Boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

  • 1 February 2022
  • 36 reacties
  • 1699 Bekeken

In januari heb ik een OV-fiets gehuurd bij een zelfservice-stalling bij station Strijp-s in Eindhoven en deze de zelfde dag netjes ingeleverd bij deze stalling. Ik huur regelmatig een fiets en dit ging altijd goed. Enkele dagen daarna kreeg ik een mail dat de fiets niet was ingeleverd.. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en zij hebben de fiets voor mij uitgecheckt.

Een paar weken daarna krijg ik een mail dat na controle de fiets met fietsleutel niet is aangetroffen terwijl ik deze 100% zeker heb ingeleverd en ik nu €350 moet betalen…

Hoe kan dit!?

Ik heb weer contact gehad met de klantenservice maar zij zeggen niks te kunnen doen.

Overigens kreeg ik vorige week nog een mail dat een andere fiets niet is ingeleverd bij de zelfde OV-fiets zelfservice-stalling. Deze zelfservice-stalling is overigens ook regelmatig kapot. Ik hoop niet dat ik dalijk een tweede bedrag van 350 op mijn bord krijg!

Ik lees hier dat er meer mensen zijn die dit is overkomen. Maar kan ik dan echt niks doen behalve die onterechte boete betalen en nooit meer een OV-fiets huren?

Waarschijnlijk ga ik wel aangifte doen in de hoop dat de politie camerabeelden kan bekijken.

 

Hoor graag van jullie

Rick

 


36 reacties

Hallo Rick123 en welkom bij de NS Community,

 

Wat spijtig dat dit is gebeurd. Om met de deur in huis te vallen kan je hier niet veel aan doen. Als de fiets handmatig door onze klantenservice wordt uitgecheckt en deze wordt daar vervolgens niet aangetroffen dan zijn de kosten voor de laatste huurder van de fiets. Op de vraag of je nu weer een boete krijgt ligt er aan of de desbetreffende fiets in de stalling staat die je hebt opgegeven bij mijn collega's.

Maar ik begrijp niet hoe die fiets weg kan zijn. Meegenomen voor reparatie? Het kan niet anders dan dat het door onzorgvuldig handelen van ns medewerkers komt. En mij word er 350 euro uit mijn portemonnee gestolen waar ik niks aan kan doen. Ongelofelijk....

Reputatie 7
Badge +1

Wat voor bevestiging krijg je eigenlijk als je een fiets in zo'n automatische stalling inlevert? En kun je die meteen zien na inleveren?

Misschien moet je altijd een foto nemen bij het inleveren, met het fietsnummer duidelijk zichtbaar.

Je krijgt iets te zien in de trant van "bedankt voor het huren van een ovfiets" of iets dergelijks.

Badge +3

Het nummer van een fiets hebben (foto maken) is natuurlijk wel handig, want dan kan de klantenservice wellicht zien of de fiets later ergens anders geregistreerd is.

Bij een locatie met kluisjes (zoals Strijp-S) wordt dat lastig, want daar blijft de sleutel in de fiets zitten en wordt er (bij mijn weten) niets gescand anders dan je ov-chipkaart.

Bovendien kan iemand ook een elders gehuurde fiets in een van de (maar liefst 4!) kluisjes zetten en dan zou je de fiets gewoon buiten een kluisje moeten stallen en de sleutel in een dropbox gooien en de huur handmatig laten afsluiten (via de Klantenservice).

Mijn vraag is dus hoe de NS weet om welke fiets het eigenlijk gaat? Ik zou daar eerst maar eens bewijs van vragen (fietsnunmmer x gehuurd op tijdstip y uit kluisje z op Strijp-S).

Dat de stalling regelmatig defect is is natuurlijk ook een goed argument om zo’n rekening niet te betalen. Als ik kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ehb001/verloop en dan bijv. 5 jan - 1 feb selecteer lijkt het er ook op dat één van de kluisjes helemaal niet werkt, of dat er inderdaad een fiets ontbreekt (of defect gemeld is). Laat ze dat eerst maar eens uitzoeken.

Het nummer van een fiets hebben (foto maken) is natuurlijk wel handig, want dan kan de klantenservice wellicht zien of de fiets later ergens anders geregistreerd is.

Bij een locatie met kluisjes (zoals Strijp-S) wordt dat lastig, want daar blijft de sleutel in de fiets zitten en wordt er (bij mijn weten) niets gescand anders dan je ov-chipkaart.

Bovendien kan iemand ook een elders gehuurde fiets in een van de (maar liefst 4!) kluisjes zetten en dan zou je de fiets gewoon buiten een kluisje moeten stallen en de sleutel in een dropbox gooien en de huur handmatig laten afsluiten (via de Klantenservice).

Mijn vraag is dus hoe de NS weet om welke fiets het eigenlijk gaat? Ik zou daar eerst maar eens bewijs van vragen (fietsnunmmer x gehuurd op tijdstip y uit kluisje z op Strijp-S).

Dat de stalling regelmatig defect is is natuurlijk ook een goed argument om zo’n rekening niet te betalen. Als ik kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ehb001/verloop en dan bijv. 5 jan - 1 feb selecteer lijkt het er ook op dat één van de kluisjes helemaal niet werkt, of dat er inderdaad een fiets ontbreekt (of defect gemeld is). Laat ze dat eerst maar eens uitzoeken.

Ze hebben me wel een fietsnummer gegeven in de mail. Maar nu ik dit lees kunnen ze inderdaad helemaal niet zeker weten welke fietsen er in die hokjes staan.

Ik heb gelukkig uiteindelijk mijn geld teruggekregen, dat mag natuurlijk ook gezegd worden. Wel na een hoop capriolen en doorzetten. 

Hoi Rick, 

Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost.

Ik heb nu precies hetzelfde verhaal, om te janken dit. 

Reputatie 7

De NS moet hier snel iets aan doen regelmatig keren deze berichten terug. En er was al een item hierover in Radar. Dit werkt niet mee om de naam NS hoog te houden.

I had the same problem a few months ago. My wife and I rented the public transport bicycle but then we switched the bike and returned them at the end of the trips. Only one bike was registered as returned, the other was n't and we didn't know about it until we saw an email a few weeks later.

We had video proof that we returned it but it was n't enough because they still couldn't find it. I took another trip to the self-checkout ov bicycle station and rang the button to talk to someone there over the radio, he said I needed to ask police to request surveillance camera footage from the station. So I did report it to the police but police said they can't do anything about it. The fact that the bike was lost at their facility and they refused to help is the worst experience ever as an expat.

They stop replying my email probably because the ticket is closed on their site.

Any help would be appreciated as this has been lingering on our minds since July 2022 and now is Feb 2023.

Reputatie 7
Badge +1

I had the same problem a few months ago. My wife and I rented the public transport bicycle but then we switched the bike and returned them at the end of the trips. Only one bike was registered as returned, the other was n't and we didn't know about it until we saw an email a few weeks later.

We had video proof that we returned it but it was n't enough because they still couldn't find it. I took another trip to the self-checkout ov bicycle station and rang the button to talk to someone there over the radio, he said I needed to ask police to request surveillance camera footage from the station. So I did report it to the police but police said they can't do anything about it. The fact that the bike was lost at their facility and they refused to help is the worst experience ever as an expat.

They stop replying my email probably because the ticket is closed on their site.

Any help would be appreciated as this has been lingering on our minds since July 2022 and now is Feb 2023.

Is the € 350,00 deducted from your bankaccount?

Yes. I was charged 350 euros. I just got off the call with NS Ovfiets department. The supervisor sounded very tired she said it’s been a long time ago why I call about it now!? After some explanation that it was definitely lost at their ov fiets station and they could check the camera footage, she suggested me to send the police report over mail and not email.

Reputatie 7
Badge +1

I had the same problem a few months ago. My wife and I rented the public transport bicycle but then we switched the bike and returned them at the end of the trips. Only one bike was registered as returned, the other was n't and we didn't know about it until we saw an email a few weeks later.

We had video proof that we returned it but it was n't enough because they still couldn't find it. I took another trip to the self-checkout ov bicycle station and rang the button to talk to someone there over the radio, he said I needed to ask police to request surveillance camera footage from the station. So I did report it to the police but police said they can't do anything about it. The fact that the bike was lost at their facility and they refused to help is the worst experience ever as an expat.

They stop replying my email probably because the ticket is closed on their site.

Any help would be appreciated as this has been lingering on our minds since July 2022 and now is Feb 2023.

 

Just like Cornelis, I am gradually getting very tired of this kind of recurring topics in which the customer is treated as a criminal by NS. Would the moderator on duty please take this up urgently. Various complaints have already been made to the OV ombudsman about the OV-fiets. I find this particularly sad
 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

This is completely ridiculous. OV-fiets has installed new locks that apparently don't work properly. They need to sort out the problems and stop chasing paying customers as fraudsters.

I got my money back through the OV ombudsman mainly I think. I also reported it to the police and allot of (angry) chatting and emailing with the costumers service explaining the situation. Maybe just keep spamming them?

At some point they said ok we are going to give your money back. But they didn't told me the exact reason.

Als you could try the tv program "Kassa" as pressure method. They contacted me about this topic.

I hope this helps.

Reputatie 7
Badge +3

As stated above it's completely ridiculous a customer has to go through all this sh*t, just because NS can't get her things in order. And it's not just one or two cases, this happens way too often.

Regarding Kassa:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/belbus-ov-fiets-gestolen-volgens-de-ns-is-moniek-een-fietsendief

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/oproep-onterecht-uitgemaakt-voor-dief-van-een-ov-fiets

 

Reputatie 7
Badge +1

De moderators van dienst hebben er blijkbaar geen zin in om in dit topic te duiken. Er staan nu van 2 verschillende klanten niet erg positieve reacties, topic is ook nog onbeantwoord maar totaal geen reactie. 

Reputatie 7
Badge +3

topic is ook nog onbeantwoord maar totaal geen reactie. 

Topic is ook niet als ‘vraag’ geopend, dus kan ook niet ‘beantwoord’ worden.

Ben bang dat moderators hier ook weinig invloed op hebben. Eigenlijk zou een rechter NS hier eens een flinke draai om de oren voor moeten geven. Denk alleen dat zo'n zaak niet snel voor een rechter komt, omdat NS uiteindelijk ook wel zal inzien zelf fout te zitten, om vervolgens dan maar eieren voor haar geld te kiezen.

Reputatie 7
Badge +1

Topic is ook niet als ‘vraag’ geopend, dus kan ook niet ‘beantwoord’ worden.

Ben bang dat moderators hier ook weinig invloed op hebben. Eigenlijk zou een rechter NS hier eens een flinke draai om de oren voor moeten geven. Denk alleen dat zo'n zaak niet snel voor een rechter komt, omdat NS uiteindelijk ook wel zal inzien zelf fout te zitten, om vervolgens dan maar eieren voor haar geld te kiezen.

Kun je met klachten over OV-fiets naar de geschillencommissie? Die uitspraken zijn ook bindend.

Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.

Reputatie 7
Badge +1

Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.

Dat is dan dus misbruik maken van een monopolie. Zou niet moeten kunnen.

Zie ook onderstaand topic van niet te lang geleden. (is wel een vraag en ook niet beantwoord). Ik vond bij de geschillencommissie inderdaad een topic over de OV-fiets dus daar kan je je inderdaad toe wenden bij een geschil. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Kun je met klachten over OV-fiets naar de geschillencommissie? Die uitspraken zijn ook bindend.

Ja. https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/openbaar-vervoer/

Welke klachten behandelt de commissie Openbaar Vervoer?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over vertraging, dienstverlening en vervoersbewijzen met betrekking tot:

  • Trein
  • Bus
  • Interliner
  • Tram
  • Metro
  • OV-fiets
  • OV-chipkaart

Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.

Dat is dan dus misbruik maken van een monopolie. Zou niet moeten kunnen.

Je zal mij dat niet snel zo letterlijk horen zeggen, maar het is wel zorgwekkend. Bij een conflict met NS over een factuur word je praktisch afgesloten van vervoer. Natuurlijk, je kunt wel op saldo blijven reizen, maar als vaste klant is dat financieel niet te doen. Pre-Flex kon je dan nog een simpel abonnement op saldo nemen, nu kom je niet verder dan Dal Voordeel.

Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.

Dat is dan dus misbruik maken van een monopolie. Zou niet moeten kunnen.

Je zal mij dat niet snel zo letterlijk horen zeggen, maar het is wel zorgwekkend. Bij een conflict met NS over een factuur word je praktisch afgesloten van vervoer. Natuurlijk, je kunt wel op saldo blijven reizen, maar als vaste klant is dat financieel niet te doen. Pre-Flex kon je dan nog een simpel abonnement op saldo nemen, nu kom je niet verder dan Dal Voordeel.

Dan maak je toch gewoon gebruik van een bankpas? ;)

 

Badge +3

Bij een conflict met NS over een factuur word je praktisch afgesloten van vervoer.

Zou je dan niet een Arriva Flow-abonnement kunnen afsluiten?

Reageer