beantwoord

Wel ingecheckt, maar toch een boete

  • 24 August 2023
  • 46 reacties
  • 1232 Bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Vandaag ben ik van Castricum naar Hoorn en van Hoorn weer naar Castricum gereisd. Op de terugweg ben ik ingecheckt in Hoorn en liep door de incheckpoortjes naar het juiste perron. In de trein werd ik gecontroleerd en de conducteur zei vervolgens ‘Ik zet je wel in de tweede klas’ en liep vervolgens weg. Omdat ik het gevoel kreeg dat er niets aan de hand was heb ik daarover ook geen vraag gesteld. Later in Castricum probeerde ik uit te checken. Tot mijn verbazing gaf dit paaltje aan dat ik IN checkte. Dit vond ik heel apart aangezien ik zonder inchecken niet op het perron kom als je niet door de poortjes kan.

Die avond kreeg ik een mail met een correctietarief van 50 euro. Dit omdat ik volgens het systeem niet was ingecheckt. Hierover heb ik meteen de NS klantenservice gebeld. De meneer die ik aan de telefoon had vertelde mij dat hij niks voor mij kon betekenen, maar dat hij mij wel geloofde. Toch moet ik het betalen omdat er in het systeem staat dat ik niet was ingecheckt in Hoorn. Volgens deze meneer kan de conducteur niet zien of ik wel goed ben ingecheckt en dat hij daarom niets daarover tegen mij heeft gezegd. Dit lijkt mij apart. Hoe kan deze meneer dan bepalen of ik niet ben ingecheckt en mij vervolgens een boete opleggen?

Echter reis ik ontzettend vaak met de trein en controleer ik altijd of ik goed in en uit gecheckt ben. Ook bij deze reis weet ik 100 procent zeker dat ik ben ingecheckt in Hoorn aangezien ik door de toegangspoortjes moest. 

Door deze toestand voel ik mij onterecht benadeeld. Ik heb gewoon gehandeld naar eer en geweten, dus ik verwacht dat dit gecorrigeerd word. Daarnaast vind ik het een buitengewoon rare gang van zaken dat mij word medegedeeld dat dit bedrag van mijn rekening wordt geschreven, dit kan naar mijn inziens de bedoeling niet zijn. 

In afwachting van uw reactie.

 

Met vriendelijke groet, 

Charlotte   

 

icon

Beste antwoord door Thom 25 August 2023, 00:09

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur kan zien of u ingecheckt bent of niet. Hij geeft dan een melding aan de backoffice en die bepaalt wat er gebeurt. Ik raad u aan uw reishistorie er op na te kijken. Als u daar uw incheck ziet staan, staat u sterk maar u moet het via Klantenservice afhandelen. Wij kunnen niet bij uw gegevens, we zijn alleen ervaren reizigers. 
 

Het lijkt er toch op dat er geen incheck is en u zult die aan moeten tonen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is nu al een derde keer in iets van een week tijd dat iemand aangeeft gewoon te hebben ingecheckt op een poortjesstation en dat die poortjes dus ook open gingen, en er toch geen incheck geregistreerd was waardoor eeen correctietarief van €50 volgde. De andere waren op Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Opvallend. 

Reputatie 7
Badge +3

Was er bij het door de poortjes gaan iemand vlak voor of na jou? Dan kan jouw incheck niet geregistreerd zijn.

Of kan er in Castricum iets fout gegaan zijn? Check jouw reishistorie om te kijken waar het mis is gegaan zou kunnen zijn.

Was het druk bij de poortjes toen je incheckte? Kans is dat hij je incheck niet herkende en je perongeluk meeliep met de persoon voor je. Wel gek dat de conducteur verder niks zei dan “Ik zet je wel in de tweede klas”. Dat heb ik zelf nog nooit als enige opmerking gehoord als mensen gecontroleerd werden en niet ingecheckt waren. Ook vreemd dat je dan op Castricum bij de uitgang als “ingecheckt” staat, want volgens mij kan dat helemaal niet als je vanaf het station door de poortjes naar buiten loopt. Tenminste dat staat in onderstaande post:

 

Reputatie 7
Badge +4

Castricum heeft geen poortjes maar paaltjes, dan klopt de mededeling dat er is ingecheckt en blijkt dat er geen eerder incheck is geregistreerd. Kijk altijd op het venstertje met mededeling en bij elke in-  en uitcheck, De reiziger is zelf verantwoordelijk voor een geldig incheck,

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

Reputatie 7
Badge

Kan het zijn dat u bij de verkeerde vervoerder heeft ingecheckt? 

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

En u weet heel zeker dat u niet bij Arriva hebt ingecheckt?? Want als u beweert dat u 100% zeker hebt ingecheckt durf ik daar nog wel over te wedden. 

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

En u weet heel zeker dat u niet bij Arriva hebt ingecheckt?? Want als u beweert dat u 100% zeker hebt ingecheckt durf ik daar nog wel over te wedden. 

100 procent via poortjes ingecheckt. Dat kan toch alleen NS zijn? Poortjes gingen open en het was ochtend, er was niemand.

De rode poortjes zijn van Arriva. Als je NS Flex hebt kan je altijd navraag doen bij onze klantenservice. Wellicht kunnen mijn collega's dan ook iets aan het correctietarief doen.

Reputatie 7
Badge +4

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

Nou nou, ‘verschrikkelijk en idioot’ zijn nogal stevige waardeoordelen en daarmee haalt u het gelijk echt niet naar zich toe. Het is hier een hulpverleningsforum voor alle lagen in de maatschappij met inachtneming van de normale burgerlijke beleefdheid.
 

Het lijkt me eerder voor 100 procent zeker dat u bij Arriva had ingecheckt en dan heeft u voor NS geen incheck. Zonder incheck bij NS levert dat een boete op van 50 euro omdat u zwart rijdt.

 

Verkeerd inchecken is overigens ook niet idioot en verschrikkelijk, maar een menselijke fout.  

Het is overigens wel oplosbaar, maar geeft een gedoe 

 

Reputatie 7
Badge +3

100 procent via poortjes ingecheckt. Dat kan toch alleen NS zijn? Poortjes gingen open en het was ochtend, er was niemand.

Het kan zoals al door andere leden is aangegeven ook Arriva zijn.

Geel is NS en rood Arriva.

 

 

U kunt in uw reishistorie zien of de incheck die ochtend bij Arriva was of dat die compleet ontbreekt. In het laatste geval kan het zijn dat de incheck bij een NS poortje niet geregisteerd is. Ik zou dat eerst maar eens checken. 

Daarnaast zult in het geval de incheck bij Arriva was, nog een correctietarief hebben omdat er dan wel is ingescheckt bij Arriva maar niet is uitgecheckt bij Arriva. Dat kunt u dan ook weer terugvragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat dit na jaren nog steeds misgaat toont aan dat het systeem op deze manier verkeerd ontworpen is. Het is een wonder dat het niet veel vaker misgaat. Of misschien zijn de meldingen hier slechts het topje van de ijsberg…..

Reputatie 4

Dat inchecken bij verschillende vervoerders is idioot.

Mijn nichtje (12 jaar) is op een dag 4x de fout in gegaan. 80 euro.

Het is wel teruggestort

Als die 80 euro niet was teruggekomen was het wel op een andere manier teruggekomen.

Badge +3

Dat inchecken bij verschillende vervoerders is idioot.

Waarom is dat idioot? Als er geen onderscheid was tussen vervoerders hoe kan men dan weten of je bijv. van Roermond naar Arnhem met Arriva geboemeld hebt (overstap Arriva-NS in Nijmegen) of gewoon met NS via Den Bosch?

Reistijd is hetzelfde maar qua afstand scheelt het nogal, dus met NS is duurder. En Den Bosch heeft geen poortjes dus daar ga je natuurlijk niet uit- en weer inchecken om vervolgens meer te betalen.

Zelfde voor bijv. Maastricht - Sittard, dat kan (15 min) met NS voor € 5,30 maar ook met Arriva (21 min) voor € 5,70 Dat laatste met name als je aangewezen bent op toegankelijke sprinters.

Als die 80 euro niet was teruggekomen was het wel op een andere manier teruggekomen.

Vertel… 😮

Dat inchecken bij verschillende vervoerders is idioot.

Mijn nichtje (12 jaar) is op een dag 4x de fout in gegaan. 80 euro.

Het is wel teruggestort

Als die 80 euro niet was teruggekomen was het wel op een andere manier teruggekomen.

Ik begrijp echt niet waarom sommige mensen niet in staat zijn om twee poortjes/paaltjes uit elkaar te houden. Ook iemand van 12 jaar zou dat toch moeten kunnen snappen.

In Japan heb je op sommige station poortjes van 7 of 8 vervoerders. Zijn Japanners nou zo slim of Nederlanders zo dom?.

Dat dit na jaren nog steeds misgaat toont aan dat het systeem op deze manier verkeerd ontworpen is. Het is een wonder dat het niet veel vaker misgaat. Of misschien zijn de meldingen hier slechts het topje van de ijsberg…..

Ik denk dat het niveau van de gemiddelde Nederlander te hoog wordt ingeschat als het om praktische technische zaken gaat 

Anderzijds snappen de meeste mensen wel dat als ze een bloemkool willen kopen dat ze in het winkelcentrum bij een winkel met een blauw AH-logo naar binnen moeten en niet bij een winkel met een rood Kruidvat-logo.

En op Schiphol.snappen ze ook dat als je met Easyjet vliegt dat je met je hagage niet bij de KLM in de rij moet gaan staan.

Dus er is hoop. 

 

 

100 procent via poortjes ingecheckt. Dat kan toch alleen NS zijn? Poortjes gingen open en het was ochtend, er was niemand.

Gelukkig zijn er ook rode Arriva-poortjes zodat de reizigers naar Zutphen ook op reis kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, ik vind het altijd mooi om te zien hoe mensen niet kunnen begrijpen dat anderen iets niet snappen dat ze zelf wel snappen. Schat je jezelf echt zo laag in? Als jij het snapt, zou iedereen het moeten snappen?

Ach, ik vind het altijd mooi om te zien hoe mensen niet kunnen begrijpen dat anderen iets niet snappen dat ze zelf wel snappen. Schat je jezelf echt zo laag in? Als jij het snapt, zou iedereen het moeten snappen?

Laten we wel wezen, dit is nou niet bepaald hogere wiskunde.

Hetzelfde zie je overigens bij het kopen etickets: nog altijd zijn er tal van mensen die niet de juiste datum kunnen selecteren.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, zo snap ik weer niet dat sommige mensen het woord ‘bagage’ niet goed kunnen typen. Het is toch geen hogere wiskunde om de juiste knop op het toetsenbord in te drukken?

Laat mensen gewoon in hun waarde. Veel mensen zijn helemaal niet bezig met dit soort dingen. Weten misschien niet eens dat er tegenwoordig meerdere vervoerders op het spoor zijn. Als het zo vaak misgaat, is er dus iets mis met het ontwerp.

Weten misschien niet eens dat er tegenwoordig meerdere vervoerders op het spoor zijn. 

Dat is immers pas sinds een jaar of dertig.

Reputatie 7
Badge +3

De B staat al sinds 1878 op dezelfde plek op een toetsenbord. Toch gaat het blijkbaar nog wel eens mis.

Maar goed, dit leidt verder nergens toe. Accepteer gewoon dat mensen wel eens foutjes maken en dat je zelf ook niet foutloos bent.

Reputatie 7
Badge +3

Een OV-systeem moet zo ontworpen zijn dat ook incidentele reizigers er zonder diep over te hoeven nadenken gebruik van kunnen maken. Op Nederlandse stations die door meerdere vervoerders bediend worden is dat duidelijk niet het geval. Dat is verkeerd ontworpen. Er is gedacht vanuit opbrengstregistratie van de vervoerders en niet vanuit de reizigers.

Het is terug te voeren op het besluit om het inchecken op de stations te laten plaatsvinden en niet in het voertuig zoals bij bus en tram. Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

 

 

Het is terug te voeren op het besluit om het inchecken op de stations te laten plaatsvinden en niet in het voertuig zoals bij bus en tram.

Dat was pas echt dom geweest. Waarom denk je dat daar nergens in de wereld voor gekozen is?

 

Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

Waarom een groot deel van de stations nog steeds geen poortjes heeft is inderdaad een raadsel.

Reageer