Zwartrijden, dat doen we natuurlijk niet. Maar we proberen wel zo voordelig mogelijk te reizen.
Jaren geleden werd een reis van Enschede naar Schiphol berekend via Amsterdam C. Een flinke omweg. Op te lossen met een via-kaartje. Er zaten toen geen via-kaartjes in de automaat, daarvoor moest je naar het loket. Aan het loket vroeg ik een kaartje van Enschede naar Schiphol “via Baarn”. Een rijksdaalder goedkoper. Nu zou de loketjuffrouw natuurlijk kunnen zeggen dat dat niet mag, maar het lukte altijd.
In de aanloop naar de chipkaart werd een retour duurder, twee keer een enkele reis. Ook dat was op te lossen met een via-kaartje. Inmiddels kon de automaat via-kaartjes leveren. Dus je kocht niet een retour Rotterdam=Groningen maar een enkele reis van Rotterdam CS naar Rotterdam Blaak via Groningen. Veel goedkoper. Begin- en eindstation moeten wel verschillend zijn. Een loketjuffrouw zou misschien zeggen dat het niet mag, maar de automaat mopperde niet.
Iedereen weet dat het na een lange reis voordelig is om niet uit te chippen, maar fatsoenlijke reizigers doen dat natuurlijk niet. Soms kan het onverwacht voordelig uitpakken: een reis van Den Dolder naar Hengelo bleek maar 4 euro te kosten. Hoe kan dat? Dat wist NS ook niet, maar ik had niks te klagen. Had ik niet uitgechipt, dan had ik veel meer betaald. Toen ik na een andere reis toch eens vergat uit te chippen, meldde ik dat netjes aan NS. Antwoord: de reiskosten zijn hoger dan de borgsom, het verschil wordt kwijtgescholden. Had je dat gedacht?
Bladzijde 1 / 1
Het is maar welk jaar je neemt als ijkpunt. Na opening van de Zuidtak, dus rechtstreekse treinen naar Schiphol via Duivendrecht, werd het tarief via die route berekend. Het was overigens voordeliger om via Zutphen te reizen en kaartje via die route te kopen. Dat was een zogenaamde rode route op de tarievenkaart van NS. Vergelijkbaar met Amersfoort - Ede-Wageningen via Lunteren.
Het is een misverstand om te stellen dat na de invoering van de OV-chipkaart dagretours duurder zijn geworden. Die zijn ongeveer even duur gebleven. Wel zijn enkele reizen goedkoper gemaakt, namelijk de helft van de prijs van een dagretour.
@Feico In de aanloop naar de chipkaart werd een retour duurder, twee keer een enkele reis.
Dit is gewoon niet waar. De enkele reisprijs werd de helft van het retour en een enkele reis werd daarmee de facto in prijs verlaagd.
@Feico In de aanloop naar de chipkaart werd een retour duurder, twee keer een enkele reis.
Dit is gewoon niet waar. De enkele reisprijs werd de helft van het retour en een enkele reis werd daarmee de facto in prijs verlaagd.
Dat verandert niets aan het feit dat een enkele reis heen en weer goedkoper is dan een retour.
Het was overigens voordeliger om via Zutphen te reizen en kaartje via die route te kopen. Dat was een zogenaamde rode route op de tarievenkaart van NS.
Dat klopt! Tenminste als je de lokettiste zo ver kon krijgen om Enschede-Apeldoorn via Zutphen af te geven. En dan moest je ook nog van plan zijn via die route te reizen, want via Deventer gaat het vlotter. Dat is anders bij de keus voor de zuidtak van Amsterdam.
En dan heb je nog de conducteurs die het niet weten. Een vriend van mij had een gewoon kaartje Enschede-Apeldoorn en reisde via Zutphen, een ongebruikelijke, maar kortere en dus toegestane route. En de conducteur wist niet dat dat mocht.
Dat moet dan wel minstens 10 jaar-zo niet meer terug zijn geweest-dus kan wel in de ouwe doos met ´opa vertelt´.
Sinds dat Syntus, nu als Blauwnet gepresenteerd, zijn er geen echte conducteuren daar-enkel flitsende controle ploegen en die letten er scherp op dat TransDEV zijn deeltje krijgt uit de pot. Met sjippertjes dus correct Uit/In/Oversjekken, met losse kaartjes (wie doet dat nog?) via die route.
@Feico Dat is niet correct. In principe is twee keer de prijs van een enkele reis identiek aan die van een retour.
Een paar uitzonderingen. Als je twee kaartjes uit de automaat koopt betaal je twee keer de automaattoeslag van een euro. Verder zijn er situaties dat je met twee vervoerders reist. Vanwege een verschil in het instaptarief bij NS en de andere vervoerder kan de heenweg duurder of goedkoper zijn dan de terugweg.
Verder was het zo dat wanneer je een kaartje had voor Enschede - Apeldoorn (berekend via Deventer) je altijd via de kortere route via Zutphen mocht reizen.
Wat wel kan is dat je voor de terugreis binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt. Dan is het een overstap en is het 1 reis met langeafstand korting ipv 2 keer een enkele reis.
Sinds dat Syntus, nu als Blauwnet gepresenteerd, zijn er geen echte conducteuren daar-enkel flitsende controle ploegen en die letten er scherp op dat TransDEV zijn deeltje krijgt uit de pot. Met sjippertjes dus correct Uit/In/Oversjekken, met losse kaartjes (wie doet dat nog?) via die route.
Niet Transdev maar Keolis, weliswaar ook Frans maar toch een ander bedrijf.
@Feico Dat is niet correct. In principe is twee keer de prijs van een enkele reis identiek aan die van een retour.
Feico doelt echter op zijn voorbeeld van een enkele reis Rotterdam Centraal - Rotterdam Blaak via Groningen, daar krijg je immers een hele berg langeafstandskorting op dus dat kan best goedkoper worden.
De reisplanner kan alleen niet helemaal lekker overweg met prijzen voor via-reizen, die geeft voor een E-ticket inderdaad gewoon de retourprijs in zo'n geval. En dan heb je met via Groningen nog een gevalletje maximumtarief vermoed ik, want Rotterdam Centraal - Rotterdam Blaak via Utrecht Centraal is zelfs 20 cent duurder dan een retourtje Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal.
NS kent een maximumprijs (zie tabel pag 5-10) voor een reis die bereikt wordt na 200 tariefeenheden (grofweg kilometers), dus als je van Rotterdam naar Beilen (205 TE) reist dan kost dat 2e klas voltarief € 27,90 met NS.
Wil je naar Groningen of verder, dan kost dat hetzelfde, en als dat ‘verder’ een terugreis van Groningen naar Rotterdam is (met een ov-chipkaart en minder dan 35 minuten tussen uit- en incheck) dan is de terugreis geheel gratis, want het is dan nog steeds dezelfde enkele reis, (Rotterdam - Rotterdam via Groningen).
Vergeet daarbij niet over te stappen in Groningen (uit- en weer inchecken binnen 35 minuten) want anders krijg je bij controle op de terugweg een boete van 50 euro wegens reizen tegen de reisrichting in, en moet je bij reizen op saldo ook nog de ‘terugreis’ bijbetalen.
Vandaar dat er geen via-kaartjes meer verkocht worden, omdat daarbij niet te bepalen is of je die reis wel in één ruk gaat maken. Als je dat toch wilt, dan gebruik maar een ov-chipkaart.
Dat zoiets vroeger wel kon (bij een loket of een automaat) is uiteraard nooit de bedoeling geweest, tenzij men vond dat er voor treinreizen een maximumtarief per dag moest zijn.
Overigens zit er nog een addertje onder het gras, een treinreis mag maximaal 6 uur duren en Rotterdam - Groningen retour kan zomaar langer duren. Je zult dan bij het verlaten van poortjes in Rotterdam nog 20 euro af moeten tikken omdat je (eerste) incheck niet meer geldig is.
Overigens zit er nog een addertje onder het gras, een treinreis mag maximaal 6 uur duren en Rotterdam - Groningen retour kan zomaar langer duren. .
Huh, dat heb ik nou nog nooit gehoord?! Kunt u dat uitleggen?
Overigens zit er nog een addertje onder het gras, een treinreis mag maximaal 6 uur duren en Rotterdam - Groningen retour kan zomaar langer duren. .
Huh, dat heb ik nou nog nooit gehoord?! Kunt u dat uitleggen?
Zijn diverse topics over maar die staan helaas in het archief. Vond nog wel deze waar de maximale reisduur van 6 uur speelde:
Voor wat betreft die enkele reizen met een via station is er niet veel veranderd. In het tijdperk van de papieren kaartjes kon je een halve rondreis door Nederland kopen met drie via-stations. Ik heb in die tijd wel eens een weekendretourrondreis met twee antennetrajecten gemaakt. Met een beetje handig plannen kon je een hoop geld besparen.
Door op saldo te reizen wordt het inderdaad nogal duur als je op een dag twee enkele reizen over een lange afstand maakt. In feite zou het dan net zo moeten werken als indertijd bij het dagretour. Boven een bepaald aantal tariefeenheden wordt hetzelfde in rekening gebracht als voor een dagkaart. Helaas kan dat niet (meer) ingevoerd worden omdat NS geen gegevens van andere vervoerders mag gebruiken.
Door op saldo te reizen wordt het inderdaad nogal duur als je op een dag twee enkele reizen over een lange afstand maakt. In feite zou het dan net zo moeten werken als indertijd bij het dagretour. Boven een bepaald aantal tariefeenheden wordt hetzelfde in rekening gebracht als voor een dagkaart. Helaas kan dat niet (meer) ingevoerd worden omdat NS geen gegevens van andere vervoerders mag gebruiken.
Als je echt overal netjes binnen 35 minuten overstapt zou het met NS Flex en meerdere vervoerders in principe nog wel lukken (retour Rotterdam - Delfzijl) want dan heeft NS ook de transacties van de andere vervoerders).
Maar ik begreep (uit een ander topic) dat na 6 uur reizen incl. overstappen óók NS Flex het niet meer snapt, dus na meer dan 6 uur later dan de eerste incheck overstappen levert je een ‘verse nieuwe’ incheck op (bij paaltjes, en bij naar buiten door poortjes een correctie wegens geen incheck bekend)?
Omdat er (volgens mij) nergens in de voorwaarden staat dat een treinreis maar 6 uur mag duren heb je een goede kans op ‘coulance’, want je betaalt voor de tariefeenheden/kilometers die je reist. Maar dan moet het wel één (geldige) reis zijn!
Als dat bij NS (reizen op saldo) meer dan 200 is, dan is het duidelijk Arriva mag tot 250 TE rekenen maar die laatste (na een lange reis met NS) kosten hooguit 3 cent.
Bij Rotterdam - Groningen retour (terug inchecken binnen 35 minuten na je uitcheck, en ja die uitcheck mag zelfs tot 6 uur na je incheck zijn, etentje of bioscoopje in Groningen want geen poortjes) krijg je dan hele leuke situaties, want je incheck/overstap voor de terugweg is 100% geldig maar je bent dan alleen niet binnen 6 uur terug in Rotterdam!
Hoe dan ook, als je vanuit Rotterdam vertrekt en een wereldreis maakt en overal netjes overstapt moet je binnen 6 uur na vertrek weer uitchecken op Rotterdam want anders kost het je meer dan het maximum voor die enkele reis (wegens dat etentje in Groningen of zo).
Wat vroeger lukte met een ‘via’ kaartje Rtd - Rtb via Gn is dus verleden tijd, maar met een ov-chipkaart en op tijd terug betaal je gewoon het tarief voor 200 TE/km.
Rijdendetreinen weet het (verstandig) ook niet, ook al kan je die reis dus prima maken binnen 6 uur
Het is jammer dat in Nederland niet is gekozen voor “fare capping” zoals in Londen. Dan voorkom je dat je tijdens het reizen (veel) duurder uitkomt dan wanneer je een dagkaart had gekocht. Een ander probleem is dat het niet meer mogelijk is om een dagkaart met korting te kopen. Daar is door de spoorvervoerders niet goed over nagedacht.
Omdat er (volgens mij) nergens in de voorwaarden staat dat een treinreis maar 6 uur mag duren
Weet je dat wel zeker?
Het staat zo in de Algemene Voorwaarden van NS:
3.4. Wat gebeurt er als u niet of niet tijdig uitcheckt? Als u niet of niet binnen 6 uur na incheck uitcheckt wordt het afgeschreven Instaptarief door NS ingehouden. Maakt u gebruik van een Zakelijke OV-chipkaart van NS dan gelden de correctietarieven die horen bij het Product dat u gebruikt. NS houdt het Instaptarief in of hanteert het correctietarief, omdat zij niet kan vaststellen welke reis u heeft gemaakt als u niet uitcheckt. Tenzij u uitcheckt op hetzelfde station waar u bent ingecheckt, houdt NS dit bedrag pas in als er meer dan zes uur zijn verstreken nadat u bent ingecheckt, of indien de volgende NS-dag begint. Als u bent vergeten om uit te checken bij het einde van uw reis kunt u dit nog herstellen door binnen deze periode (maar op dezelfde NS-dag) alsnog uit te checken op de plaats waar u had moeten uitchecken.
Of een treinreis langer dan 6 uur mag duren? Als je je aan de overige regeltjes houdt dan is die 6 uur regel heel vreemd. Je mag je reis op elk tussenstation onderbreken. Als je dat op elk mogelijk station doet, je het station niet verlaat en binnen 35 minuten verder reist hoef je niet in of uit te checken. Als je dat op de route Den Helder - Amsterdam Centraal doet zijn er al 15 tussenstops mogelijk. Reis je verder met de sprinter door naar Rotterdam Centraal komen er nog eens 14 bij. Totaal ben je dan 17 uur onderweg. De reden voor tussenstops doet niet ter zake, misschien ging je wel tellen hoeveel tegels er op het perron liggen. Met de 6 uren regel (als die bestaat) zou je voor het gebruik van de OV chipkaart gestraft worden. Met een e-ticket zijn zulke dingen wel mogelijk. Als iets kan zullen er mensen zijn die het gaan doen, helemaal als regeltjes niet helemaal duidelijk zijn of in tegenspraak met elkaar zijn. Er zijn meer rariteiten….wat volgens de NS planner een reis met 3 of 4 overstappen is en een reisduur heeft van 2u 45 of 3u 16 terwijl 9292 kennelijk iets intelligenter voor deze reis de bus aan beveelt zodat je maar 1u 50 onderweg bent. Hoe het zit met het prijsverschil tussen de zelfde “via” reis met de NS planner en 9292 is mij nog niet duidelijk. Raar is het wel.
Het lastige in dit verhaal is dat die keuze alleen te maken is voor reizigers die vol tarief reizen. Met een kortingsabonnement kun je alleen met korting reizen als je de OV-chipkaart gebruikt.
Eerder deze week geleerd dat je via 9292.nl wel een ticket met een omweg zou kunnen kopen, dus van Rotterdam Centraal via Groningen naar Rotterdam Blaak. 9292.nl geeft een reisadvies en ook de mogelijkheid om een e-ticket te kopen. Dat blijkt dan om een enkeltje van Rotterdam Centraal naar Alexander en een enkeltje van Alexander naar Blaak. Totaal €6,90. Er is dus geen correcte koppeling tussen het reisadvies en het e-ticket.
NS meldt dat de reis €55,80 kost, dezelfde prijs als een Dagkaart. Maar meldt niet dat het dan om een Dagkaart gaat. Het zou netjes zijn om dan automatisch een dagkaart aan te bieden.
Met 40% korting betaal je twee keer €16,74 = €33,48. Dat is wel precies 40% van €55,80.
Een ander probleem is dat het niet meer mogelijk is om een dagkaart met korting te kopen. Daar is door de spoorvervoerders niet goed over nagedacht.
Als je bij vertrek doordeweeks vóór 6:30 of na 9:00 op ‘wereldreis’ door NL wilt is er het Holland Travel Ticket (te koop bij kaartautomaten) voor €44.
Koop dat vooral niet online want dan krijg je een voucher waarmee je naar een balie (voorheen AKO) moet voor het echte kaartje!
Duurder dan de € 33,48 voor twee hele lange treinreizen met 40% korting met NS (waarbij Arriva nog wat extra mag rekenen) maar daar zit dan wel bus/tram/metro bij (na 09:00).
Je zou dagkaarten met korting op zaterdag of zondag kunnen verkopen. Nu is Weekendvrij goedkoper dan een dagkaart.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.