beantwoord

De nieuwe methode om het zadel lager of hoger te zetten

  • 26 March 2023
  • 4 reacties
  • 424 Bekeken

Gisteren was ik sinds drie jaar weer eens in Dordrecht, waar ik zoals al vaker een OV-fiets huurde. Er bleek een nieuwe methode te zijn om het zadel hoger of lager te zetten. Ik heb maar gegokt hoe dat moest en nadat ik het zadel wat lager had gezet, plofte ik na een paar meter fietsen met zadel en al omlaag. Levensgevaarlijk als dat op de weg gebeurt!

Ik neem aan dat het metalen apparaat naar beneden geduwd moet worden. Daar mijn handen nogal aan slijtage onderhevig zijn, lukte mij dat niet goed. Na flink aanduwen lukte het, maar ik raakte regelmatig met mijn bovenbeen de ijzeren rand van dat metalen apparaat. Resultaat: een enorme blauwe plek. 

U begrijpt dat ik niet blij ben en ik voelde me ook heel onveilig op deze fiets. Iets wat me nog nooit is overkomen. Het zou fijn zijn als er een keuze zou zijn in diverse soorten ov-fietsen. Deze ov-fiets hoef ik dus nooit meer! Het was een heel griezelige ervaring.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 26 March 2023, 11:27

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi Ariaan en welkom bij onze Community.

Jeetje, dat moet inderdaad nogal schrikken zijn geweest. De rest van je fietsrit klinkt ook zeker niet aangenaam. Mijn excuses daarvoor.

Het model OV-fiets is vrij eenvoudig en overal hetzelfde om het onderhoud eenvoudiger te maken (met name qua logistiek en onderdelen). Ik heb zelf helaas geen praktijkkennis van de OV-fiets, dus ik zal je signaal over de onduidelijkheid qua bediening van het zadel intern doorzetten zodat dit kan worden bekeken door de collega's van OV-fiets. Het lijkt mij dat dit vrij eenvoudig te bedienen zou moeten zijn, en mankementen zijn hier niet wenselijk.

De reizigers en ov-fiets huurders missen alleen een begeleider die goed kunnen uitleggen. Hoe ik elkaar zitten. Met verschillende soorten problemen met ov-fietsen.

 

Dank jullie wel voor de reacties. 

‘Vroeger’ was er personeel aanwezig in de fietsenstallingen. Dat blijkt verleden tijd te zijn, dus is er niemand die even duidelijke uitleg kan geven. Heel jammer. Ben al jaren en jaren fervent gebruiker van OV-fietsen, maar nu even niet meer…

 

Ariaan

Reputatie 7
Badge +2

Een nieuwe manier om het zadel af te stellen heb ik eerlijk gezegd nog nooit aangetroffen als regelmatig gebruiker van OV-fietsen. Ik zag wel onlangs dat de nieuwere fietsen een groter klemmetje hebben om het zadel op een bepaalde hoogte vast te zetten dan de oudere.

Ervoer ik zelf eerlijk gezegd als prettiger omdat je wat meer de mogelijkheid hebt om 'm goed vast te duwen. OV-fietsen met een zadel dat omlaag zakt heb ik overigens wel vaker getroffen. Vaak is dan het klemmetje waarmee je het vast zet lam. De oude kan je dan even aandraaien, of dat met de nieuwe ook lukt weet ik niet.

Maar wat hier wordt genoemd klopt wel: NS voert allerlei nieuwe dingen in bij OV-fiets, zie ook de elektronische sloten, zonder de klant ooit te informeren hoe het werkt. Met allerlei problemen als gevolg.

Reageer