Indien nieuw OV fiets-slot defect: wie betaalt bij stelen fiets?

  • 27 May 2023
  • 9 reacties
  • 311 Bekeken

Reputatie 2

Zie ander topic - ik heb nu zo’n 5 keer een OV fiets met het nieuwe OV fietsslot gebruikt, waarvan 2x het fietsslot het onderweg ‘begaf’. Daarmee was het onmogelijk de fiets op slot te zetten. Ik overweeg voortaan maar zelf een los slot mee te gaan nemen, om te voorkomen dat de fiets wordt gestolen als het slot het weer niet doet.

 

Niettemin, als de OV fiets inderdaad onderweg wordt gestolen omdat het elektrische OV fietsslot kapot is, wie draait dan voor de kosten op? En hoeveel? Het is een situatie van overmacht: een niet deugdelijk slot wat mij onderweg voor het dilemma stelt van ‘plan uitvoeren zoals gedacht, maar fiets kan niet op slot, of….cancel die plannen en dan maar rechtstreeks 10-20 km terug fietsen naar het station?’


9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt mij goed om voortaan een los slot mee te nemen als er een ov-fiets gebruikt gaat worden (net als een spin of aanhangfietstas).

Reputatie 2

Inderdaad, @MoDe - ik ga morgen nog een keer een OV fiets huren en heb mijn (zware) kettingslot van mijn eigen fiets al klaar liggen om in mijn rugzak te doen.

 

Ik denk dat ik het nieuwe eletronische slot helemaal niet meer ga gebruiken onderweg. Ik lees op dit forum nl. ook reacties van mensen waarbij dat slot niet meer open ging na de fiets ergens gestald te hebben, en welke vervolgens naar het station terug moesten lopen of een taxi nemen. EN daarna nog eens 50 euro aan NS moesten betalen voor het ophalen van de fiets.

 

Dus ik vind het risico van het gebruiken van dat elektronisch slot onderweg tijdens een rit eigenlijk te groot:

  1. Als het slot het NIET doet (wat nu al 2x gebeurd is) en het slot gaat niet, dicht, heb je kans dat de fiets gestolen wordt. Kosten 350 euro
  2. Als het slot het eerst WEL doet, maar vervolgens NIET meer open gaat, moet je een taxi naar het station nemen - en ik fiets regelmatig tot 20+ km ver van een station: dure grap, zo’n taxi….- en tevens 50 euro aan NS betalen om de OV fiets te laten ophalen (of je moet proberen de fiets in de achterbak van de taxi te stoppen)

Zo’n (financieel) risico ga ik niet nemen voor een OV fietsritje. Dus dan voortaan maar eigen kettingslot mee.

 

Reputatie 5

wie draait dan voor de kosten op?

Dit zou een retorische vraag moeten zijn maar ik vrees dat de NS daar anders over denkt. Sterker nog, in plaats dat de klant nu 50 euro moet betalen voor het achteraf ophalen van de fiets, zou er direct een nieuwe gebracht moeten worden. Je bent toch een overeenkomst aangegaan en de NS blijft hier in gebreke, het is in hun belang om ervoor te zorgen dat de fiets niet gestolen wordt en het zou netjes zijn om tegelijk ook een nieuwe werkende fiets mee te brengen voor de klant.

Of ga ik hier nu te ver in?

Badge +3

Dit zou een retorische vraag moeten zijn maar ik vrees dat de NS daar anders over denkt. Sterker nog, in plaats dat de klant nu 50 euro moet betalen voor het achteraf ophalen van de fiets, zou er direct een nieuwe gebracht moeten worden. Je bent toch een overeenkomst aangegaan en de NS blijft hier in gebreke, het is in hun belang om ervoor te zorgen dat de fiets niet gestolen wordt en het zou netjes zijn om tegelijk ook een nieuwe werkende fiets mee te brengen voor de klant.

Of ga ik hier nu te ver in?

Het verplaatsen van fietsen gebeurt bij mijn weten door CPA Services (CP&A) en die gaan natuurlijk niet 24 per dag paraat staan in het hele land. Maar op zich wel een idee, een Wegenwacht voor fietsen.

Reputatie 7
Badge +2

NS heeft waarschijnlijk een ultra-budget contract met CP&A, gezien het al weken tot maanden kan duren om een defect aan een zelfservice locatie te verhelpen.

Reputatie 7

Dit zou een retorische vraag moeten zijn maar ik vrees dat de NS daar anders over denkt. Sterker nog, in plaats dat de klant nu 50 euro moet betalen voor het achteraf ophalen van de fiets, zou er direct een nieuwe gebracht moeten worden. Je bent toch een overeenkomst aangegaan en de NS blijft hier in gebreke, het is in hun belang om ervoor te zorgen dat de fiets niet gestolen wordt en het zou netjes zijn om tegelijk ook een nieuwe werkende fiets mee te brengen voor de klant.

Of ga ik hier nu te ver in?

Het verplaatsen van fietsen gebeurt bij mijn weten door CPA Services (CP&A) en die gaan natuurlijk niet 24 per dag paraat staan in het hele land. Maar op zich wel een idee, een Wegenwacht voor fietsen.

 

Natuurlijk.

 

Ik kan het slot niet sluiten. Het slot is defect. Wat kan ik doen?

 

Breng de fiets terug naar een OV-fietslocatie en stuur een sms naar 8686 en vermeld OVFiets smart + probleem. NS blokkeert de fiets zodat deze niet meer ontleend kan worden en stuurt snel iemand ter plaatse om de fiets te herstellen. Mocht je je niet naar een OV-fietslocatie kunnen begeven, en je bevindt je op meer dan 1,5 km van een OV-fietslocatie, dan kan je beroep doen op de pechverhelpingsdienst van Ethias. Blijf bij de fiets tot Ethias arriveert. Meer informatie vind je hier

 

Maar goed, af en toe gaat het ook mis met de splinternieuwe elektronische sloten. Dat wordt natuurlijk eerlijk gemeld en razendsnel opgelost.

ALGEMENE PANNE - SLIMME SLOTEN (OPGELOST)

We hebben afgelopen weekend technische problemen gehad met de app en onze slimme sloten. Je kon tijdelijk geen slimme OV-fietsen ontlenen. Ondertussen zijn de problemen opgelost.

Ontleende je een slimme fiets en kreeg je het slot niet meer open? Laat het ons weten via het contactformulier: We rekenen uiteraard geen extra kosten aan voor langdurige ritten. Onze excuses voor het ongemak.

 

Hint: ik heb wel een paar woordjes aangepast in de citaten… 

 

Reputatie 2

Ferdinand, de link is van een Belgische fietsverhuur systeem - niet van de NS. Als bij de OV fiets het nieuwe slot het onderweg niet meer doet, dan is er geen ‘hulp bij pech onderweg’.

Reputatie 7

Neen, joh… echt waar ? 🤣

“Een Belgisch fietsverhuursysteem”

Nou, neen… het is het fietsverhuursysteem van de Belgische Spoorwegen.

En daar word je dus niet op je kop gekakt als hun slot kapot gaat. 

 

En ze rekenen al helemaal geen extra kosten aan voor de eventueel door hen veroorzaakte ongein.

Uiteraard niet” zoals ze zelf schrijven. Wel, die logica is bij de NS precies niet helemaal doorgedrongen.

Reputatie 2

Ja, da’s leuk maar daar heb we verder niet zo veel aan…. want zoals de meesten op dit forum woon ik in NL en niet in BE. Ik heb jarenlang pal op de NL-BE grens gewoond, maar op dit moment woon ik in de Randstad dus ongeacht wat de NMBS doet qua fietsverhuur, het is toch echt OV Fiets welke ik gebruik als ik met de trein op pad ben en daarna een fiets huur

Reageer