beantwoord

“gestolen”/uitgeleende ov fiets.

  • 25 October 2022
  • 5 reacties
  • 298 Bekeken

Hallo,

Een tijdje geleden kwam ik s’avonds op station aan en was ik van plan richting huis te lopen, onderweg aan de rand van het station kwam ik een jongen tegen die duidelijk erg gestresst was. Er vielen enkele treinen uit door vgm een defecte bovenleiding? Geen idee wat het precies was maar deze jongen kon dus niet bij zijn vriendin komen waar hij naar toe moest, ook waren er geen taxi’s bereikbaar. Uiteindelijk kwamen we op de oplossing dat ik hem een ov fiets mee gaf, want die kon ik huren voor hem en hij zelf niet vanwege dat hij geen chipkaart had. We hebben duidelijk besproken dat hij de fiets de dag erna terug zou brengen omdat hij toch naar station moest om met de trein naar huis te gaan. Ik kreeg enkele dagen later echter een melding dat ik nog een ov fiets in mijn bezit had, bleek dat hij de fiets niet had ingeleverd. Vervolgens weigert hij de fiets in te leveren of nog te reageren op mijn berichten/telefoontjes. Ns heeft mij, logischer wijst, een fikse boete gestuurd omdat de fiets niet ingeleverd is. Deze jongen wilt mij echter niets hier na betalen en ook de fiets niet inleveren. Nu snap ik dat ik fout zat en dat hij officieel die fiets niet op mijn naam had mogen lenen maar ik vind het erg raar dat hij de fiets nu enkele weken later nogsteeds niet wilt inleveren. Heeft iemand enig idee hoe ik dit enigszins zou kunnen oplossen ? Ik had goede intenties die verkeerd zijn uitgepakt maar ik heb helaas niet zomaar een paar honderd euro liggen om die boete (volledig) zelf te betalen. Ik snap dat gehuurde spullen niet onder een aansprakelijkheids verzekering vallen, maar er moet toch ergens een soort middenweg zijn ? Ik weet wie deze jongen is en heb zijn contact gegevens ook, de “dader” van de diefstal is dus wel bekend.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 October 2022, 11:36

Bekijk origineel

5 reacties

Wat dacht u van aangifte te doen bij de politie?

Goedemorgen Nikkij en welkom bij de NS Community.

Ik vind het een zeer spijtige situatie, maar ik vrees dat we weinig voor je kunnen betekenen. Het is voor ons niet te controleren wie een gehuurde OV-fiets werkelijk in gebruik of bezit heeft. Als huurder ben jij echter wel eindverantwoordelijk voor de gehuurde OV-fiets. Alle kosten als gevolg van het niet inleveren van die fiets zijn dan ook voor jou.

Aangifte doen van diefstal zou ik sowieso aanraden, gezien dat in de essentie ook is gebeurd, deze persoon heeft de OV-fiets in wezen gestolen van jou, maar ik vrees dat dit weinig verschil gaat maken voor de kosten. Als je de sleutel niet hebt en kunt opsturen, dan betaal je alsnog de volledige vervangingskosten van een OV-fiets, ook als je aangifte hebt gedaan en een proces-verbaal mee stuurt. Zie deze pagina voor meer informatie, en deze tarievenlijst voor de exacte bedragen.

De enige echte oplossing is door ervoor te zorgen dat de fiets weer wordt ingeleverd. Als dat gedaan word na het melden van een diefstal, dan kunnen de in rekening gebrachten toeslagen ook teruggestort worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ongetwijfeld goedbedoeld, maar helaas zijn er tegenwoordig veel mensen die daar misbruik van maken.

Heb je geen mogelijkheid de fiets “terug te stelen"? Je zegt dat je z'n contactgegevens hebt, wellicht ook z'n adres?

Reputatie 7
Badge +3

Ongetwijfeld goedbedoeld, maar helaas zijn er tegenwoordig veel mensen die daar misbruik van maken.

Heb je geen mogelijkheid de fiets “terug te stelen"? Je zegt dat je z'n contactgegevens hebt, wellicht ook z'n adres?

Dat ‘stelen’ moet dan inclusief sleutel zijn als deze niet via kaart wordt ontgrendeld. In het laatste geval kun je hem zo terughalen als hij buiten staat.

Reputatie 7
Badge

Een van de lessen die ik mijn leven geleerd hebt: leen nooit andermans eigendom uit aan een vreemde.

Reageer