Boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling | NS Community

Boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

  • 1 February 2022
  • 36 reacties
  • 1660 Bekeken

In januari heb ik een OV-fiets gehuurd bij een zelfservice-stalling bij station Strijp-s in Eindhoven en deze de zelfde dag netjes ingeleverd bij deze stalling. Ik huur regelmatig een fiets en dit ging altijd goed. Enkele dagen daarna kreeg ik een mail dat de fiets niet was ingeleverd.. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en zij hebben de fiets voor mij uitgecheckt.

Een paar weken daarna krijg ik een mail dat na controle de fiets met fietsleutel niet is aangetroffen terwijl ik deze 100% zeker heb ingeleverd en ik nu €350 moet betalen…

Hoe kan dit!?

Ik heb weer contact gehad met de klantenservice maar zij zeggen niks te kunnen doen.

Overigens kreeg ik vorige week nog een mail dat een andere fiets niet is ingeleverd bij de zelfde OV-fiets zelfservice-stalling. Deze zelfservice-stalling is overigens ook regelmatig kapot. Ik hoop niet dat ik dalijk een tweede bedrag van 350 op mijn bord krijg!

Ik lees hier dat er meer mensen zijn die dit is overkomen. Maar kan ik dan echt niks doen behalve die onterechte boete betalen en nooit meer een OV-fiets huren?

Waarschijnlijk ga ik wel aangifte doen in de hoop dat de politie camerabeelden kan bekijken.

 

Hoor graag van jullie

Rick

 


36 reacties

Ah ja, dat zou nog een workaround kunnen zijn. Bieden die eindelijk dezelfde abonnementen?

Badge +3

Traject Vrij niet, voor zover ik kan zien, maar de andere Vrij- en Voordeel-abonnementen wel, tegen dezelfde prijs.

Reputatie 7

Goede tip. Die onthouden we.

Altijd leerzaam op een NS-forum: hoe verdedigen wij ons tegen de boevenstreken van de NS ?

 

Zie ze inderdaad ook op de tarievensheet van Arriva staan nu. Had niet meegekregen dat ze die uitgewerkt hadden. Mooie fallback idd, zoals Ferdinand schrijft 🤡

Reputatie 7
Badge +3

Altijd leerzaam op een NS-forum: hoe verdedigen wij ons tegen de boevenstreken van de NS ?

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig, spelen dit soort zaken nou ook in België? Of hebben jullie daar weer hele andere zaken om je druk over te maken? 🙂

Ja. Klacht: mijn MoBIB-kaart heeft binnen 6 maanden de geest gegeven. En er staat nog een geldige 10-rittenkaart STIB op.

 

(sorry, moest er even uit)

Reputatie 7
Badge +1

Ja. Klacht: mijn MoBIB-kaart heeft binnen 6 maanden de geest gegeven. En er staat nog een geldige 10-rittenkaart STIB op.

Kun je die niet bij een MIVB-loket op een nieuwe kaart laten overzetten?

Strikt genomen is het overigens geen 10-rittenkaart voor de MIVB maar voor al het OV in Brussel, ook NMBS, TEC en De Lijn.

Kun je die niet bij een MIVB-loket op een nieuwe kaart laten overzetten?

Strikt genomen is het overigens geen 10-rittenkaart voor de MIVB maar voor al het OV in Brussel, ook NMBS, TEC en De Lijn.

Ja die stuurden me naar een NMBS loket, want de kaartuitgever was NMBS. Beetje gedoe allemaal. Moet er binnenkort maar eens langs in Leuven als ik tijd over heb, die dames zijn vriendelijk maar de vorige keer was het ook een heel werk zonder Belgisch e-ID.

Mijn gebruik is STIB idd, was wat kort door de bocht. De 316 naar Kraainem stopt hier voor de deur, maar daar is hij nog niet geldig helaas.

This is the response from NS after I followed their instruction to send to the headquarter the letter together with the police report:

Thank you for your letter. 

You have send us a message regarding a stolen OV-fiets with the number F23981 and have send us the official police report. 

Based on your message, we have checked the OV-fiets. At the moment, the OV-fiets has still not been found and is still considered stolen. We have processed the official report in our system. The police can indeed only request the camera images. We cannot help with this.
If the OV-fiets is returned or found, you will receive a refund for the excess.

If you have any questions, please feel free to contact our Customer Service any time, day and night by calling +31 30 751 51 55.

I really think NS has been using the stalling tactics for this kind of problem. All they ever told me since July last year was to send more informations and proofs, ask police to request camera footage, go to the self-service station to find the lost bike myself, send police report that the bike was lost at their protected facility (not by email, they said they don’t read email). Guess what, I did all that just to receive emails saying that they can not do anything about it until the bike is found in their system. Yet I do not see nor hear them saying they are finding the bike, nor checking the camera footage, nor acknowledging the issue with the self-service ov fiets facility.

It was lost inside their facility, why don’t they check their own camera footage and file a police for that? I still really don’t get it. I really do not expect a national railway would handle these problems like this. What is the best way to escalate this case does anyone know? I think I have been stuck with OV fiets customer support and they really have no authority to do anything more than just saying sorry.

Reputatie 7
Badge +1

What is the best way to escalate this case does anyone know? I think I have been stuck with OV fiets customer support and they really have no authority to do anything more than just saying sorry.

Contact the public transport complaints office:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

As you can see on their home page, their first FAQ is about the €350 fine for a missing OV-fiets and they invite people to contact them about that.

Thank you. I will do.

Reageer