Hoogteverstelling fiets moet beter

  • 14 September 2023
  • 6 reacties
  • 180 Bekeken

Hoewel de OV fiets sinds de start van het project al veel verbeteringen heeft ondergaan, en er nu echt wel sprake is van een robuuste fiets die voor zijn taak geschikt is, is er één ding dat al sinds de start nooit goed opgelost is en bij mij nog steeds geregeld tot forse ergenis leidt: de hoogteverstelling van het zadel.

 

Problemen met het huidige systeem zijn:

  • Het klemsysteem kan draaien om de as van de zadelpijp, i.p.v. gefixeerd te zijn in één positie.
  • Het systeem werkt met een losse moer aan één kant, die geregeld te vast of te los staat, waardoor de hendel niet klemt en zadel verzakt of niet vast gezet kan worden.
  • De huidige aluminium zadelpen is vaak beschadigt en kan nauwelijks meer omhoog of omlaag worden bewogen.

Dit leidt behalve tot ergenis, ook tot nodeloze vertraging bij huren fiets.

 

Dat dit véél beter kan, heb ik afgelopen jaar in Florence mogen ervaren met de daar rijkelijk aanwezige e-bikes van het Italiaanse Ridemovi.

 

Deze fietsen werken met een zeer simpel en superlicht werkend klemsysteem met grote hendel, dat een absolute zegen was in vergelijking met het OV-fiets systeem, zie bijgaande foto’s.

 

Kenmerken van dit systeem:

 

  • Grote licht te bedienen hendel dat door iedereen te bedienen is, ook voor mensen met weinig kracht in de handen (ouderen, gehandicapten).
  • Gefixeerd in één positie, en geen losrakende onderdelen.
  • Volgens mij een robuuste, en in ieder geval makkelijk glijdende koolstof zadelpen die niet vastloopt.
  • Zadelpen met duidelijke schaalverdeling, weet je eenmaal je ideale stand, kun je hem altijd weer zo snel instellen op een nieuwe fiets.

Ik hoop echt dat een volgende generatie OV-fietsen op een vergelijkbaar systeem overgaat. Het is te gek voor woorden dat we na zoveel jaar OV fiets nog geen goed systeem hebben hiervoor, of all places in NL, het fietsland bij uitstek. Zal er wellicht wel nog een oplossing gevonden moeten worden voor de plaatsing van de ketting (nog zo’n ergenis, die zit altijd in de weg bij verstellen), maar wellicht dat die geheel afgeschaft kan worden, want weinig tot nooit gebruikt volgens mij. Een andere plaatsing moet toch echter ook nog een no-brainer zijn zo nodig...

 

 


6 reacties

Oh ja, nog een kleine aanvulling:

 

  • De zadelpen zélf kan bij het Ridemovi systeem ook niet draaien, het zadel staat dus altijd gegarandeerd “recht”, i.t.t. de de OV-fiets, waar je het maar op goed geluk moet stellen.
Reputatie 7
Badge

Nieuwe OV-fietsen hebben al een nieuwe vaste verstelhendel onder het zadel zitten.

Nieuwe OV-fietsen hebben al een nieuwe vaste verstelhendel onder het zadel zitten.

Hoe nieuw, net uitgebracht dan? Ik heb nog geen fietsen gezien die ook maar iets in deze richting hebben, en rij toch geregeld met de OV-fiets.

 

Zelfs de “nieuwere” fietsen (2e & 3e? generatie) met klem i.p.v. draaisyteem (1e generatie), hebben grote problemen met de verstelling. En nee, hoewel minder snel verdraaiend, is op de tweede generatie fietsen het ronddraaien van de klemconstructie nog steeds mogelijk, al zo vaak meegemaakt.

Reputatie 6

Ik heb het al enkele keren meegemaakt dat het zadel onderweg plotseling zakt. Je schrikt je te pletter. Vervolgens stelde ik het zadel weer hoger in en weer vastgezet om vervolgens weer te zakken.

Ik heb het al enkele keren meegemaakt dat het zadel onderweg plotseling zakt. Je schrikt je te pletter. Vervolgens stelde ik het zadel weer hoger in en weer vastgezet om vervolgens weer te zakken.

Ja dat probleem had ik nog niet eens echt vermeld.

Dit is mij ook al meer dan eens overkomen, naast dat het zadel verdraaid tijdens fietsen, ook zo irritant en echt onnodig als het systeem beter ontworpen zou zijn.

 

Met dat systeem zichtbaar in de foto’s op die fietsen in Florence had je daar echt geen last van: perfect klemvast in één haal bij het naar beneden drukken van die grote oranje hendel, en de zadelpen kon onmogelijk draaien door de gebruikte en slim ontworpen constructie.

 

Zeker tien jaar geleden, in de goede oude tijd dat je de NS en andere grote bedrijven nog gewoon een mail kon sturen, heb ik de OV-fiets organisatie al eens eerder gevraagd om deze problemen definitief op te lossen, en ze de suggestie gedaan om er b.v.een leuk ontwerpproject voor een Delftse techniekstudent van te maken, om een nieuw robuust hoogteverstelling systeem te ontwerpen. Dat van die Italiaanse e-bikes voldoet eigenlijk aan alles wat ik toen in gedachten had, en als eisenpakketje in de mail had gezet...

Reputatie 7
Badge

Nieuwe OV-fietsen hebben al een nieuwe vaste verstelhendel onder het zadel zitten.

Hoe nieuw, net uitgebracht dan? Ik heb nog geen fietsen gezien die ook maar iets in deze richting hebben, en rij toch geregeld met de OV-fiets.

Ik heb deze fiets eerder dit jaar uitgetest bij NS, en daarna heb ik deze een enkele keer in de stalling aangetroffen. Ik vermoed bij Almere Centrum.

Reageer