beantwoord

OV Fiets aantallen onduidelijk / onjuist

  • 15 October 2022
  • 13 reacties
  • 257 Bekeken

Op https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/huurlocaties/ kun je zien hoeveel OV fietsen op een locatie beschikbaar zijn. Hier zit zo te zien een bug in, zoeken op “amsterdam zui” geeft veel hogere aantallen dan “amsterdam zuid” voor dezelfde locaties.

 

 

 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 15 October 2022, 11:24

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi Jeroen00 en welkom bij onze Community.

Dit lijkt inderdaad op een fout. Ik maak er gelijk een melding van. Voor de volledigheid: de aantallen bij het volledig uitschrijven van ‘Amsterdam Zuid’ komen overeen met de aantallen die ik in het systeem heb staan.

Bedankt voor het doorgeven!

Reputatie 7
Badge +2

Het lijkt ook iets browserafhankelijks te zijn, zo extreem als TS het ziet kan ik hier niet reproduceren.

Wel zie ik het aantal fietsen dat in Amersfoort beschikbaar is steeds met 1 omhoog en omlaag springen afhankelijk van hoeveel letters van “Amersfoort” ik al ingetypt heb. Da's ook wel apart, want bij mijn weten is het aantal op de website niet live maar wordt het elk kwartier ververst. 

Ik ben wel enigszins technisch, maar dit gaat me wel boven de pet. Bedankt voor de aanvulling, Daniel. Ik zet het gelijk door.

Reputatie 7
Badge +3

In het verleden werden bij aantallen OV fietsen ook de niet-beschikbare ofwel defecte fietsen meegeteld.

In Maastricht werden paar jaar geleden OV fietsen aan toeristen zonder OV-fiets abonnement meegegeven als de gewone huurfietsen op waren. Deze werden dan niet ingescand en bleven in de aantallen weergegeven. Helaas daardoor regelmatig misgegrepen.

Badge +3

Apart inderdaad. Ik gebruik meestal https://ovfietsbeschikbaar.nl en zie nu (20:30) dat Amsterdam Zuid Zuidplein (met 300 fietsen? echt niet!) sinds vanmiddag al ‘uitverkocht’ was.

Mahlerplein https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/asdz003 heeft een storing (geen live info) maar geeft een soortgelijk verloop (tussen 10:00 en 12:00 ineens ‘allemaal’ verhuurd, maar dat is op zich normaal voor een weekenddag).

Hoe dan ook, die 300+ cijfers over het aantal fietsen kloppen van geen kanten (of er zijn er heel veel ‘permanent’ verhuurd of defect). Het gemiddelde (per uur van de dag) voor Zuidplein tikt de 200 nog niet eens aan… maar er zijn dus wel veel mensen die op vrijdag een fiets huren ‘voor het weekend’ (maandagochtend terug) 😅

 

Badge +3

Het lijkt ook iets browserafhankelijks te zijn, zo extreem als TS het ziet kan ik hier niet reproduceren.

Lukt mij ook niet (Chrome), zelfs niet met alle scriptblockers aan 😥

 

Verschillen zijn nu heel klein tussen “Amsterdam Zui” en “Amsterdam Zuid”, 3 versus 2 beschikbaar. Ofwel er is iets opgelost of het ligt aan het tijdstip waarop je zoekt en totale aantal fietsen dat beschikbaar is. Zelfde kleine verschillen zie ik ook bij andere stations. Overigens in zelfde Chrome browser als eerder. Ook getest in “incognito” zonder extensies actief maar dat maakt geen verschil

Badge +3

Haha bij Amsterdam Zui krijg ik nu 151 (Mahlerplein 33 en Zuidplein 119) en als ik de d erachter tik zijn het er ineens 152.

Minuutje later… Zui geeft 153 (33 Mahlerplein en 120 Zuidplein)
Nog een minuut later… 155 (33 Mahlerplein en 122 Zuidplein)

Het is dus behoorlijk realtime allemaal, dus zolang er geen storing is (zie de piek van 300 voor Zuidplein in mijn vorige screenshot) is dat verder prima.

Is toch nog steeds buggy, zie bijv. Utrecht Cen…

 

 

versus

 

Vanmorgen gecheckt hoeveel fietsen er staan in Woerden. 32! Aangekomen in Woerden rond 12.30u staan er bijna 20 defect en twee hebben geen defect.... een daarvan probeer ik te huren maar de automaat geeft aan dat er geen fietsen beschikbaar zijn. 

Goed geregeld, daar sta je dan. Gelukkig zijn ze bereid om mij even te komen halen. 

Niet betrouwbaar dus waarschijnlijk de laatste keer.

Reputatie 7
Badge +3

Vanmorgen gecheckt hoeveel fietsen er staan in Woerden. 32! Aangekomen in Woerden rond 12.30u staan er bijna 20 defect en twee hebben geen defect.... een daarvan probeer ik te huren maar de automaat geeft aan dat er geen fietsen beschikbaar zijn. 

Goed geregeld, daar sta je dan. Gelukkig zijn ze bereid om mij even te komen halen. 

Niet betrouwbaar dus waarschijnlijk de laatste keer.

Om de reden dat weergegeven aantallen niet altijd kloppen en defecte fietsen daarin ook worden meegenomen, heb ik een vouwfiets aangeschaft.

Badge +3

Jammer zeg, Woerden was een prima (bemenste) stalling maar sinds het een zelfservice stalling is de nodige problemen inderdaad.

Bij mijn weten zijn er daar twee automaten (kastjes met elk 32 ‘sleutelgaten’), want op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/wd001 zie ik dat er op zich 52 fietsen zouden moeten zijn. Aan de cijfers in het weekend te zien zijn er een stuk of 5 niet verhuurbaar.

Maar als ik 18 oktober selecteer op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/wd001/verloop klopt er weinig van, en is het iemand gelukt om 7:59 een fiets te huren en daarna… boem! Nou ja dit dus: 

 

Dank voor je reactie Robert.

Precies wat ik bedoel....

Reageer