beantwoord

OV-fiets huren met bankpas? En voordeliger abonnement?

  • 20 September 2023
  • 11 reacties
  • 1197 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Kwam net dit bericht tegen op nu.nl, die het weer gekopieerd hebben van De Gelderlander: https://www.nu.nl/uit-andere-media/6281672/opmars-van-de-ov-fiets-die-straks-op-alle-stations-staat.html

Quote:

De fiets is te huur voor 4,45 euro voor een periode van 24 uur. Wie vaker van de ov-fiets gebruikmaakt, kan een (voordeliger) abonnement nemen.
[...]
Waar reizigers de fiets voorheen alleen konden huren met een ov-chipkaart, kan dat nu ook met de bankpas.

 

Ik wist van beide nog niks. Is dit al ingevoerd?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 26 September 2023, 21:24

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Goed nieuws dus € 4,45 per 24 uur en niet per dag en ook nog eens een keer met de bankpas. Ben benieuwd met welke woordvoerder van NS ze gesproken hebben. Die mag nog even terug naar een bijscholingscursus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat het per 24 uur is, klopt wel. Maar de andere zaken zijn óf stilletjes ingevoerd, óf de woordvoerder van NS heeft geen idee, óf de journalist is creatief geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag dat bericht ook voorbijkomen. Ik vraag me af of je dan nu met je bankpas het slot van de OV-fiets kunt openen. Dat zal toch niet?

https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/slot.html

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het volgende citaat gerectificeerd gaat worden. Zo is er helemaal geen voordeliger abonnement als je vaker een OV-fiets huurt.

“De fiets is te huur voor 4,45 euro voor een periode van 24 uur. Wie vaker van de ov-fiets gebruikmaakt, kan een (voordeliger) abonnement nemen. In het begin is het even uitzoeken hoe de fiets precies werkt. De truc: ov-kaart voor het 'slimme slot' houden, wachten tot het slot openklikt en het rijwiel is klaar voor gebruik. De fietsen zijn voorzien van een kaart met uitleg over de werking.

Waar reizigers de fiets voorheen alleen konden huren met een ov-chipkaart, kan dat nu ook met de bankpas.”

Verder is het natuurlijk helemaal geen "truc” dat je je OV-chipkaart voor het slot houdt. Dat is de nieuwe procedure. Wat een journalistiek.

Reputatie 7
Badge +1

Dat het per 24 uur is, klopt wel. Maar de andere zaken zijn óf stilletjes ingevoerd, óf de woordvoerder van NS heeft geen idee, óf de journalist is creatief geweest.

Ik mag blijkbaar ook op bijscholingscursus. De veranderingen bij NS zijn ook niet bij te houden. Heb jij binnenkort tijd mrfreeze??😀

Reputatie 7
Badge +3

Ben bang dat ik ze ook wel eens mis 😀 Maar die 24 uur is al zo lang als ik me herinner. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat voordeliger abonnement was er vroeger en kostte €10. NS heeft toen ze OV-fiets overnamen dat afgeschaft en de prijzen per gebruik verhoogd.

Reputatie 7
Badge +1

Dat voordeliger abonnement was er vroeger en kostte €10. NS heeft toen ze OV-fiets overnamen dat afgeschaft en de prijzen per gebruik verhoogd.

Dat is onzin want vroeger had je gewoon dat abonnement nodig om een OV fiets te kunnen huren en waren er ook kosten per keer. NS heeft de kosten voor het abonnement destijds afgeschaft en de huur per 24 uur heel licht verhoogd. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat voordeliger abonnement was er vroeger en kostte €10. NS heeft toen ze OV-fiets overnamen dat afgeschaft en de prijzen per gebruik verhoogd.

Dat is onzin want vroeger had je gewoon dat abonnement nodig om een OV fiets te kunnen huren en waren er ook kosten per keer. NS heeft de kosten voor het abonnement destijds afgeschaft en de huur per 24 uur heel licht verhoogd. 

De huur van een fiets kostte toen €2,25 per 24 uur met het abonnement van €10. NS verlaagde het abonnementstatief naar €0,01 en verhoogde de huurprijs naar €3,85. Veelgebruikers waren hierdoor duurder uit.

Reputatie 7
Badge +3

't Ging volgens mij van 3,35 naar 3,85. Vanaf 20x per jaar huren was je duurder uit.

Reputatie 7
Badge +3

't Ging volgens mij van 3,35 naar 3,85. Vanaf 20x per jaar huren was je duurder uit.

Ik was vanaf het eerste begin abonnementhouder, toen waren de prijzen lager. Maar inderdaad, ik was veelgebruiker en ging meer betalen. Als compensatie kregen we een paar ritten gratis. Ik gebruik nu nauwelijks een OV-fiets.

Er is mij niets bekend over een abonnement of over het huren van een OV-fiets met je bankpas. Ik kan ook niets terugvinden over eventuele plannen voor in de toekomst dat dit zal gebeuren. Momenteel is dit in ieder geval nog niet het geval.

Reageer