fraude met me ov-chipkaart | NS Community
beantwoord

fraude met me ov-chipkaart

  • 21 September 2022
  • 13 reacties
  • 502 Bekeken

Ik ben mijn persoonlijke ov-chipkaart verloren met mijn naam en een duidelijk foto erop vervolgens heeft iemand daar 3 ov fietsen op gehuurd en zit ik met een boete van 1062,45 euro die automatisch van rekening word geschreven aangifte gedaan 20 mails maar ns gestuurd gebeld maar komt erop neer dat het mijn fout is en dat ik er voor moet betalen ongelooflijk is toch raar dan iemand binnen 2 dagen zo 1062,45 van kan stelen door een facking OV-chipkaart  

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 September 2022, 10:26

Bekijk origineel

13 reacties

Bij verlies moet u uiteraard de kaart onmiddellijk laten blokkeren. Tot dat gebeurd is is de schade voor uw eigen rekening. De vraag is dus of de schade is ontstaan voor of na dat u uw kaart hebt laten blokkeren.

Het werkt dus op dezelfde manier als wanneer u uw bankpas of creditcard verliest.

Het probleem is natuurlijk dat NS niet kan na gaan of u niet zelf direct of indirect betrokken bent bij de diefstal.

Reputatie 7
Badge +1

Bij verlies moet u uiteraard de kaart onmiddellijk laten blokkeren. Tot dat gebeurd is is de schade voor uw eigen rekening. De vraag is dus of de schade is ontstaan voor of na dat u uw kaart hebt laten blokkeren.

Het werkt dus op dezelfde manier als wanneer u uw bankpas of creditcard verliest.

Het probleem is natuurlijk dat NS niet kan na gaan of u niet zelf direct of indirect betrokken bent bij de diefstal.

 

De eerste gedachte bij verlies van een OV-chipkaart is dat er iemand een dag op jouw kosten kan gaan reizen. Bij de gedachte dat er met die kaart ook 3 fietsen gestolen kunnen worden denkt natuurlijk niemand aan. De meeste stallingen hebben tegenwoordig geen personeel dus die foto doet sowieso al helemaal niets. 

 

Ik zou dit zeker bij de geschillencommissie aanhangig maken, ik vind vooral de verhuur van 3 fietsen per OV-chipkaart wel discutabel. 

Reputatie 7
Badge +3

Dubbelpost. Zelfde verhaal staat ook in topic persoonlijke chipkaart uitlenen voor ov fiets

Reputatie 7
Badge +2

Bij de gedachte dat er met die kaart ook 3 fietsen gestolen kunnen worden denkt natuurlijk niemand aan. 

Dat er drie fietsen gestolen konden worden duidt ook aan dat er ergens iets niet klopt in het systeem van NS. Immers kan je volgens de productvoorwaarden van OV-fiets überhaupt maar twee fietsen tegelijk huren. Dus hoe is die derde gestolen dan met link aan dezelfde chipkaart?
Hebben we nu chipkaartdieven die met de klantenservice gaan bellen om de huurperiode af te sluiten, zodat ze met de gestolen kaart nog meer fietsen kunnen huren, waarna de fiets niet gevonden wordt en er meer dan twee als gestolen geregistreerd worden op dezelfde kaart?

Reputatie 7
Badge +3

Het werkt dus op dezelfde manier als wanneer u uw bankpas of creditcard verliest.

Was het maar waar dat het net zo werkte. Na melding bij de bank van verlies van bankpas of creditcard is de kaart meteen geblokkeerd. Bij melding van verlies van een OV-chipkaart kan het tot middernacht van de volgende dag duren voordat de kaart geblokkeerd is.
“Je kaart wordt uiterlijk de eerstvolgende dag om 0.00 uur geblokkeerd. Tot die tijd draag je zelf het risico van verlies van saldo”
Bron: https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-vernieuwen-en-beeindigen/persoonlijke-ov-chipkaart-kwijt-wat-nu.htm
Maar wat OV-chipkaart dus niet vermeldt is dat je tot het daadwerkelijke moment van blokkeren je niet alleen het risico draagt van het verlies van saldo maar ook van gebruik/misbruik van OV-fietsen.

Dit moet echt anders. Na het doorgeven van verlies of diefstal van de OV-chipkaart hoor je als kaarthouder vanaf dat moment niet meer verantwoordelijk te zijn. Dat moet de OV-sector als de sodemieter gaan regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf nog nooit een OV-fiets gehuurd en heb daar ook geen behoefte aan. Ik had voorheen wel een 2e kaart waarop een OV-fiets abonnement stond maar dat was vooral omdat er eens een actie was dat je bij afsluiten van een OV-fiets abonnement een gratis nieuwe OV-chipkaart kon krijgen, lekker makkelijk een reservekaart hebben. Die kaart is intussen verlopen en al daarvoor had ik het OV-fiets abonnement stopgezet. Maar ik heb nog wel een kaart met NS Flex en daar zit automatisch een OV-fiets abonnement bij. Voor veel mensen handig omdat zij wel regelmatig gebruik maken van een OV-fiets, maar ik heb daar geen behoefte aan. Mocht ik nu mijn kaart verliezen kan iemand dus zo één of meerdere OV-fietsen huren. Ik wil eigenlijk helemaal geen OV-fiets abonnement maar kan het nu niet stopzetten want het is onderdeel van NS Flex. Bij Flex kun je wel het BTM gedeelte laten uitzetten maar OV-fiets niet. 

OV-fiets blokkeren zou secondenwerk moeten zijn. Immers, OV fiets staat niet als product op de kaart en werkt niet offline, er is altijd contact met de NS database nodig. Als OV fiets langer dan enkele minuten duurt voordat een blokkade is doorgevoerd deugt de software niet en moet NS haar verantwoordelijkheid pakken. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou inderdaad secondenwerk moeten zijn. Bovendien zou het kunnen helpen bij de opsporing van gestolen kaarten. Er zou ook nog een alarmering ingebouwd kunnen worden: kaart verloren/gestolen dus innemen. 

NS en OV-chipkaart zouden hier veel meer werk van moeten maken. Eventueel aangeven dat je dubbele melding van verlies/diefstal moet doen. Zowel bij OV-chipkaart als bij OV-fiets.

Het is verbazingwekkend dat NS niet veel alerter is op dit soort zaken. Wel een automatisch abonnement van OV-fiets koppelen aan NS Flex maar vervolgens niet nadenken over de gevolgen bij verlies/diefstal van de OV-chipkaart. Wat een naïveteit. 

Badge +3

In een ander topic (zijn er meerdere) las ik dat het misbruik van saldo voor jouzelf is (tot 0:00 op de dag nadat je een kaart geblokkeerd/verloren/gestolen gemeld hebt, hetzelfde voor automatisch opladen).

Maar daar werd ook gezegd dat voor de NS het tijdstip van de melding geldt.

Als er dus daarna ov-fietsen gehuurd worden (en natuurlijk nooit meer teruggebracht) hoef jij in ieder geval geen 350 euro per fiets te betalen. Ook eventuele reiskosten (bij NS Flex) hoef je niet te betalen.

Of en hoe dat tijdstip bij NS terecht komt weet ik niet, maar zal je blijkbaar zelf moeten aantonen achteraf.

Voor allerlei reguliere transacties kan je daar nog over tobben, immers, niet alle apparatuur heeft (in het huidige ontwerp) een permanente dataverbinding nodig, dus het kan even duren voordat deze terminals de lijsten met geblokkeerde kaarten hebben bijgewerkt.

 

MAAR bij OV-fiets is er WEL altijd contact met een backend service. Daar gaat die vlieger dus niet op. Bij OV-chipkaart een kaart blokkeren zou echt wel binnen enkele seconden bij NS moeten zijn om daar een actie weg te schrijven in de (OV-Fiets) database. Oke, laat ons zeggen dat KPN een keer hapert, of er een nieuw certificaatje mist, het mag een paar minuten duren. Meer niet.

Badge +3

Bij controle in de trein (zolang het niet in een tunnel zonder dekking is) zou het ook welkom zijn, voor zover dat niet al het geval is.

Badge +3

Je naam en foto op een kaart zegt natuurlijk ook niet zoveel, al zou men daar bij bemenste stallingen wellicht beter op kunnen controleren (vaak tijd genoeg voor). Jammer dat de geboortedatum er tegenwoordig niet meer op geprint staat eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het antwoord van iMark een stuk beter dan het nu gekozen antwoord

Reageer