je een bericht krijgt wanneer de kaart bijna verloopt en NS weer eens geen actie heeft ondernomen. Maakt het allemaal net even makkelijker. 

Badge +3

Nee, de einddatum is geen geheim. Je kan hem natuurlijk ook zelf ergens noteren of een foto van de kaart maken. 

Haha, zie bovenstaande gelinkte reactie (van december 2022)… 🤣

Foto nemen of registreren bij Mijn OV-chip is dus verstandig.

Great minds think alike… maar waarom is de ‘mogelijkheid’ om de vervaldatum van een kaart te kunnen zien ooit uit Mijn NS gesloopt? 😀

Reputatie 7
Badge +2

maar waarom is de ‘mogelijkheid’ om de vervaldatum van een kaart te kunnen zien ooit uit Mijn NS gesloopt? 😀

Heeft dat er ooit in gezeten dan? Moet wel jaren geleden zijn, want ik herinner me nog dat het altijd knap ingewikkeld was de toenmalige jaartrajectkaart aan een Mijn OV-chip account te koppelen.

Daarvoor moest je immers de einddatum invullen en die stond bij die kaarten niet op de kaart zelf omdat je jaarlijks een nieuw pasje kreeg. Maar volgens mij kon ik al vrij snel alleen maar gokken dat ‘ie precies een jaar na de vorige kaart zou gaan verlopen. De eerste keer, dat moet ergens in 2009 geweest zijn, kon ik nog wel via NS de einddatum achterhalen.

Badge +3

maar waarom is de ‘mogelijkheid’ om de vervaldatum van een kaart te kunnen zien ooit uit Mijn NS gesloopt? 😀

Heeft dat er ooit in gezeten dan? 

Ja, gewoon in Mijn NS dus (met vroeger als in vele jaren geleden).

Reputatie 7
Badge +3

Ja, in de oude lay-out van MijnNS stond dat er bij. En misschien stond het er pas pas na juli 2014 toen het papieren treinkaartje eruit ging en de trajectkaarten werden vervangen door Traject Vrij abonnement. Zelf had ik een Traject Vrij abonnement vanaf augustus 2014 en toen stond er bij mijn weten bij. Nadat MijnNS vernieuwd was, was een deel van het oude MijnNS nog toegangelijk als je een direct link daarnaar had en kon je daar de verloopdatum nog zien. 

Reputatie 7
Badge +2

En misschien stond het er pas pas na juli 2014 toen het papieren treinkaartje eruit ging en de trajectkaarten werden vervangen door Traject Vrij abonnement. 

Zou kunnen: nadat TrajectVrij er was had ik immers gewoon weer chipkaarten waar een einddatum op stond en hoefde ik er niet meer in MijnNS naar te zoeken (da's idd 2014 geweest, gezien chipkaarten 5 jaar houdbaar zijn en m'n huidige dit jaar afloopt).

Daarvoor kan ik me niet herinneren ooit de einddatum in MijnNS gezien te hebben en heb ik altijd moeten gokken. Ook aangezien nieuw opgestuurde kaarten er bij mijn weten bij NS toen niet al standaard in MijnNS toegevoegd werden.

Badge +3

Daarvoor kan ik me niet herinneren ooit de einddatum in MijnNS gezien te hebben en heb ik altijd moeten gokken. Ook aangezien nieuw opgestuurde kaarten er bij mijn weten bij NS toen niet al standaard in MijnNS toegevoegd werden.

Die einddatum was nogal verstopt, je moest dan de kaart selecteren en klikken op ‘Tonen op te halen bestellingen’ en dan kreeg je hem te zien.

Reputatie 7
Badge +3

Die einddatum was nogal verstopt, je moest dan de kaart selecteren en dan klikken op ‘Tonen op te halen bestellingen’ en dan kreeg je hem te zien.

Ik vraag me af of je met de oude trajectkaarten (dus voor juli 2014 toen NS voor alles overging naar de OV-chipkaart) een bestelling kon ophalen. Bij mijn weten kreeg je ieder jaar een nieuwe kaart met het trajectjaarabonnement opgestuurd. Vanaf juli ging NS over op Traject Vrij en dat moest je zelf ophalen bij een automaat als je het een bestaande OV-chipkaart zetten. Maar ik heb zelf nooit zo'n oud jaartrajectabonnement gehad, dus ik kan het mishebben. 

Badge +3

Die datum bij ‘op te halen bestellingen’ werd gewoon getoond ook al waren er helemaal geen bestellingen op te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Die datum bij ‘op te halen bestellingen’ werd gewoon getoond ook al waren er helemaal geen bestellingen op te halen.

Wat ik meer bedoel is, dat dat ophalen bestelling van een NS abonnement pas van toepassing vanaf juli 2014 toen NS compleet overging op de OV-chipkkaart. De oude abonnementen voor juli 2014 moest je volgens mij niet ophalen bij een automaat. Vanwege deze verandering is MijnNS toen in 2014 mogelijk veranderd om dit met de nieuwe abonnement wel te doen. Hoe alles was in MijnNS voor juli 2014 weet ik niet, want ik had toen geen abonnement of account. 

Ik kan het helaas niet meer achterhalen vanaf wanneer je een bestelling moest bevestigen. Ik kan me wel herinneren dat vanaf 2014, misschien iets eerder, een beëindiging bevestigd moest worden bij een automaat.

Reputatie 7
Badge +2

Wat ik meer bedoel is, dat dat ophalen bestelling van een NS abonnement pas van toepassing vanaf juli 2014 toen NS compleet overging op de OV-chipkkaart. De oude abonnementen voor juli 2014 moest je volgens mij niet ophalen bij een automaat.

Dat klopt. Met de oude jaartrajectkaart kreeg je elk jaar automatisch een nieuwe kaart toegestuurd als je het abonnement niet tussentijds opgezegd had. Dat was qua functioneren gewoon een normale OV-chipkaart in de tijd dat ik er mee reisde (in 2009 en 2010 met OV-jaarkaart, daarna met een jaartrajectkaart).

Verschil was echter dat de opdruk van de kaart gewoon die voor een zichtkaart (t.b.v. de kaartcontrole) was en er alleen een OV-chipkaartnummer op stond maar geen vervaldatum. Toevallig ooit een fototje op de OVNL-wiki gezet van een oude kaart van mij:

 

Het enige wat ik ooit met een jaartrajectkaart heb opgehaald bij de automaat was automatisch opladen en een bijbehorend busabonnement voor m'n woon-werkverkeer.

En vanaf 2014, toen NS compleet op de OV-chipkaart overging, nog een paar maanden losse kaartjes die je toen op de chipkaart van je trajectkaart kon laden (waarbij de regionale vervoerders meermaals je kaartje bij controle niet konden vinden). Dat was toen de tijdelijke oplossing omdat je geen papieren kaartjes voor buiten je traject meer kon kopen, terwijl je pas na afloop van het contractjaar naar TrajectVrij hoefde over te stappen.

Badge +3

Oh leuk die oude foto’s (en deze natuurlijk nog zonder chip)

Hannibal A-Team, I love it when a plan comes together… 🤣

Natuurlijk was er toen nog helemaal geen Mijn NS of welke online omgeving dan ook (in 2009/2010 vast wel)

Maar het ging dus om de einddatum van een gekoppelde kaart te kunnen inzien (zoals bij Mijn OV-chip), dus dat je de Klantenservice van NS of (kuch) OV-chipkaart helemaal niet nodig hebt bij verlies of diefstal.

Reageer