Skip to main content

Exact twee weken terug (18 okt)werd mijn OV-fiets helaas gestolen. Na ongeveer 20 minuten te hebben gezocht in de nabije omgeving waar ik de fiets had geparkeerd (op slot uiteraard, met een modern OVkaart slot, zonder sleutel dus), belde ik de klantenservice over vervolgstappen. Ik kreeg ene Defne (fonetisch gespeld) aan de telefoon. Tot mijn grote verbazing gaf zij aan dat ik 70eu eigen risico moest betalen, maar bij een gebrek aan aangifte-PV van de politie, die ik zelf moest aanvragen nota bene, zou dit bedrag oplopen tot 350eu. Belachelijk systeem naar mijn mening, maar enfin. Defne vertelde dat ik binnen 2 weken het aangifte-PV naar de politie moest sturen, waarna ik vroeg of ik de aangifte ook digitaal kon opsturen. Nadien vertelde zij dat dat kon via info@ovfiets.nl. Zo gezegd, zo gedaan. Diezelfde dag deed ik aangifte en stuurde ik deze op naar voornoemd emailadres. 

Gisteren belde ik op naar de NS klantenservice, omdat ik niks meer had vernomen vanuit de NS en de 2 weken deadline zou aanvangen, hetgeen zou betekenen dat ik 350eu zou moeten betalen (ondanks dat ik dus wel de aangifte naar het toegezegde emailadres zou hebben gestuurd). Ditmaal kreeg ik een jongeman aan de lijn. Ik legde hem mijn situatie uit, en hij zei mij toe dat ik de aangifte ineens helemaal niet op hoefde te sturen, omdat de politie en de NS 'een directe lijn’ voor dit soort zaken hebben. Ik was verward, en vroeg hem waarom ik dan eigenlijk mijn aangifte naar het eerdergenoemde emailadres moest sturen. Ik had het gevoel dat hij mijn vraag niet begreep, en hij wist het niet zei hij. Daarna vertelde hij mij dat 'het wel goed komt’, omdat de NS en de politie hier dus onderling iets voor hebben...

Vandaag ontving ik een email van een NS noreply emailaccount dat ik zo snel als mogelijk het aangifte PV moet opsturen, met als dreiging de 350eu ipv de 70eu voor het achterwege laten van een aangifte PV bij een gestolen fiets (die ik dus al veel eerder had opgestuurd, op dezelfde dag van de diefstal). Daarom belde ik net voor de derde keer de klantenservice op. Mevrouw vertelde dat de medewerkers van de OV-fiets afdeling naar huis waren. Zij kon mij helemaal niks vertellen, ondanks dat de website van de NS aangeeft dat ik voor dit soort vragen bij de gekozen optie in het keuzemenu moest zijn. Zij kon mij geen emailadres geven waar ik eventueel naartoe zou kunnen mailen en verzoekt mij om morgenochtend terug te bellen, voor de vierde keer dus. 

Ik ben razend door de buitengewoon teleurstellende service die de NS levert, gepaard met een belachelijk hoog bedrag waarmee gedreigd wordt. Weet IEMAND wat ik nu in concreto kan doen? Naar wie kan ik mailen of bellen om mijn situatie toe te lichten?

Hallo Stijn van Doorn en welkom bij de NS Community,

Mijn eerste collega gaf exact de juiste informatie over wat te doen. Echter is het e-mailadres wat je hier schrijft helaas verkeerd geschreven. Het proces-verbaal kan je opsturen naar info@ov-fiets.nl. Zonder het streepje tussen ov en fiets zal de mail helaas niet aankomen. Dit helaas de enige manier om het bedrag terug te brengen naar 70 euro. Ik wil nog wel het advies geven om te kijken of je fiets niet toevallig nog gevonden is en overgebracht naar een depot. Dat kan via deze website.

Reageer