beantwoord

OV fiets gebruiken eerste keer

  • 18 March 2024
  • 3 reacties
  • 60 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik wil graag komende zaterdag een OV-fiets gebruiken en heb daarom zojuist een persoonlijke OV-kaart aangevraagd. Ik lees nu echter dat mijn OV-fiets abonnement pas komende maandag (25/3) ingaat. Is er een manier om alsnog al komende zaterdag (23/3) de OV-fiets te huren? 

icon

Beste antwoord door Robert B 18 March 2024, 18:18

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi AYVS,

Nee, in principe niet. Enige wat ik me kan bedenken is de fiets huren met de OV-chipkaart van iemand anders. Bij de fietsverhuur wordt niet gecontroleerd of de kaart daadwerkelijk van jou is.

Reputatie 7
Badge +4

Wat als noodoplossing kan: iemand met een daarvoor geldige ov-chipkaart mag in principe ook twee fietsen lenen. Dus als u samen zou gaan, dan kunt u wel een fiets meekrijgen. 

Eén fiets huren met de chipkaart van een ander mag natuurlijk niet. De ander is ook aansprakelijk voor een eventuele vermissing. Dan gaat het wel om een formeel door een ander te betalen vergoeding van € 350,-- Huren van een OV-fiets gaat niet voor niks alleen met een persoonlijke chipkaart met abonnement, waardoor de huurder traceerbaar is.

Badge +3

Die ingangsdatum van 25-3 is de standaard levertijd van een ov-chipkaart, maar OV-fiets staat niet als product (met ingangsdatum) op een kaart.

Vooropgesteld dat je de kaart de 23e al binnen hebt zou je contact op kunnen nemen met de Klantenservice om te vragen of ze OV-fiets per die datum kunnen activeren. Het abonnement is toch gratis en je IBAN voor de incasso voor het huren van fietsen is al bekend.

Reageer