Skip to main content

Bezwaar tegen boete voor niet inleveren OV-fiets

• April 25, 2025
  • 5 reacties
  • 163 Bekeken

Helaas kijk ik nu pas in mijn rekeningen van de NS. Ik zie dat ik een boete heb van 545,10 euro voor het niet inleveren van mijn Ov-fiets. Ik was mij daar totaal niet van bewust en heb daar geen mails van gezien. Nu geeft de medewerker van de Ns aan dat er een termijn is van 3 maanden van bezwaar maken tegen een rekening maar dat deze termijn nu voorbij is. Klopt dat? Dat vind ik wel erg kort. Ik vind het ook echt heel vreemd dat ik nooit een brief per post heb gehad als het gaat om zo'n groot bedrag. 

5 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Dat is inderdaad een fors bedrag en dat kan eigenlijk alleen ontstaan als u niet reageert op de mails die NS heeft verstuurd, De brieven worden verzonden naar het mailadres dat bij NS bekend is. Mogelijk is het in uw spam terecht gekomen. De brieven worden automatisch verzonden als de fiets niet is ingeleverd, dus er zijn ongetwijfeld mailtjes naar u verstuurd.

Normaal kunt u daarop reageren en dan wordt het veelal opgelost. Drie maanden als termijn voor bezwaar is in mijn ogen niet echt kort. Ik zou contact opnemen met Klantenservice of het mailadres dat NS heeft wel overeen komt met het uwe. Verder is het van belang dat u de fiets daadwerkelijk heeft ingeleverd. U bent daar zelf verantwoordelijk voor, en dat bent u ook echt overeengekomen met NS.

Telefoon 030 7515155

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • April 25, 2025

Bedankt voor de reactie! De mail heb ik gecheckt. Het is inderdaad in de spam terechtgekomen. 🙄

Er zullen vast mails verstuurd zijn. Drie maanden is niet echt kort, dat ben ik met u eens, alleen is mijn vraag vooral wat de officiële termijn is. Staat dat eigenlijk ergens in de voorwaarden? Als de fiets namelijk gewoon in de stalling staat en weer verhuurd wordt lijkt het mij onredelijk dat ik (ondanks dat ik natuurlijk veel te laat bezwaar maak!) dit bedrag zou moeten betalen. Ik ga in ieder geval zelf kijken met het nummer van de fiets of hij daar gewoon staat. Kan de NS dat niet gewoon nakijken in het systeem of de fiets met het nummer dat ik heb nog uitgeleend wordt? 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Met alle respect, maar zo werkt het niet. U heeft de fiets waarschijnlijk niet aantoonbaar ingeleverd en daar bent u dan aansprakelijk voor. Wat er verder met de fiets al dan niet gebeurd zou zijn, is wat mistig. U kunt natuurlijk kijken of de fiets er daadwerkelijk staat, dan staat u wel wat sterker.  Hoe dan ook, het is het beste dat de fiets wordt teruggevonden en als dat niet lukt, bent u toch echt aansprakelijk voor de vermissing. Het komt nogal eens voor dat ov-fietsen worden gevonden of lang blijven staan, dan is er niet volgens de regels gehandeld.

Het is niet onredelijk van NS dat wanneer u een fiets huurt, die ook terug wordt gebracht en als u dat niet doet, u daarvoor moet betalen. De termijn van drie maanden klopt. Lees de brieven wel door wat u had kunnen en moeten doen. Het is in uw nadeel dat u niet heeft gereageerd.

Kijk na in mijn NS of de fiets op een bepaalde datum is teruggebracht. De termijn van drie maanden zit u inmiddels ook nog een keer in de weg. Denk nog eens goed na of u kunt achterhalen waar de fiets is ingeleverd of achtergelaten. Als u hem alsnog weet in te leveren, levert dat veel op en wie weet is men dan ook nog coulant met de drie maanden. Ik ben echter niet in de positie u een toezegging te kunnen doen.

Dat is de moeite waard, want u bent nogal wat geld kwijt zo.

Forum|alt.badge.img+1

Bedankt voor de reactie! De mail heb ik gecheckt. Het is inderdaad in de spam terechtgekomen. 🙄

Er zullen vast mails verstuurd zijn. Drie maanden is niet echt kort, dat ben ik met u eens, alleen is mijn vraag vooral wat de officiële termijn is. Staat dat eigenlijk ergens in de voorwaarden? Als de fiets namelijk gewoon in de stalling staat en weer verhuurd wordt lijkt het mij onredelijk dat ik (ondanks dat ik natuurlijk veel te laat bezwaar maak!) dit bedrag zou moeten betalen. Ik ga in ieder geval zelf kijken met het nummer van de fiets of hij daar gewoon staat. Kan de NS dat niet gewoon nakijken in het systeem of de fiets met het nummer dat ik heb nog uitgeleend wordt? 

Maar u heeft dus blijkbaar ook 3 maanden niet naar uw bankafschriften gekeken. Overigens heeft NS vorig jaar zelf rekeningen geïncasseerd die al veel langer dan 3 maanden oud waren. Dus NS houdt hier een dubbele standaard aan. Zie onderstaand topic.

NS zou in de systemen moeten kunnen inzien dat de fiets na inlevering weer opnieuw verhuurd is. Zie ook de topics hierover aan de rechterzijde van dit topic.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • April 25, 2025

Omdat ik een fietsnummer heb gevraagd, heb ik gevraagd of ik men na wilde kijken of deze fiets nu weer verhuurd wordt. Dat blijkt niet zo te zijn. Hij staat echt geregistreerd als vermist/gestolen. Ik had wel een hele aardige medewerker aan de lijn die aangaf dat als ik aangifte doe van diefstal en de aangifte stuur er 280 euro van het eigen risico afgaat. Ik betaal dan 70 euro plus de maximale huurtermijn. 

Zij had het helemaal niet over de termijn van 3 maanden. Ik vraag mij sterk af of dit klopt, staan er algemene voorwaarden op de website van de Ns waar deze termijn wordt genoemd?

Natuurlijk had ik zelf eerder moeten kijken, dat is gewoon dom, maar ik vind het aan de andere kant toch ook wel wat dat de Ns zomaar zulke grote bedragen kan afboeken zonder een officiële brief te sturen of te bellen. 

Ik ga nog wel kijken bij het station of hij daar toevallig nog ergens buiten in de rekken staat, al lijkt mij dat na zoveel maanden wel heel sterk.