beantwoord

gratis ov fiets, toch voor een ov fiets betalen?

  • 4 May 2023
  • 7 reacties
  • 290 Bekeken

Vreemd genoeg, moet ik betalen voor het lenen van een ov fiets in amsterdam zuid, terwijl ik een fietsabonnement heb sinds begin 2022. En het staat ook op mijn ns, waarvan ik daarvoor altijd gratis kon lenen. Waarom is dit keer bij amsterdam zuid bij mij 4,50 afgehaald? 

En hoe krijg ik die geld terug? 

 

Ik kan nergens vinden waar ik die kan declareren.

Groet salamander

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 May 2023, 20:55

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Het abonnement dat u in staat om een OV-fiets te huren, is gratis. Maar de huur zelf niet. Daar moet u gewoon voor betalen. Dat is overigens altijd al zo geweest. U kunt deze kosten dus niet terugkrijgen, want ze zijn terecht in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +3

En weer iemand op het verkeerde been is gezet omdat NS het woord abonnement verkeerd gebruikt. NS kan het beter hebben over registratie en huurkosten.

Abonnement suggereert voor de meeste mensen dat je vooraf hebt betaald voor een dienst en die vervolgens zonder bijkomende kosten mag gebruiken.

Van oudsher was het telefoonabonnement hierop een uitzondering. Naast het abonnement op de aansluiting betaalde je gesprekskosten.

Dan kan je beter abonnenment weg laten en het woord gewoon huren met je persoonlijk ov pas van ns.

Dus niet fietsabonnement van maken. 

 

Dus lieve ns beleid of PR, kunnen jullie het niet anders verwoorden en er zorgen voor een duidelijke reclame. Bv fiets huren via ns kan je met persoonlijke ns abonnement. Dan is het minder misleidend. En veel korte duidelijke taal.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je op de website van NS kijkt kun je inderdaad op het verkeerde been gezet worden:

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je de moeite neemt en op diezelfde pagina verder naar beneden te schrollen staat daar vlak onder het volgende:

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijft staan dat NS het woord abonnement verkeert gebruikt in de communicatie over de OV-fiets. Als er steeds vragen over komen dan moet je als bedrijf doorhebben dat je communicatie niet goed werkt en kijken naar alternatieven.

De aanmelding/registratie is gratis. Je betaalt huurkosten. Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet.

Badge +3

Noem het anders een (gratis) lidmaatschap zoals bij een bibliotheek. Alleen leden kunnen OV-fietsen huren.

Reageer