OV fiets boete van €350 voor ingeleverde OV fiets bij zelf-stalling

  • 20 February 2023
  • 3 reacties
  • 240 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Op16 oktober om lever ik mijn OV fiets: F48921 op Dronten Station. Hier wordt door de NS gebruik gemaakt van fietskluizen. Wanneer je de fiets wil inleveren wijst het systeem de kluis aan waar deze fiets met sleutel ingeleverd moet worden. Op station Dronten is dus geen sleutel dropbox en dient de gebruiker de OV fiets inclusief sleutel in de kluis te zetten. Zodoende kreeg ik een kluis aangewezen waar op dat moment al een OV fiets instond. Ik heb mijn OV fiets naast de andere OV fiets in de kluis gezet. Hierdoor stonden er op dat moment 2 fietsen de kluis. Ik heb de kluis daarna afgesloten. Op 19 oktober heb ik tevens gebeld met een de klantenservice om mijn fiets af te melden. 

Toch ontvang ik een mail waaruit blijkt dat ik een boete van €350 moet betalen voor het niet inleveren van de fiets. 

Het is niet mijn verantwoordelijkheid dat er aan mij een kluis wordt aangewezen waar al een fiets in staat. Omdat er geen dropbox aanwezig is op dit station is het ook niet mogelijk om de fiets op slot naast de kluis te zetten. Er is immers geen plek om deze sleutel in te leveren. Zoals telefonisch besproken op 29 oktober met Mark van de klantenservice vervalt mijn verantwoordelijkheid als huurder bij het inleveren van de OV fiets.

Dat een volgende klant, door het aanwijzen van een al in gebruik genomen kluis door NS, de mogelijkheid heeft om twee OV fietsen uit een kluis te halen is daarom de verantwoordelijkheid van NS. Tevens blijkt bovenstaande zaak een bekend probleem te zijn bij de NS. Dit blijkt zowel uit meerdere klachten online als uit de klantenservice dat vaker soortgelijken problemen tegenkomt. 

Er is geen enkel bewijs voor het verantwoordelijk houden van mij voor de door jullie kwijtgeraakte fiets. Ik zie graag dat de rekening ingetrokken wordt. Indien dit niet gebeurt zal ik genoodzaakt zijn om andere stappen te ondernemen. 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Bij alle stations met fietskluizen voor OV-fiets zit een dropbox voor de sleutel. In Dronten zitten bij mijn weten echter de OV-fietskluizen tussen normale kluizen, dus kan de dropbox wat verder weg zitten.

Maar verder kunnen we u hier niet helpen, gezien dit een reizigers helpen reizigers community is en we niet bij uw gegevens kunnen. Daarvoor moet je bij de klantenservice zijn.

Uiteindelijk zou NS overigens gewoon het inleveren van een fiets in een kluis fietsen van andere locaties niet moeten toestaan. Dat is namelijk de oorzaak van problemen als deze. Vroeger werd nog uitdrukkelijk vermeld dat dat niet kon, maar opeens werd dat wel mogelijk.

Badge +3

Bij inleveren van een OV-fiets bij kluisjes hoef je alleen je ov-chipkaart te scannen en er gaat een kluisje open (indien beschikbaar).

Het systeem heeft in veel gevallen geen idee welke OV-fiets je in bezit hebt, want op veel (bemenste) verhuurlocaties staan de fietsen ook gewoon met de sleutel erin en zegt men (na het scannen van je kaart) "zoek er maar eentje uit…”

Een dropbox zou in ieder geval aanwezig moeten zijn voor dit soort gevallen (alle kluizen bezet of een andere fiets in een kluis). Meld zoiets in ieder geval altijd meteen bij de Klantenservice, en maak foto’s van de situatie/fietsnummer(s).

Reputatie 7
Badge +2

Overigens, wat ik vanmiddag nog vergat te vermelden: vaak helpt het om even de fiets die al in de kluis staat even aan te duwen (doorgaans is dat niet voldoende gebeurd waardoor hij niet herkent wordt).

Als je dat gedaan hebt begin je overnieuw met het inleverproces en als het goed is krijg je dan een andere kluis toegewezen om de fiets in te plaatsen. Werkt natuurlijk niet als ze allemaal al bezet zijn, maar dat is niet altijd het geval.

Reageer