beantwoord

Onterechte boete


Vorige week heb ik een fiets geleend op het station van Woerden
Diezelfde avond heb ik de fiets en sleutel weer ingeleverd bij de bewaakte stalling

Nu ontvang ik ineens de volgende mail

REF 5174225106: Opvolging naar aanleiding van uw contact met NS Klantenservice

U ontvangt deze e-mail in verband met een OV-fiets die door u is achtergelaten op de OV-fiets verhuurlocatie Woerden op 24 februari 2022.
Helaas moet ik u laten weten dat de fiets in kwestie (F36331) niet is aangetroffen op de door u opgegeven locatie. Ik raad u aan te controleren of de fiets alsnog te vinden is rondom de plek waar u deze heeft achtergelaten. Ook kunt u bij het gemeentelijk fietsdepot navraag doen of uw OV-fiets wellicht is opgehaald. Mocht u de fiets alsnog aantreffen dan ontvangen wij graag een zo exact mogelijke omschrijving van de locatie.
Mocht u de fiets niet aantreffen dan zullen wij deze helaas als gestolen moeten beschouwen. In dat geval dient u aangifte te doen bij de politie en ontvangen wij graag het proces verbaal. Ook vernemen wij graag waar de sleutel is. Mocht de sleutel nog in uw bezit zijn dan kunt u deze samen met het proces verbaal toesturen.
Als zowel fiets als sleutel kwijt zijn wordt er op de volgende factuur € 350,- in rekening gebracht. Ontbreekt enkel de fiets dan betaalt u € 50,- eigen risico. Als alleen de sleutel ontbreekt rekenen wij hiervoor € 20,-.

 

Is dit een vergissing? Ik heb geen contact opgenomen met de klantenservice en de fiets netjes ingeleverd

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 March 2022, 15:09

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En de zoveelste ...

Goedemiddag locomotiefanaticus1951 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vreemd om te lezen dat je dit bericht hebt gekregen zonder contact op te nemen met onze Klantenservice. Deze mail is namelijk een gevolg van een handmatige afsluiting van een OV-fietsrit door een Klantenservice medewerker als de rit niet is afgesloten wanneer de fiets is ingeleverd. Als jij geheel geen contact hebt gehad om dat door te geven, dan zou je deze mail niet horen te krijgen, maar eerder een melding dat de fiets niet zou zijn ingeleverd.

Ik wil je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice om na te gaan wat er precies aan de hand is. Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Bedankt voor de reactie Stijn
De klantenservice zei dat de mail voorlopig genegeerd kan worden
Wordt vervolgd

Badge +3

Het systeem van Woerden geeft voor 24 feb wel de nodige afwijkingen. 

Daar zijn 56 fietsen (verdeeld over 2 kasten/zone’s van 32) waarvan er dus eentje soms uitvalt (dus maar maximaal 32 fietsen waarvan eentje defect of vermist?)

Stuur deze screenshot maar mee met een eventuele claim, want je inlever-transactie is dus blijkbaar niet helemaal goed gegaan?

Dat ze weten dat het om F36331 gaat prima, maar dat die ‘niet aangetroffen is’ vind ik vreemd (wie heeft dat geconstateerd?).

Je zult in ieder geval de sleutel toch wel in de kast geduwd hebben? :rolling_eyes:

Wat missen ze dan.. de sleutel of de fiets of allebei? Hoe verliep het inleveren (sleutel in luikje, luikje sluit en dank voor het huren)?

En dan moet jijzelf (zonder fiets) weer de stalling in om te gaan zoeken naar die fiets? Paarse krokodil, ja daar staat ‘ie… 

Ik ga het antwoord van @mrfreeze maar als beste markeren. :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +2

Het systeem van Woerden geeft voor 24 feb wel de nodige afwijkingen. 

Daar zijn 56 fietsen (verdeeld over 2 kasten/zone’s van 32) waarvan er dus eentje soms uitvalt (dus maar maximaal 32 fietsen waarvan eentje defect of vermist?)

 

Die dips die je ziet in de grafiek hebben niks te maken met fysieke uitval van de sleutelkast, maar dat is eerder een bug in de datastroom van OV-fiets. De meeste zelfservicelocaties lijken elk kwartier een update van het aantal te sturen, maar ik zie bij een stalling die al twee weken in storing is ook meerdere keren per dag vijf fietsen verdwijnen uit de grafiek die een kwartier later weer terug zijn. 

Dat kunnen nooit fysieke transacties zijn (want de stalling is in storing) en het is soms zelfs middenin de nacht te zien als er helemaal geen treinen rijden.

Vd week heb contact met ns chatservice omdat ik een mail heb gekregen ivm correctietarief ivm mijn reis dd 19 jan jl een boete van €50,— . Ze hebben mij uitgelegd dat een fout was in de ns systeem en dat ik geen zorgen om te maken. Vandaag dd 20 maart jl kreeg ik een factuur dat ik alsnog die €50,—  moet betalen. Vervelen is dat ik moet het hele verhaal moeten uitleggen.

 

Reputatie 7
Badge

Dan zult u helaas weer moeten chatten met NS. Vervelend maar het is niet anders.

Beste mensen,

Ik had een e-ticket besteld voor een Syrische jongeman, omdat hij zelf geen geld had, en hij moest van Leiden Lammerschans naar Gouda reizen.

Ik had maandag 18 september  2 losse tickets besteld voor de dinsdag 19 september per computer hier thuis, en de eerste reis is goed verlopen, maar op de terug reis, bleek dat ik de tweede ticket per abuis, de datum van de dag vergeten te veranderen in 19 september, dus daar staat nu op 18 september.

Nu werd deze Syrische jongeman aangehouden en beboet voor € 60 en hij heeft meteen mij gebeld en ik heb persoonlijk de conducteur gesproken en verteld dat ik een vergissing in de tweede ticket had gemaakt. En ik heb ook gevraagd voor clementie, omdat deze Syrische jongeman juist een ticket van mij kreeg omdat hij zelf geen geld heeft, en nú deze boete er bovenop. Help, dus deze man is van van de regen in de drup gekomen.

Wat kan ik doen om coulance te krijgen voor deze boete? Wij kunnen bewijzen dat we 2 tickets hebben betaald, en dat de eerste ticket op de 19 de september is. Dan moet toch nagekeken kunnen worden, dat de tweede ticket onmogelijk voor de maandag 18 september zou moeten zijn?

Graag uw reactie,

met vriendelijke groet, 

Frits Niemeijer 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi F.Niemeijer,

Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.
Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je klantgegevens of boetes kwijtschelden.

Bedankt voor het advies, we hebben gebeld en we zijn heel goed geholpen

Reageer