Skip to main content
vraag

wegwerp ov-chipcard

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Kan iemand mij meer uitleggen over de wegwerp ov-chipcard? Een vriendin komt binnenkort naar Nederland op vakantie. De wegwerp chipcard kost €7.50 en is op een bepaald datum geldig? Of kan het ook voor meerdere dagen? Of heb je per dag een wegwerp chipcard nodig? Kan je de wegwerp chipcard ook opladen? Ik vind de website niet heel duidelijk.

Alvast bedankt

7 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16562 reacties
  • 3 april 2025

Ik denk dat je het hebt over een anonieme OV-chipkaart. Die is ten minste 5 jaar geldig, moet je opladen en er kan geen abonnement op gezet worden, je reist dus altijd op vol tarief. Als je vriendin maar voor een paar dagen hier is kan ze beter reizen met haar betaalpas, dat scheelt weer €7,50 voor de aanschaf van de OV-chipkaart.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 3 april 2025

Dank je voor je reactie. Ik bedoel echt de wegwerp OV chipkaart. Want er zijn nog 2 kjnderen mee en per betaalpas kan alleen 1 person.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 742 reacties
  • 3 april 2025
Sarah87 schreef:

Dank je voor je reactie. Ik bedoel echt de wegwerp OV chipkaart. Want er zijn nog 2 kjnderen mee en per betaalpas kan alleen 1 person.

De wegwerp OV-chipkaart is eigenlijk gewoon een los kaartje voor eenmalig gebruik dat je uit de kaartautomaat haalt. Deze kost geen € 7,50, maar je betaalt € 1 toeslag voor het losse kaartje.

Als je een kaart wil die je kunt opladen, dan heb je een anonieme OV-chipkaart nodig. Die kost inderdaad € 7,50 en is 5 jaar te gebruiken. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13528 reacties
  • 3 april 2025
Isitimela schreef:
Sarah87 schreef:

De wegwerp OV-chipkaart is eigenlijk gewoon een los kaartje voor eenmalig gebruik dat je uit de kaartautomaat haalt. Deze kost geen € 7,50, maar je betaalt € 1 toeslag voor het losse kaartje.

Als je een kaart wil die je kunt opladen, dan heb je een anonieme OV-chipkaart nodig. Die kost inderdaad € 7,50 en is 5 jaar te gebruiken. 

Toeslag voor automaatkaartje is inmiddels €1,50. Bij e-tickets betaal je geen toeslag.

Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar zijn railrunners te koop voor €2,50.

Van 12 t/m 18 jaar kan er via de NS app een jongerendagkaart alleen geldig in de daluren voor €8,50 aangeschaft worden.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12640 reacties
  • 3 april 2025

Bedoel je misschien de kaart die op de website https://www.ov-chipkaart-kopen.nl/wegwerp-ov-chipkaart/ wordt beschreven?

Die kaart kan kan niet opgeladen en worden. Ze worden in Amsterdam en Rotterdam verkocht, voor zowel 1 dag of meerdere dagen.

Op de website van GVB of RET kun je meer informatie vinden over deze toeristenkaarten.

NS verkoopt ook tickets als wegwerpkaart maar rekent daar € 1,50 extra voor.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16562 reacties
  • 3 april 2025
Sarah87 schreef:

Als de kinderen zo jong zijn dat ze geen eigen betaalpas hebben, zijn ze mogelijk nog jong genoeg om van een RailRunner gebruik te kunnen maken. Of als ze al iets ouder zijn (vanaf 12 jaar) een Jongerendagkaart. Beperking met de Jongerendagkaart is wel dat je daarmee alleen in de daluren mag reizen en dat die alleen bij NS gebruikt kan worden. Wanneer de kinderen met deze vervoerbewijzen reizen kan de vriendin zelf reizen met haar betaalpas. 

De echte wegwerpchipkaart is een eenmalig kaartje, één enkele reis of retourreis, met een toeslag van €1,50 per kaartje. Bij 5 van zulke kaartjes ben je dus al het bedrag van een anonieme OV-chipkaart kwijt. Die toeslag betaal je niet bij een e-ticket. Als reizen met de betaalpas niet kan, is het goedkoper om per dag een e-ticket te kopen. Let wel op dat een e-ticket niet terug betaald wordt als de reis onverhoopt niet doorgaat of als er een verkeerde datum is gekozen, dus koop deze niet te lang van tevoren en check goed of alles goed ingevuld is. 

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 328 reacties
  • 3 april 2025

Indien de kinderen t/m 11 jaar zijn, raad ik de abonnement NS kids vrij aan. Hiervoor is een persoonlijke OV chipkaart nodig (€7,50).

Het voordeligste keuze is afhankelijk van de aantal reizen en de moment van reizen.

Tussen 12 t/m 18 is een jongeren dagkaart interessant. Echter, alleen geldig bij NS (niet bij andere vervoerders) en buiten de spitsuren.

U kunt online in de reisplanner een treinkaart kopen. Aankoop is definitief.

Misschien is het abonnement dal voordeel of weekend vrij een voordelige optie. Abonnement zijn na 1 maand dagelijks opzegbaar. Tevens kunnen abonnementhouders 3 personen met korting mee laten reizen.

OV chipkaart krijg je gratis opgestuurd (duurt 7 dagen)

Als je ons verteld van waar en waarheen jullie willen reizen, dan kunnen we uitrekenen wat het voordeligste keuze is.

Reageer