Op16 oktober om lever ik mijn OV fiets: F48921 op Dronten Station. Hier wordt door de NS gebruik gemaakt van fietskluizen. Wanneer je de fiets wil inleveren wijst het systeem de kluis aan waar deze fiets met sleutel ingeleverd moet worden. Op station Dronten is dus geen sleutel dropbox en dient de gebruiker de OV fiets inclusief sleutel in de kluis te zetten. Zodoende kreeg ik een kluis aangewezen waar op dat moment al een OV fiets instond. Ik heb mijn OV fiets naast de andere OV fiets in de kluis gezet. Hierdoor stonden er op dat moment 2 fietsen de kluis. Ik heb de kluis daarna afgesloten. Op 19 oktober heb ik tevens gebeld met een de klantenservice om mijn fiets af te melden.
Toch ontvang ik een mail waaruit blijkt dat ik een boete van €350 moet betalen voor het niet inleveren van de fiets.
Het is niet mijn verantwoordelijkheid dat er aan mij een kluis wordt aangewezen waar al een fiets in staat. Omdat er geen dropbox aanwezig is op dit station is het ook niet mogelijk om de fiets op slot naast de kluis te zetten. Er is immers geen plek om deze sleutel in te leveren. Zoals telefonisch besproken op 29 oktober met Mark van de klantenservice vervalt mijn verantwoordelijkheid als huurder bij het inleveren van de OV fiets.
Dat een volgende klant, door het aanwijzen van een al in gebruik genomen kluis door NS, de mogelijkheid heeft om twee OV fietsen uit een kluis te halen is daarom de verantwoordelijkheid van NS. Tevens blijkt bovenstaande zaak een bekend probleem te zijn bij de NS. Dit blijkt zowel uit meerdere klachten online als uit de klantenservice dat vaker soortgelijken problemen tegenkomt.
Er is geen enkel bewijs voor het verantwoordelijk houden van mij voor de door jullie kwijtgeraakte fiets. Ik zie graag dat de rekening ingetrokken wordt. Indien dit niet gebeurt zal ik genoodzaakt zijn om andere stappen te ondernemen.