beantwoord

Factuur voor 'gestolen' ov-fiets die is ingeleverd.

  • 23 January 2024
  • 3 reacties
  • 157 Bekeken

Beste NS,

Op vrijdag 8 december huurde ik op Utrecht Centraal Stationsplein een OV-fiets, en bracht ik rond 23:30 dezelfde ov-fiets terug bij de OV-fietsenstalling op Utrecht Centraal Stationsplein. Hierbij scande de medewerker de fiets op zijn scanapparaat en verzocht mij om de fiets weer terug te zetten bij de andere fietsen. Daarbij gaf ik de fiets (net als iedereen daar) af bij een andere fietsenstallingsmedewerker van de NS die hem daarna bij alle ov-fietsen stalde.

Vervolgens kreeg ik op 11 februari een e-mail van de NS dat mijn ov-fiets langer dan 3 dagen in gebruik was. Na het ontvangen van deze e-mail heb ik gebeld met een medewerker van de klantenservice, die voor mij alsnog de ov-fiets heeft uitgecheckt.

Nu zie ik op mijn komende factuur dat er €350,- in rekening gebracht wordt voor een gestolen ov-fiets. De ov-fiets is dus niet gestolen maar afgegeven bij jullie medewerker volgens de instructies van de NS-medewerker. Ergens is iets mis gegaan bij het uit-check systeem van de NS. 

Een medewerker van de klantenservice geeft aan dat ik aangifte moet doen bij de politie van diefstal, gezien de fiets gestolen is. Dit is niet mogelijk, aangezien er geen sprake is van diefstal aan mij kant, ik heb immers de fiets bij jullie afgegeven. Bij de politie kan ik dus geen aangifte doen. Het zou niet eerlijk zijn als ik beboet wordt door een fout in het systeem van de NS.

Ik weet niet verder wat ik hier kan doen. Kunnen jullie met een oplossing komen?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 23 January 2024, 16:37

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi IvoIvoIvo,

Helaas een vaker voorkomend probleem. Als je er met NS niet uitkomt, kun je een klacht indienen bij Klachtenloket Openbaar Vervoer.

Vraag 1 bij de Veelgestelde vragen:

Ik heb een OV fiets gehuurd en weer ingeleverd, maar nu heb ik een boete ontvangen van € 350,00. Wat nu?

Reputatie 7
Badge +2

Helaas een vaker voorkomend probleem.

Dit is de eerste keer dat ik erover lees bij het inleveren van een fiets met sleutel in een bemenste stalling anders.

Daar lijkt dus daadwerkelijk iets misgegaan, wellicht door de haast met scannen in dergelijke grote stallingen waarbij een foutmelding allicht niet opviel.

Badge +3

Het is absoluut vaker voorgekomen, ook voor de invoering van de nieuwe sloten.

Aangifte werkt de politie inderdaad niet snel aan mee (al zal het via een online formulier nog wel lukken). Dat zal de NS dus zelf moeten doen want het is hun fiets.

Het scannen bij inleveren is dus mis gegaan. Neem contact op met de Klantenservice want grote kans dat die fiets na 8 december gewoon opnieuw verhuurd is geweest. En anders moet men maar eens goed zoeken.

Voor nu te laat, maar altijd verstandig om een foto te maken bij inleveren.

Reageer