OV fiets ingeleverd maar 350 boete? Dit is de reden waarom

  • 27 June 2023
  • 8 reacties
  • 487 Bekeken

Reputatie 1

Ben zelf de zoveelste die wordt uitgemaakt voor fietsendief maar weet wel waar het aan ligt nu. 

 

Ergens begin juni een OV-fiets gehuurd in Utrecht Zuilen, zoals wel vaker. Toen ik 'm wou inleveren, 

ging er een kluis open maar daar stond al een OV-fiets in geparkeerd. Vond het al vreemd, maar had de kluis weer gesloten en ging vervolgens naar de kluizen aan de andere kant. 

Daar heb ik de fiets in een lege kluis kunnen zetten en kreeg op het schermpje te zien "bedankt voor het gebruik voor de OV-fiets". Heb er verder niet meer bij stil gestaan, dacht heb 'm ingeleverd zoals altijd.

 

Nou kreeg ik, zoals iedereen met dit probleem, later die week de melding dat ik 'm nog niet heb ingeleverd en de kosten dan toch wel aardig oplopen en met het verzoek de fiets alsnog z.s.m. 

in te leveren. Dus ik contact gezocht met de klantenservice. Na een korte uitleg werd me verteld dat de fietsrit weer op de 4 euro van die dag huren was gezet en vroeg nog of het zo dan goed was/probleem was opgelost.

Ja meneer, het is opgelost nu. Ik dacht dat was toen misschien een storing geweest met de kluis waar al een fiets in stond, en dat daarin iets was misgegaan.

 

Tot ik vorige week wéér bericht kreeg, dit keer dat ze iemand naar het station hebben laten gaan om te kijken of de fiets er was, en niet is aangetroffen. Ik moest laten weten waar de fiets dan wel was, anders moest ik 350 euro boete betalen voor een missende / gestolen fiets. 

 

Begon 'm al een beetje te knijpen, want heb de fiets immers ingeleverd. Ik moest afgelopen weekend weer in Utrecht zijn, dus heb bij de fietsenstalling bij centraal station maar rondgevraagd of 'ie daar toevallig in het systeem stond. Nee, dat konden ze zo niet in zien. (Had wel het nummer van de fiets) --- Werd nog geadviseerd om even contact op te nemen/te kijken bij gestolen spullen en het fietsendepot van de gemeente, en ja hoor, daar was 'ie. 

Heb de fiets gevonden op de website van verloren spullen door de code van het fietsframe/nummer in te voeren. 

 

Wat is er nou gebeurd?

 

Er zit wel degelijk een fout in het systeem van de fietskluizen. Ik had namelijk die eerste keer dat ik dat zag, (afgelopen weekend gebeurde het gewoon weer!) de fiets die er al stond kunnen pakken en mijn eigen fiets kunnen inleveren. 

Zo zou ik wel m'n eigen fiets hebben ingeleverd, maar die andere, ongeregistreerd kunnen meepakken. Diegene die hem dan als laatste gehuurd heeft, is dan gewoon zwaar de pineut. 

En ik denk dat dat vervolgens ook bij mij gebeurd is. Echter heb ik de fiets gelukkig met stom toeval kunnen terugvinden omdat diegene die 'm heeft meegepakt, de fiets waarschijnlijk ergens heeft neergezet of ergens te lang heeft laten staan waar het niet mag en de gemeente de fiets dus in beslag heeft genomen. Als ik hier niet achter was gekomen kon ik ook 350 euro aftikken. 

 

Wat is er nu dan alsnog het geval? Ik had uiteraard opnieuw contact gezocht met NS klantenservice hierover, en na een gesprek van ongeveer een uur komt het erop neer dat of IK de fiets moet ophalen bij het depot en in moet leveren (kan niet eens want je krijgt de fiets pas mee als je een sleutel hebt)

Óf NS gaat het doen, sturen ze er iemand heen om de fiets op te halen en moet het een nieuw slot krijgen. Kosten? 50 euro voor het ophalen van de fiets (depot opslag kosten) en 70 euro voor het vervangen van het slot. Nou is er uiteraard wat voor te zeggen dat de NS denkt, ja hoor, heb je weer zo'n beunhaas die de fiets ergens heeft neergezet waar het niet mag en nu onder de kosten van het depot uit wilt komen. Nou, niet dus. Wie er dan ook op gefietst heeft, heeft er uiteraard gewoon maling aan gehad aangezien voor hem of haar die fiets toch niet geregistreerd was en ik mag nu voor de kosten op gaan draaien.

 

De meid van de klantenservice snapte me verder helemaal en ook m'n frustratie, maar zij kon er verder niks meer mee of aan doen. Ze gaf aan anders contact op te nemen met de geschillencommissie, maarja, dan ben je 50 euro verder voor de aanvraag en garandeert ook niks. 

 

Wel grappig dat het officiële forum van de NS OV-fiets helemaal vol staat met bijna alleen maar dezelfde berichten.. "OV fiets achtergelaten/gevonden" en "OV fiets ingeleverd maar zegt van niet" --- Je zou bijna zeggen dat hier een patroon in zit, hoe komt dat toch?

 

Als mij al 2 keer overkomt in amper een maand tijd, dat er al een OV-fiets in de kluis staat terwijl ik ze alleen af en toe in het weekend gebruik, zou ik best wel eens willen weten hoe vaak dit nou echt voor komt. Duidelijk is wel dat dit een groot probleem is en NS schuift dit op hun klanten af en is erg kort door de bocht terwijl hun eigen kluizensysteem faalt.

Verder werd mij aan de telefoon verteld dat dit "het risico is" van een OV-fiets huren en dat het in de voorwaarden staat, want ja, stel je voor dat iemand de fiets in de gracht gooit of steelt, maar je hebt de sleutel nog wel, dan is het minder erg. Maar als je de fiets netjes inlevert zoals het hoort en je van geen kwaad bewust bent, heb je geen poot om op te staan want bewijs maar eens dat je de fiets hebt ingeleverd. 

 

Ik begrijp wel dat je fietsen ook -niet- in kan leveren door ze simpelweg niet in de kluis te doen nadat je je pas eruit hebt gehaald na het huren, en misschien dat ze bij NS denken dat dit juist veel gebeurt, (zal ongetwijfeld ook) maar het probleem ligt echt bij de kluisjes. Je bent pas van je vorige fiets af of ongeregistreerd, zodra iemand anders daadwerkelijk een nieuwe (jouw) fiets huurt. Dan geef je het lintje eigenlijk door. 

En mocht er dus iemand zijn die niet denkt, oh daar staat al een fiets, laat ik 'm bij een andere kluis proberen maar die fiets gewoon pakt, ben je de klos. 

 

En zo staan er overal OV-fietsen weg te roesten omdat ze na die rit gedumpt worden maar NS boeit het niks want ze rekenen de kosten voor die fiets toch wel door aan de laatste huurder.

 

Ik vind het werkelijk waar te bizar voor woorden dit en wil graag een passende oplossing in plaats van het vingertje te wijzen naar alle klanten. Fix je fokking kluizen eens NS!


8 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is inderdaad een drama, zeker met de fietsen met een nieuw slot (zie ns.nl/slot).

Bij een kluis die bezet is:

  • Haal die fiets er gerust uit en plaats de jouwe (met sleutel) er in
  • Duw hem goed aan zodat de kluis weet dat die bezet is, en
  • Zet de fiets die je eruit gehaald hebt op slot buiten de kluizen en
  • Gooi de sleutel in de blauwe dropbox
  • Maak wat foto’s van de fietsen/sleutels
  • Bel (eventueel) NS en leg uit wat je gedaan hebt 

     

Reputatie 1

Dank voor je vlotte bericht Robert, maar volgens mij heb je het bericht niet volledig gelezen, het is ook nogal wat. 

Heb aangegeven dat ik de kluis waar al een fiets in stond weer heb dicht gedaan en vervolgens bij een andere rij kluizen (met een andere machine/kaartsleuf) opnieuw heb geprobeerd. Daar heb ik mijn fiets inclusief fietssleutel in een LEGE kluis gedaan, zoals het hoort en zodat iemand anders er weer gebruik van kan maken. 

Als er vervolgens iemand misbruik van maakt door de fiets te pakken die er al staat ben je gewoon de pineut en heeft de laatste huurder de 350 euro boete te pakken. 

Daarnaast heb ik nooit ergens zo'n sleutelkluis gezien op station Zuilen, wat maar een kleine stationnetje is. Maar die vlieger gaat überhaupt niet op, want de fiets is ingeleverd zoals het hoort. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb zelf inderdaad nooit problemen gehad met inleveren van een fiets als een kluis bezet is. De beste optie is inderdaad wat @Robert B aangeeft om de fiets die er al staat aan te duwen, want dan registreert het systeem in elk geval dat er iets ingeleverd is.

Als je daarna nog een keer bij dezelfde kluizen probeert een fiets in te leveren zal je waarschijnlijk wel een lege kluis aangeboden krijgen. Een deel van het probleem zal er bij jou waarschijnlijk in zitten dat je naar de kluizen aan de andere kant (van het station?) bent gegaan wat systeemtechnisch mogelijk weer een andere locatie is. Kan best dat daarom de fiets bij controle niet is aangetroffen.

Sowieso is die controle een lastig iets als je de fiets, zoals jij, wel correct hebt ingeleverd maar dit niet correct verwerkt is. Dat ligt dan niet aan slecht functionerende kluizen, maar eerder aan een slecht functionerend ICT systeem. Als die fiets volgens de kluizen correct was ingeleverd (daar wijst de melding die je zag op) dan kan ‘ie immers ook weer gewoon verhuurd worden en als er net iemand mee onderweg is als de controle komt dan vinden ze 'm natuurlijk niet nee.

Laatst wel gehad dat een set kluizen (in Zevenaar) wel een melding “bedankt voor uw gebruik van OV-fiets” gaf, maar het inleveren toch niet verwerkt werd (geen verbinding?). Maar toen werd het lampje op de kluis waarin ik de fiets inleverde ook niet groen, was de fiets dus niet opnieuw verhuurbaar en zodoende is die rit wel probleemloos afgesloten via de klantenservice zonder factuur van 350 euro.

Reputatie 7
Badge +1

Dien een klacht in bij het klachtenloket OV als je er met NS niet uitkomt:

https://www.nationaleombudsman.nl/ombudsvoorzieningen/klachtenloket-openbaar-vervoer

Als dat niks oplevert, kan de gang naar de Geschillencommissie nog steeds zinvol zien. En dat kost niet per se geld. Soms geeft NS al toe voordat het tot een behandeling komt en je ooit 50 euro moet betalen.

Hallo Hatzeflatzel en welkom bij de NS Community,

 

Ten eerste wil ik je bedanken voor je zeer uitgebreide mening. Er zijn inderdaad veel verhalen en topics over deze fietskluizen. Het is ook nog vrij nieuw op de markt en dat maakt het allemaal best ingewikkeld. Robert geeft al aan hoe te handelen mocht de kluis bezet zijn na het terugbrengen van de fiets. Het is ten alle tijden dan ook af te raden om de fiets ergens anders te stallen, ook al lijkt dat logisch en is dat goed bedoelt. Doe je dit wel is het advies om dit zo snel mogelijk aan ons door te geven zodat we hiervan op de hoogte zijn en dit gelijk kunnen aankaarten in ons systeem. Ergens is het heel spijtig dat je nu zelf kosten moet betalen om de fiets op te halen. Ik durf niet te zeggen hoe dat exact zit, want volgens mij moet je de fiets wel mee kunnen krijgen als je aangeeft deze op naam te hebben staan bij ons. Hoe spijtig het ook is, is er wel correct gehandeld. Desondanks begrijp ik je verhaal zeer zeker en zal deze ook doorzetten ter verbetering van onze dienst. Wil je ons op de hoogte houden hoe het nu verder gaat en zou je nog eens contact op willen nemen met depot om navraag te doen?

Reputatie 1

Alles leuk en aardig en ik snap dat er politiek correcte antwoorden gegeven moeten worden, maar hoeveel mensen denk je dat hier vanaf weten? Die kluizen horen gewoon fatsoenlijk te werken maar er zit inderdaad storing in slechte software van die machines. Dit is de omgekeerde wereld. "Ja we weten dat onze kluizen niet goed werken, maar je hebt maar zus en zo te handelen" Zelfs als je wel alles doet zoals het hoort, ben je de klos. Dit blijft keer op keer gebeuren omdat de software zo slecht is. Dan kan je wel zeggen wat je moet doen als je een kluis tegen komt waar al een fiets in staat, maar dat is niet de kern van het probleem. Al huur je een fiets zonder issues de eerste keer en je levert 'm in zoals ook staat aangegeven, dan kan het altijd gebeuren dat de software van de kluizen alsnog die kluis opent en er hoeft maar net iemand langs te komen die denkt, hoppa! Gratis fiets, nu hoef ik er nooit meer één te huren. Die klant die net voor de eerste en laatste keer een OV-fiets huurt krijgt direct 350eu boete. Dat kan toch niet kloppen?

Overigens dank voor de suggesties, ga ik nog proberen.

 

 

Badge +3

Ik weet niet beter dan dat er bij een OV-fiets lokatie met kluizen (die zomaar allemaal bezet kunnen zijn wegens ‘andere fietsen’, of in storing is) er gewoon zo’n blauwe dropbox aanwezig is.

Dan heb je in ieder geval je plicht gedaan… fiets achter gelaten (buiten kluis), sleutel ingeleverd, én contact opgenomen met NS… Vergeet geen foto’s te maken!.

Knap als ze je dan toch een poot willen uitdraaien voor 350 euro. Zie dit (recente, gerelateerde) topic, en nog veel meer over verdwenen OV-fietsen.

En ‘prijs jezelf rijk’ dat je na alle moeite (die NS zelf zou moeten doen voor hun eigendom) je de fiets ‘gevonden’ hebt bij een geementelijk depot.

Ook voor die lui (de fietsverwijderaars) een taak om elke ‘verplaatsing’ van OV-fietsen even te melden bij NS, want nu mogen ‘wij/huurders’ (geen idee, heb hem neergezet op locatie X, zie eventueel de foto!) er achteraan. Terwijl de kostenteller doorloopt…

Oh, en als NS zegt dat je aangifte moet doen wegens vermissing (voor vermindering eigen risico), doe dat vooral niet.

Badge +3

Ten eerste wil ik je bedanken voor je zeer uitgebreide mening. Er zijn inderdaad veel verhalen en topics over deze fietskluizen. Het is ook nog vrij nieuw op de markt en dat maakt het allemaal best ingewikkeld.

Stop right there! Dit gaat helemaal niet over iets ‘vrij nieuws op de markt’.

https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/utzl001

Vanf het perron neemt u de trap naar beneden daar vindt u de kluizen het zijn de nummers A1 t/m A8 en B1 t/m B8.

Dus “dat maakt het allemaal best ingewikkeld” is helemaal niet aan de orde. 

Reacties van NS (webcare) zoals ‘balen zeg’ of ‘wat jammer dat je…’ horen hier eigenlijk niet thuis. Het probleem is bekend en moet gewoon opgelost worden.

Tot die tijd, coulance voor iedereen die de moeite neemt om het te melden (hoeft helemaal geen lang/uitgebreid/gedetailleerd verhaal te zijn, maar dank @Hatzelflatzel).

Bel of chat of stuur een DM en we gaan het (oNS probleem) voor je oplossen!

Innocent until proven guilty 😴

Reageer