beantwoord

OV fiets gaat niet van het slot af, waarom krijg ik geen compensatie?

  • 11 September 2023
  • 8 reacties
  • 661 Bekeken

Dag NS,

Afgelopen zaterdag een NS fiets gehuurd. Naar de andere kant van de stad gefietst en het slot ging niet meer open. Op jullie website gelezen dat ik kon bellen zodat de fiets opgehaald kon worden.

Na 30 minuten in de wachtrij te hebben gestaan en jullie niet opnemen, te laat voor mijn afspraak in de brandende zon een maat gebeld om mij inclusief de ov-fiets op te halen.

Vandaag de klantenservice na 30 minuten wel te pakken hebben gekregen. Jullie weigeren compensatie te geven voor de huur. Dit spreekt tegen wat jullie op je site aangeven wanneer de fiets niet van het slot af gaat.

Volgende keer laat ik de fiets staan en kunnen jullie hem zelf komen ophalen, zoals jullie aangeven op de site. Zoveel moeite ga ik niet meer doen. Een OV fiets gebruiken sowieso niet, als dit de manier is hoe jullie met een kapot slot omgaan.

Ook al is er maar 4 euro. Principe vind ik belangrijk.

 

Groet

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 September 2023, 16:06

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi OVFIETS1212,

Ik ben niet van NS, dus met de compensatie kan ik je niet helpen.

Ik ben echter wel geïnteresseerd in hoe dit heeft kunnen komen. Weet je toevallig nog of de fiets op slot stond toen je 'm huurde? Want de situatie die jij beschrijft zou eigenlijk alleen voor moeten komen als de vorige huurder de fiets niet goed op slot heeft gezet en daarmee de rit niet goed heeft afgesloten. De fiets staat dan nog steeds geregistreerd als verhuurd en kan dan alleen met de OV-chipkaart van de vorige huurder van het slot gehaald worden. Als dit inderdaad zo is, zou je de huur ook niet in je eigen reishistorie moeten zien. En heb je er dus ook niet voor betaald.

Reputatie 5

 Want de situatie die jij beschrijft zou eigenlijk alleen voor moeten komen als de vorige huurder de fiets niet goed op slot heeft gezet en daarmee de rit niet goed heeft afgesloten

Dit kan ook voorkomen als de vorige gebruiker de rit wel goed heeft afgesloten. Ik heb zelf jaren geleden 1x een fiets met een elektronisch slot gehuurd en dat was meteen de laatste keer, want ik had hetzelfde probleem als @OVFIETS1212 .

Er was gewoon een technisch probleem met het slot. Batterij leeg? Geen idee. Op een gegeven moment reageerde het slot gewoon niet meer. Personeel op de locatie in Apeldoorn gaf destijds aan bekend te zijn met dit probleem en dat dit veelvoorkomend was.

Reputatie 7
Badge +3

Een ‘echt’ technisch probleem kan natuurlijk altijd. Ik vroeg dit voornamelijk vanwege de reactie van NS in onderstaand artikel. Daarin geven ze aan dat het “vooral” komt door niet goed afgesloten ritten. Ik was eens benieuwd of dat ook echt zo is.

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10519985/slim-slot-op-ov-fiets-laat-duizend-reizigers-per-maand-gestrand-achter

 

Reputatie 5

Daarin geven ze aan dat het “vooral” komt door niet goed afgesloten ritten. Ik was eens benieuwd of dat ook echt zo is.

Ik kan me niet voorstellen dat dat klopt, maar ik kan me wel voorstellen dat de woordvoerder denkt dat dit zo is.

 'De omvang van dit soort problemen komt helaas vaak pas aan het licht wanneer je langere tijd met grote groepen bezig bent.'

Dit is natuurlijk onzin, want alle problemen die nu nog spelen zijn in 2021 meteen aan het licht gekomen. Dat er vervolgens weinig mee gedaan wordt is natuurlijk iets anders.

Jullie weigeren compensatie te geven voor de huur. Dit spreekt tegen wat jullie op je site aangeven wanneer de fiets niet van het slot af gaat.

Vervelende situatie, OVFIETS1212. Waar lees je dit?

Reputatie 5

Ik weet niet of dit ook op de website van NS staat, maar het Hoofd Mediarelaties van NS Erik Kroeze heeft dit aan de media laten weten n.a.v. het bericht dat in 1 maand al meer dan 1.000 huurders geconfronteerd werden met een niet werkend slot.

Heel vervelend', zegt woordvoerder Erik Kroeze hierover. Reizigers bij wie om deze reden geld is afgeschreven kunnen zich melden bij de NS en krijgen dit vervolgens teruggestort.

Meer dan 1.000 keer in 1 maand een niet werkend slot is op 7.000 fietsen een fors aantal, zelfs als een fiets meerdere keren per maand wordt verhuurd.

Jullie weigeren compensatie te geven voor de huur. Dit spreekt tegen wat jullie op je site aangeven wanneer de fiets niet van het slot af gaat.

Vervelende situatie, OVFIETS1212. Waar lees je dit?

Het staat inderdaad niet op jullie site zie ik nu. Ik las het op de site van Kassa. 

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ov-fietsen-met-elektrische-sloten-hoe-staat-het-ermee

Hebben jullie een andere oplossing? Of ben ik de pineut? Jullie klantenservice was in ieder geval niet te bereiken.

Wij kunnen hier helaas niets voor je doen. Onze klantenservice is 24 uur per dag te bereiken. Alleen daar kunnen mijn collega's voor je bekijken wat er mogelijk is. Ik kan alleen je signaal doorzetten dat dit is gebeurd, wat ik ook zal doen. 

Reageer