Hoe kan ik me wapenen tegen onterechte facturen van OV Fiets?

  • 4 January 2023
  • 15 reacties
  • 500 Bekeken

Ik heb op 20 oktober een OV fiets gehuurd, en diezelfde dag teruggebracht. Vervolgens krijg ik mail met de vraag of ik de OV fiets wil retourneren, en dat ik deze al meer dan drie weken in bezit heb.

Proberen hierop te antwoorden was niet mogelijk, omdat het e-mail adres blijkbaar een noreply adres is. Ruim 4 keer gebeld naar de Klantenservice, met telkens weer iemand anders aan de lijn om weer van vooraf aan te beginnen het verhaal toe te lichten. Met de antwoorden '’U moet bij mijn collega zijn'’, '’Hier kunnen wij op dit moment niets mee'’, '’We gaan het uitzoeken'’ mocht ik het doen, om vervolgens niets meer te horen, en zelfs nog weer een nieuwe factuur te ontvangen van maar liefst 350 euro. Na de belofte teruggebeld te worden over de kwestie, met uitkomst van hun 'onderzoek', bleef het stil. 

Voor een OV Fiets die schijnbaar zoekgeraakt is nadat ik hem heb ingeleverd. 

Zoals te zien in Mijn Reishistorie is de fiets keurig teruggebracht om 12:17 op dezelfde dag. Daarna is er heel wat misgegaan in het systeem van de NS, waarin ik ogenschijnlijk nog 6 andere OV fietsen in diezelfde minuut heb gehuurd. Dit is foutief en onterecht dat de laatste huurder hier de dupe van gemaakt wordt. 

 

Via de Chatfunctie op de website wederom mijn verweer, alsmede de vraag om de camerabeelden erbij te zoeken van de desbetreffende minuten op 20 oktober, want ik ben er zeker van dat daarop te zien is hoe ik de fiets heb geleend en teruggebracht. 

Gezien de duidelijkheid van de fout in het systeem en de helderheid van de bewijsstukken, zou je denken dat dit snel opgelost zou kunnen worden (maar toch niet, gek genoeg, want inmiddels zijn beide facturen in rekening gebracht en ben ik niet één keer teruggebeld of gemaild door een van de medewerkers van de klantenservice). Zelfs nadat ik zelf alles heb uitgezocht en bewijsstukken heb verzameld, bleek het onmogelijk dit te communiceren naar de NS, aangezien de enige mogelijke optie contact via de Chat was, via waar, tot overmaat van ramp, het meesturen van bestanden niet mogelijk is. Bewijsstukken aanleveren kan dus alleen met screenshots, waar vervolgens niets mee gedaan wordt. 

Ik hoop dat ik hiermee geholpen kan worden, want de volgende stap is om er een juridische zaak van te maken. 

 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Pff, wat een grap. Het is in elk geval overduidelijk dat de fout niet bij jou ligt. Alle bewijzen en communicatie goed bewaren. Je hoeft er zelf geen juridische zaak van te maken. NS wil geld van jou, laat hen maar een zaak aanspannen.

Het wordt hoe langer hoe gekker bij NS. Misschien kan een moderator nog iets voor je betekenen.

Reputatie 7
Badge +1

Je hoeft er zelf geen juridische zaak van te maken. NS wil geld van jou, laat hen maar een zaak aanspannen.

Volgens mij wordt dit geld automatisch afgeschreven, dus je moet zelf actie ondernemen om je geld terug te krijgen.

Aangezien je al een hoop moeite hebt gedaan bij de klantenservice, zou ik als volgende stap naar de Geschillencommissie OV gaan. Dat is soms al voldoende om NS tot inzicht te laten komen (dus nog voordat de zaak echt in behandeling wordt genomen).

Welkom op de NS Community, Nouryvdend.

Wat jammer dat je niet verder geholpen wordt via de Klantenservice. In dit geval wil ik er inderdaad zelf graag even naar kijken. Wil je mij een privébericht sturen met je gegevens?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij wordt dit geld automatisch afgeschreven, dus je moet zelf actie ondernemen om je geld terug te krijgen.

 

Goed punt. Je zou natuurlijk kunnen storneren. Al gaat NS uiteindelijk wel je abonnement(en) stopzetten. En als je dan uiteindelijk gelijk krijgt, moeten ze dat wel allemaal compenseren, maar het is een hoop gedoe. Dan is zo'n stap naar de Geschillencommissie misschien beter. Alleen jammer dat je zelf zoveel moeite moet doen, vanwege een fout van NS.

Hopelijk kan Aurora NS iets voor Nouryvdend betekenen, dat kan een hoop gedoe schelen.

Reputatie 7
Badge

Je kan in het vervolg in de NS App je eerstvolgende OV-fiets huur registreren. Als alles goed gaat zie je elke daaropvolgende OV-fietsverhuur daarin verschijnen. Ook het OV-fiets nummer is dan zichtbaar.

Reputatie 7
Badge +2

Je kan in het vervolg in de NS App je eerstvolgende OV-fiets huur registreren. Als alles goed gaat zie je elke daaropvolgende OV-fietsverhuur daarin verschijnen. Ook het OV-fiets nummer is dan zichtbaar.

Dat helpt in dit geval alleen niet zo, want daar zijn die spookverhuren die wel in het transactieoverzicht verschijnen niet zichtbaar. Dat betreft immers geen daadwerkelijke verhuur.

Overigens zou het voor NS meer dan duidelijk moeten zijn dat dit niet kan, want je kunt maximaal twee OV-fietsen tegelijk huren en TS zou er volgens het transactieoverzicht 7 tegelijk gehad hebben.

Maar wel alweer die elektronische sloten… werken goed he...

Reputatie 7
Badge +3

Wat me opvalt is dat er wat betreft begin van de verhuur een verschil van 1 minuut in zit, 8:37 voor degene die niet terug gebracht zou zijn en €350 berekend is en 8:38 voor een fiets waarbij wel het wel correct gegaan is. Heb je misschien eerst een andere fiets gehuurd die een mankement had en hebt terug gezet en daarna een fiets die wel in goede staat was en is het bij het terugzetten van die eerste fiets niet goed gegaan. Of is er iets anders gebeurd waardoor je kaart misschien 2 keer gescand is? 

Wat betreft al die andere fietsen, daar zijn ook iedere keer correcties voor gekomen (voor de onderste is het niet te zien omdat het screenshot daar ophoudt) dus mogelijk zijn die op het overzicht gekomen omdat de klantenservice getracht heeft het te herstellen wat dus blijkbaar niet gelukt is omdat die factuur van €350 nog gewoon is blijven staan.

Reputatie 7
Badge +2

Die correcties zijn echter ook raar, want waarom zou dezelfde huurperiode de ene keer € 91,30 kosten en daarboven opeens € 95,00. Het gaat daar in beide gevallen om exact dezelfde periode. En het verschil tussen beide bedragen is ook niet deelbaar door het tarief per 24 uur uit 2022 (dat was € 4,15).

Sowieso zie ik in het screenshot van TS een even aantal spooktransacties en gezien ze het over zes fietsen heeft staan dus alle transacties in het screenshot. Alleen de bovenste twee spooktransacties zijn dus op een of andere manier niet tegenover elkaar weggestreept

Reputatie 7
Badge +3

Die huurperiode en correctie van €91,30 is afgezien van de bovenste correcte transactie ook de enige waar de locatie Amersfoort Centraal bij staat en deelbaar door het 24 uurs huurbedrag, is dan 22 dagen. Er zijn gewoon vreemde dingen gebeurd en hopelijk kan Aurora het achterhalen en juist corrigeren.

Badge +3

Goed punt. Je zou natuurlijk kunnen storneren. Al gaat NS uiteindelijk wel je abonnement(en) stopzetten. En als je dan uiteindelijk gelijk krijgt, moeten ze dat wel allemaal compenseren, maar het is een hoop gedoe. Dan is zo'n stap naar de Geschillencommissie misschien beter. Alleen jammer dat je zelf zoveel moeite moet doen, vanwege een fout van NS.

Wellicht kan je bij je bank instellen dat NS nooit meer dan bijv. 100 euro mag incasseren, dat scheelt je in ieder geval het storneren.

Zo te zien denkt men inderdaad dat je twee fietsten gehuurd hebt waarvan er eentje nooit teruggebracht is. En niet geheel toevallig is Amersfoort een stalling met ‘nieuwe sloten’ 😥

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht kan je bij je bank instellen dat NS nooit meer dan bijv. 300 euro mag incasseren, dat scheelt je in ieder geval het storneren.

Zo te zien denkt men inderdaad dat je twee fietsten gehuurd hebt waarvan er eentje nooit teruggebracht is. En niet geheel toevallig is Amersfoort een stalling met ‘nieuwe sloten’ 😥

Ik zie bij mij in mijn ING account dat je inderdaad een maximum bedrag kan instellen, maar ik vraag me af of dat in een dergelijk geval echt de oplossing is. Als een geplande incasso boven dat bedrag is wordt die geweigerd maar dan zal NS met een betalingsherinnering komen en als je die niet betaalt met een incassobureau traject. Advies van NS zal dan zijn, eerst betalen en dan kunnen we later kijken of je het terug krijgt. 

NS moet de zaakjes gewoon op orde hebben wat betreft het huren en terug brengen van een OV-fiets. Er zijn gewoon te veel topics over dat het terug brengen van OV-fiets niet goed is geregistreerd waardoor reizigers een factuur van €350 euro ontvangen en waarbij je als klant maar moet gaan bewijzen dat het aan NS kant verkeerd is gegaan. 

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik verwacht dat het weigeren van geplande incasso's van NS weinig zal uithalen in de oplossing. Heb contact opgenomen met Aurora en hopelijk mag dat de weg naar de oplossing zijn. Opgelost of niet, het abbonnement van OV Fiets zo snel mogelijk opzeggen en nooit meer huren. Voor de geïnteresseerden, het opzeggen van het abbonnement kun je niet zelf doen, maar daarvoor moet je ook nog even naar de Klantenservice bellen ;) 

 

 

Mag je nog “blij” zijn dat het niet om elektrische fietsen gaat, dan zijn de bedragen nog veel hoger. Ook zoiets wat je ‘krijgt’ bij NS Flex, maar met moeite uit moet zetten via klantenservice.

Badge +3

Mag je nog “blij” zijn dat het niet om elektrische fietsen gaat, dan zijn de bedragen nog veel hoger. Ook zoiets wat je ‘krijgt’ bij NS Flex, maar met moeite uit moet zetten via klantenservice.

Het is maar wat je ‘moeite’ noemt, maar je moet het inderdaad maar weten en iemand treffen die het snapt. In mijn geval was het na een privéberichtje (met wat persoonsgegevens) aan een moderator geregeld.

Ja, ik noem dat moeite. Zoiets zou duidelijk bij inschrijving aangegeven moeten worden en opt-in of uit moeten zijn met een schuifje, vinkje, of whatever er tegenwoordig voor een toffe keuzevakjes bestaan. Niet iets dat je toevallig maar moet weten (of ondervinden), en waarvoor je daarna een medewerker KS moet contacten om het aangepast te krijgen. Het is nogal een bedrag wat je kan verliezen!! Ik heb dat ook niet zo even op de plank liggen om een tijdje bij NS te stallen terwijl men het probleem “uitzoekt”.

Reageer