beantwoord

Opnieuw aanmelden OV-fiets?

  • 14 May 2022
  • 9 reacties
  • 231 Bekeken

Reputatie 1

Hi, goedemorgen,

Ik kreeg van de NS een e-mail over de vernieuwde NS-app met daarin meer informatie over het huren van de OV-fiets. Ik heb een abonnement hierop.

Toen ik ging kijken in de app zag ik geen informatie, maar een link om je direct gratis aan te melden (€0,01 procedure). Het hoeft niet als je een Flex-abonnement of Business Card hebt. Het is dus niet duidelijk of ik, met mijn kortingskaart, me wel of niet opnieuw moet aanmelden. Hoe zit dit nu? Hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

Sipke Wagenaar. 

icon

Beste antwoord door Sanne NS 14 May 2022, 15:35

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemiddag SipkeW en welkom op de NS Community!

Als ik je verhaal goed begrijp dan heb je dus al een OV-fiets abonnement op je kaart staan? Of dit heb je niet? Want dan dien je inderdaad het abonnement nog te bestellen op je kaart. Dit hoef je enkel niet te doen als je een NS Flex abonnement hebt, want dan zit het hier bij in begrepen. Als jij nog een regulier Dal Voordeel abonnement hebt en geen NS Flex, dan komen deze kosten hier wel overheen. Is het zo duidelijk voor je?

Badge +3

Als je al OV-fiets hebt kan je ritinformatie in de app activeren door het nummer van een gehuurde fiets in te vullen. De app heeft geen benul of je al een OV-fiets abonnement (of NS Flex) hebt.

Dus bij ‘meer informatie’ word je inderdaad doorgestuurd naar de website met algemene informatie over OV-fiets, met de bekende knop ‘Gratis aanmelden’.

Overigens zitten de spel/grammatica fouten er nog gewoon in.. (ik heb de NS Béta app)

 

Reputatie 1

Klopt Sanne, ik heb al een OV-fiets abonnement op mijn kaart staan. Hoef dit dus niet opnieuw ergens opmerkingen zetten en ook niet in de app te activeren begrijp ik.

Dank je voor de info.

Groeten, Sipke. 

Badge +3

Klopt Sanne, ik heb al een OV-fiets abonnement op mijn kaart staan. Hoef dit dus niet opnieuw ergens opmerkingen zetten en ook niet in de app te activeren begrijp ik.

Dat ‘activeren’ kan je dus (eenmalig?) doen door het nummer van een gehuurde fiets in te voeren. Wat het precies doet weet ik ook (nog) niet, maar de functionaliteit is dus (recent) overgenomen uit de NS Lab app.

Reputatie 1

Dank je Robert. Ik ga het binnenkort wel eens uitproberen :-)

Reputatie 7
Badge +2

 

Dat ‘activeren’ kan je dus (eenmalig?) doen door het nummer van een gehuurde fiets in te voeren. Wat het precies doet weet ik ook (nog) niet, maar de functionaliteit is dus (recent) overgenomen uit de NS Lab app.

Inderdaad eenmalig activeren, dan blijft 'ie actief. Zelf afgelopen zaterdag gedaan en was echt secondenwerk, meer dan het nummer invoeren hoef je niet te doen. En als je dat gedaan hebt ziet het er zo uit:

 

Met "zoek een OV-fiets" kan je op een kaart rond je locatie verhuurlocaties vinden. Is een rit actief, dan zie je dat er een fiets in gebruik is en verandert de knop in "Zoek een inleverlocatie". Wat je dan weer niet ziet is waar je de fiets gehuurd hebt en op de kaart krijg je gewoon de dichtstbijzijnde locatie te zien zonder waarschuwing voor extra kosten als je de fiets niet op de locatie waar je 'm huurde inlevert.

Inleveren wordt trouwens vrijwel realtime verwerkt. Ik kon zaterdag direct nadat ik de OV-fietsbox uit liep in de app al zien dat ik 'm ingeleverd had. Je krijgt dan de vraag of de fiets defecten heeft, waarbij onderscheid te maken is tussen "ja, maar je kunt er nog op fietsen" en "de fiets is onveilig". De fiets die ik had was niks mis mee, dus nog niet kunnen zien of je het defect concreter kunt melden als op de sleutelkluis (waar het beperkt is tot ja of nee)

Reputatie 1

Top Robert, dank je voor de info. Ik zal dit zeker binnenkort eens proberen. Wel weer een leuke optie lijkt mee. En zo te lezen werkt het goed.

Badge +3

Top Robert, dank je voor de info. Ik zal dit zeker binnenkort eens proberen. Wel weer een leuke optie lijkt mee. En zo te lezen werkt het goed.

Dank gaat uit naar @Daniel 😅 waarbij ik hoop dat (gezien het nummer van een fiets uit een kluis die je hebt niet altijd bekend is) het inleveren op ‘een locatie in de buurt’ niet meer uitmaakt.

Dat defect melden na inleveren is natuurlijk erg handig voor locaties zonder (sleutel)kluis.

Reputatie 1

Top Daniël :-)

Reageer