beantwoord

Meer fietsen op station Rosmalen

  • 24 August 2023
  • 17 reacties
  • 260 Bekeken

Goedemorgen, 

Iedere ochtend moet ik voor mijn werk naar Rosmalen reizen. Ik kom mooi op tijd aan en controleer altijd de beschikbaarheid van het aantal OV-fietsen. 

Gemiddeld genomen staan er op Station Rosmalen 2 OV-fietsen. Veel te weinig voor een dorp waarin toch vele grote bedrijven met plus 5000 fte zijn gevestigd. 
 

Graag zou ik een voorstel willen doen aan de NS om meer fietsen te plaatsen. Het is namelijk erg frustrerend om in de ochtend aan te komen en geen fietsen aan te treffen. Of dat de laatste voor je neus weggekaapt wordt. 
 

Een fijne dag toegewenst! 
 

Met vriendelijke groet, 

Thirza Coldenhoff

icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 August 2023, 12:32

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 2

Kun je niet beter zelf een fiets op het station zetten als je die elke dag nodig bent? Of kan dat financieel niet uit?

Reputatie 7
Badge

Lijkt mij een aanzienlijk betere oplossing. 

Twee OV-fietsen voor een plaats van meer dan 31.000 inwoners met beperkt aansluitend busvervoer lijkt me inderdaad wel wat erg weinig.

Sowieso is er daar ook een te kort aan plaatsen om fietsen te stallen dus om meer OV-fietsen te plaatsen zal ook de rijwielstalling verder uitgebreid moeten worden. De uitbreiding begin dit jaar heeft niet zoveel zoden aan de dijk gezet..

Reputatie 7
Badge +1

Tsja als je per maand 1000 OV-fietsen kwijt raakt door het nieuwe slot, dan kan je inderdaad blijven bijplaatsen maar dat gaat dan weinig effect sorteren.

Tsja als je per maand 1000 OV-fietsen kwijt raakt door het nieuwe slot, dan kan je inderdaad blijven bijplaatsen maar dat gaat dan weinig effect sorteren.

Misschien dat slot in de ban doen. 

Was niet zo'n goed idee.

Reputatie 7
Badge +1

Tsja als je per maand 1000 OV-fietsen kwijt raakt door het nieuwe slot, dan kan je inderdaad blijven bijplaatsen maar dat gaat dan weinig effect sorteren.

Misschien dat slot in de ban doen. 

Was niet zo'n goed idee.

Je kent NS inmiddels toch ook wel @Tamzin die doen precies het tegenovergestelde en plaatsen steeds meer van deze sloten. Iets met dweilen met de kraan wagenwijd open.

Reputatie 7
Badge +3

Ik stond er vorige week een tijdje over te kletsen met een van de medewerkers van de stalling Eindhoven. Op mijn vraag wat er mis is met fietssleutels, gaf hij aan dat er nu juist veel minder fietsen zouden worden gestolen. Met de ‘oude’ sloten glipte er als het druk was nog wel eens iemand langs de medewerker zonder z'n OV-chipkaart te laten scannen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik stond er vorige week een tijdje over te kletsen met een van de medewerkers van de stalling Eindhoven. Op mijn vraag wat er mis is met fietssleutels, gaf hij aan dat er nu juist veel minder fietsen zouden worden gestolen. Met de ‘oude’ sloten glipte er als het druk was nog wel eens iemand langs de medewerker zonder z'n OV-chipkaart te laten scannen.

Ze worden niet gestolen, maar worden dus massaal achtergelaten omdat ze na een fietsrit niet meer open gaan. Dit wordt weer veroorzaakt doordat de mensen in de onbewaakte stallingen de fietsen dus niet op slot zetten. Heb zelf al meerdere keren dit gezien o.a op Heerhugowaard en Castricum. Het aantal topics op dit forum over gevonden ov-fietsen is toch absurd of niet?

Zie bijvoorbeeld ook de laatste reactie in dit topic: Bij de belastingdienst staan dus 6 fietsen al weken cq. maanden. 

 

Reputatie 7
Badge

Mij valt ook op dat er hier behoorlijk wat meldingen zijn over achtergelaten OV-fietsen. 

Reputatie 6

Als je elke dag dat je op locatie werkt een fiets nodig hebt dan zou ik een eigen tweedehands fiets neerzetten. Ik heb dit paar jaar gedaan als forens. 

Ik vind het jammer dat je als 'niet forens' en 'dienstreiziger' straks misgrijpt omdat OV fietsen steeds meer worden ingezet voor vaste woon-werkverkeer ritten. Een van mijn vorige werkgevers heeft nu ook besloten dat je voor woon-werkverkeer ook de OV fiets vergoed krijgt. Mensen stappen massaal over op deze optie hoorde ik.

Goedemorgen Thirza Coldenhoff en welkom bij de NS Community!

Spijtig om te lezen dat je vaak merkt dat de OV-fietsen op dit station allen verhuurd zijn. Ik zal je feedback doorgeven, maar zoals al door andere gebruikers is aangegeven is er voor een uitbreiding van het aantal beschikbare OV-fietsen op een station vaak een verbouwing nodig van het stationsterrein. In hoeverre een uitbreiding ook werkelijk mogelijk is, durf ik niet te zeggen.

Er is al een aantal alternatieven gesuggereerd, misschien zou dat voor jou kunnen werken.

Reputatie 7
Badge +2

Als je elke dag dat je op locatie werkt een fiets nodig hebt dan zou ik een eigen tweedehands fiets neerzetten. Ik heb dit paar jaar gedaan als forens. 

Heb ik onlangs ook gedaan ja. OV fiets was jaren voor mij een betrouwbare oplossing, maar ergens begin vorig jaar greep ik geregeld mis door storingen die maanden voortduurden zonder enige actie om er iets aan te doen wat het langdurig oploste. Een paar jaar eerder deed NS ook al eens liefst twee maanden over het verplaatsen van een fietsbox.

 

Ze worden niet gestolen, maar worden dus massaal achtergelaten omdat ze na een fietsrit niet meer open gaan. Dit wordt weer veroorzaakt doordat de mensen in de onbewaakte stallingen de fietsen dus niet op slot zetten. 

Het opvallende lijkt ook dat mensen er meermaals instinken. Zo staat er nu in Amersfoort ook weer een fiets op exact de plek waar maanden een achtergebleven fiets stond. Die zal er waarschijnlijk ook weer weken blijven staan waarna ik 'm weer hier kan melden 😉

Reputatie 7
Badge +3

Kun je niet beter zelf een fiets op het station zetten als je die elke dag nodig bent? Of kan dat financieel niet uit?

Of een een andere huurfiets zoals swappfiets als je meerdere keren per week een OVfiets nodig hebt, is dat of een eigen fiets op den duur goedkoper.

Reputatie 7
Badge +3

Het opvallende lijkt ook dat mensen er meermaals instinken. Zo staat er nu in Amersfoort ook weer een fiets op exact de plek waar maanden een achtergebleven fiets stond. Die zal er waarschijnlijk ook weer weken blijven staan waarna ik 'm weer hier kan melden 😉

Of het is iemand die juist precies weet hoe het werkt en in de stalling zoekt naar een fiets die niet op slot staat om zo gratis naar huis te kunnen fietsen.

Reputatie 7
Badge +2

Het opvallende lijkt ook dat mensen er meermaals instinken. Zo staat er nu in Amersfoort ook weer een fiets op exact de plek waar maanden een achtergebleven fiets stond. Die zal er waarschijnlijk ook weer weken blijven staan waarna ik 'm weer hier kan melden 😉

Of het is iemand die juist precies weet hoe het werkt en in de stalling zoekt naar een fiets die niet op slot staat om zo gratis naar huis te kunnen fietsen.

Neuj, de fiets staat bij een kantoorgebouw. Neem aan dat diegene daarvandaan wel terug wil.

Badge +3

Ik stond er vorige week een tijdje over te kletsen met een van de medewerkers van de stalling Eindhoven. Op mijn vraag wat er mis is met fietssleutels, gaf hij aan dat er nu juist veel minder fietsen zouden worden gestolen. Met de ‘oude’ sloten glipte er als het druk was nog wel eens iemand langs de medewerker zonder z'n OV-chipkaart te laten scannen.

Tja, in Eindhoven stonden de fietsen gewoon voor het grijpen met de sleutel er in. Dat is met die aantallen fietsen eigenlijk ontontkoombaar, want als je (zoals vroeger in Woerden met ik meen toentertijd een stuk of 50 fietsen) een sleutel haalde bij de beheerder zoek je je natuurlijk een ongeluk naar de bijbehorende fiets als dat er honderden zijn.

Een afgesloten deel voor OV-fietsen of een constructie met poortjes is op die locatie(s) niet echt realistisch. Benieuwd wanneer men eens begint met de nieuwe stalling(en). Als alternatief zou je de noordzijde (kleine stalling) nog kunnen gebruiken voor alleen OV-fiets, want wegens de beperkte openingstijden (tot 20:00 en weekend gesloten) lijkt het me niet dat veel mensen die gebruiken, alhoewel die wel gunstig ligt voor busreizigers.

Reputatie 6

Kun je niet beter zelf een fiets op het station zetten als je die elke dag nodig bent? Of kan dat financieel niet uit?

Of een een andere huurfiets zoals swappfiets als je meerdere keren per week een OVfiets nodig hebt, is dat of een eigen fiets op den duur goedkoper.

Niet als de werkgever wel de OV fiets vergoed.

Reageer