Beschikbaarheidsinformatie | NS Community

Beschikbaarheidsinformatie

  • 4 June 2022
  • 6 reacties
  • 159 Bekeken

Reputatie 6

goeiemorgen, 

 

Gisteren was ik onderweg naar twee verschillende bestemmingen rondom Deurne. onderweg in de trein heb ik nog gecontroleerd of er OV fietsen beschikbaar waren, er waren er nog 2 volgens de NS app (50% van het totaal). eenmaal ter plaatse bleek er helemaal niks beschikbaar te zijn. een medereiziger van me vertelde dat dit al maanden de stand van zaken is.

hier komen een paar vragen op:

* hoe kan het dat de beschikbaarheidsinformatie er zo extreem naast zit? is dit een getal wat eens per schrikkeljaar geüpdate wordt?

* wordt deze locatie niet beheerd door NS? ik bedoel, hoe is het normaal dat hier schijnbaar al maanden geen fietsen beschikbaar zijn. juist op zulke landelijke locaties is een alternatief vaak niet voorhanden. in mijn geval kon ik naar een bestemming lopen en heb ik de andere moeten laten vervallen. maarja, de treinrris heb ik al gemaakt. erger nog is dat ik door de verkregen vertraging in de spits m'n terugreis begon. ik mocht NS dus extra betalen vanwege door NS veroorzaakte problemen. ik ben bekend met het concept van geen-gevolgschade-dekken, maar dit is toch wel een beetje wrang.

 

Ik ben benieuwd of de meldingen die ik gisteren gemaakt heb invloed gaan hebben, of dat de fietsen nog lang on beschikbaar gaan zijn zonder melding ervan. Sowieso is dit de zoveelste deuk in het vertrouwen…

 

groet,

Tonny


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je medereiziger lijkt het hier mis gehad te hebben: er zijn gedurende de afgelopen maand geregeld fietsen gehuurd en ingeleverd in Deurne. Wel lijkt er op 31 mei een storing ontstaan te zijn want sindsdien zijn er constant 2 fietsen beschikbaar (zie https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/dn001/verloop).

De onderaannemer van NS komt maar eens in de zoveel tijd op zelfservice locaties, dus het kan heel goed dat hij simpelweg nog niet langs geweest is en de storing daarom nog bestaat. Een week is niet ongebruikelijk, zoiets kan regelmatig wel een week of twee duren (en als je pech hebt nog langer).

Als ik de beschikbaarheidscijfers zo zie zouden meer kluizen in Deurne wel wenselijk zijn, want de fietsen zijn er zo te zien wel geregeld allemaal verhuurd. Overigens: de beschikbaarheidscijfers zitten er in dit geval niet persé naast, want die geven alleen aan dat er twee fietsen aanwezig zijn die verhuurbaar zijn. Dat het cijfer constant op 2 blijft staan komt meestal doordat de verhuurcomputer op de stalling in storing staat, waardoor de wel aanwezige fietsen dus niet gehuurd kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +1

Afgelopen donderdag hetzelfde meegemaakt op Lelystad. In de App nog 16 fietsen beschikbaar. Live in de fietsenstalling 0 beschikbaar. Maar ja het is een ICT ding en we weten nu zo langzamerhand wel hoe het daar mee staat bij NS.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Oei, dit lijkt wel veel een groter probleem te zijn dan ik eerder dacht. Zeker nu ik jouw bericht over Lelystad lees valt mij namelijk een trend op: alle zelfservicelocaties door het hele land lijken sinds 31 mei rond 9.00 uur niet meer te werken!

Vanaf dat moment zie ik via OVfietsbeschikbaar.nl bij alle stations waar ik het gecheckt heb een kaarsrechte lijn en het aantal wat daar aangegeven wordt lijkt overeen te komen met het aantal dat de NS-website voor die stations aangeeft.

Op bemenste stations lijkt nog wel verhuur mogelijk (ik zie wel OV-fietsen gebruikt worden hier in Amersfoort), maar zelfs voor Amersfoort Centraal is het aantal beschikbare fietsen sinds 31 mei constant.

Edit: de NS-app geeft een melding dat door een technische storing het getoonde aantal beschikbare fietsen onbetrouwbaar is

Reputatie 3

Ik kreeg gisteren heel toevallig tijdens mijn reis een (storings)melding in de app dat er iets mis zou zijn met de weergave van beschikbare OV-fietsen. Nooit eerder gezien.

Ik heb er verder geen aandacht aan geschonken, want ik heb al een jaar geen OV-fiets gehuurd en ben het ook niet van plan.

Reputatie 7
Badge +3

Een technische storing. Je verwacht 't niet ...

Reputatie 6

Nu het hier gemeld wordt zie ik de melding in de app ook. Logisch om dat niet heel herkenbaar op de voorpagina te zetten maar niet daar waar de (incorrecte) informatie staat. 

En kennelijk duurt de storing al verschillende dagen. Het is wel weer duidelijk hoe NS omgaat met klanten :)

In any case, bedankt voor de verduidelijkingen allemaal!

Reageer