Kwaliteit van het nieuwe OV-fiets slot | NS Community

Kwaliteit van het nieuwe OV-fiets slot

  • 12 August 2021
  • 7 reacties
  • 1319 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Vanmiddag huurde ik op station Apeldoorn een OV-fiets, dus eentje met het nieuwe slot waar de OV-chipkaart je sleutel is. Huren zelf ging hierbij probleemloos, maar toen ik onderweg de fiets op slot wilde zetten kostte dat de grootste moeite...

Volgens de instructie het knopje kort ingedrukt om het ringslot vrij te geven, maar dat kostte al meerdere pogingen voordat ik 'm een keer op slot kreeg. Met de OV-chipkaart ging het slot wel weer open, maar kort daarna merkte ik opeens op dat ik nu op een piepende OV-fiets rondreed waarbij het lampje op het slot steeds blauw bleef knipperen af en toe afgewisseld met rood en een harder piepje.

Kon er zelf niet achter komen wat daar nu de oorzaak van was, dus dacht 'm even op slot te zetten en weer te ontgrendelen om te zien of dat een oplossing was. Echter bleek de fiets niet meer op slot te krijgen.
Uiteindelijk dan maar op de piepende fiets doorgereden en bij het inleveren even de stallingsmedewerker geïnformeerd. Die kreeg het ook niet voor elkaar de fiets op slot te zetten overigens, maar kende dan wel een omweg om de verhuur te stoppen door het slot ter reparatie aan te melden.

Maargoed, zo'n ervaring als dit lijkt er toch wel weer op dat NS ergens even kort een proefje mee doet (ook nog in coronatijd geloof ik) en het vervolgens op grote schaal gaat invoeren terwijl de kwaliteit van het slot ondermaats is. De hulppagina is dat overigens ook, want die meldt dan weer helemaal niets over wat de kleuren van het lampje op het slot aangeven (zodat je wellicht ziet wat er mis gaat).
Het vervelende van dat nieuwe slot is dat je er vervolgens ook helemaal niks meer mee kunt als het knopje weigert om het ringslot vrij te geven voor afsluiten. Met een sleutel kom je er over het algemeen nog wel uit als het slot blijft hangen, wat nog wel met enige regelmaat voorkomt bij OV-fietsen.

Zou wel de moeite zijn als NS nog eens wat grondiger verder test met die nieuwe sloten voordat ze op steeds meer plekken ingevoerd worden. Ik geef in elk geval vooralsnog de voorkeur aan OV-fietsen met een normale sleutel...


7 reacties

Ik zal je signaal doorzetten. Ik heb nog niet eerder vernomen dat het fietsslot piept waardoor ik het vermoeden heb dat een grondiger test niet zal plaatsvinden, maar dat laat ik aan de desbetreffende afdeling over. Bedankt dat je dit hier doorgeeft.

Badge +3

Ben ook wel benieuwd naar de betekenis van een (kleur) lampje en die piepjes, staat dat ergens?

Misschien was de batterij wel bijna leeg, en had de kracht niet meer om de ring van het slot te ontgrendelen (om hem op slot te kunnen zetten)? Of wordt zo’n slot tijdens het rijden opgeladen?

Mijn rookmelder gaat dan ook piepen elke paar minuten (met een knipperend lampje).

Ben ook wel benieuwd naar de betekenis van een (kleur) lampje en die piepjes, staat dat ergens?

Misschien was de batterij wel bijna leeg, en had de kracht niet meer om de ring van het slot te ontgrendelen (om hem op slot te kunnen zetten)? Of wordt zo’n slot tijdens het rijden opgeladen?

Mijn rookmelder gaat dan ook piepen elke paar minuten (met een knipperend lampje).


In deze topic staat er iets over de betekenis van het lampje:

 

Bij defect gemelde OV-fietsen knippert het LED licht van het OV-fietsslot rood. Als je toch je OV-chipkaart aanbiedt bij het defecte OV-fietsslot zal het slot een foutmelding en een rood LED licht laten zien.

Ik heb goede ervaringen met de sloten in Apeldoorn en helaas ook dramatische.

Het idee is goed en meestal werkt het ook wel, maar als er iets mis is met een van die sloten, dan kan of wil vaak niemand snel de juiste actie ondernemen om het probleem en/of jou te (ver)helpen. Hopelijk leert NS van alles wat er mis gaat met die sloten, zodat dit bij volgende stations beter gaat. 

Ik heb ook problemen met het zogenaamde slimme sloten. Op 29 september heb ik een fiets gehuurd en ook ingeleverd, staat ook in mijn ns reishistorie. Ik weet niet waarom maar er staat geen 4.15 euro achter maar 0 euro. Elke keer als ik een fiets huur staat er 4.15 achter. Maar dus wel een inlevering. Ns wil nu 350 euro van mijn rekening halen aangezien volgens hun systeem de fiets niet is teruggekomen, terwijl het dus wel in mijn ns reishistorie staat!!! Ns zegt dat ik een proces verbaal moet indienen, ik snap dit niet. Ik heb nix verkeerd gedaan. Ik betaal voor mijn ov fiets huur en heb fiets ingeleverd. Ergens is er iets niet goed gegaan met de registratie vh slimme slot. Problemen zijn niet nieuw, er zijn meerdere problemen reeds bekend. Ns helpt niet en legt het probleem bij de mij, de consument! De mensen van de ns stalling helpen mij meer dan de ns! Alle lof en complimenten voor hun in Leeuwarden!!! Grote frustratie. 

Badge +3

Ik heb ook problemen met het zogenaamde slimme sloten. Op 29 september heb ik een fiets gehuurd en ook ingeleverd, staat ook in mijn ns reishistorie. Ik weet niet waarom maar er staat geen 4.15 euro achter maar 0 euro. Elke keer als ik een fiets huur staat er 4.15 achter. Maar dus wel een inlevering. Ns wil nu 350 euro van mijn rekening halen aangezien volgens hun systeem de fiets niet is teruggekomen, terwijl het dus wel in mijn ns reishistorie staat!!! Ns zegt dat ik een proces verbaal moet indienen, ik snap dit niet. Ik heb nix verkeerd gedaan. Ik betaal voor mijn ov fiets huur en heb fiets ingeleverd. Ergens is er iets niet goed gegaan met de registratie vh slimme slot. Problemen zijn niet nieuw, er zijn meerdere problemen reeds bekend. Ns helpt niet en legt het probleem bij de mij, de consument! De mensen van de ns stalling helpen mij meer dan de ns! Alle lof en complimenten voor hun in Leeuwarden!!! Grote frustratie. 

Wat zijn de tijdstippen van huren en terugbrengen in je Reishistorie, en kloppen die?

Voorheen stond er soms een transactie van € 0,00 met de juiste tijden, en een andere voor € 4,15 met totaal onzinnige tijden (maar wel altijd precies een geheel aantal uren). Dat had overigens niets met 'slimme sloten’ te maken.

Badge +3

Overigens zag ik op YouTube een analyse van soortgelijke sloten (wat zit er in, hoe werkt het) en daaruit blijkt dat die dingen een zonnecel hebben om zichzelf op te laden.

Wellicht is er iets mis gegaan bij het op slot zetten in de stalling (wifi verbinding), en lijkt het nog alsof jij de fiets nog in bezit hebt.

Maar als het goed staat in je Reishistorie is het systeem (Leeuwarden?) gewoon van slag.

Reageer