beantwoord

OV fiets ingeleverd, maar wel €350,- of €70,- betalen?

  • 2 September 2023
  • 20 reacties
  • 476 Bekeken

Hoi lezer,

Ik heb een OV fiets gehuurd op 29 juli 2023 om 14:06. Deze heb ik een dag later weer terug gebracht naar Rotterdam Centraal. Daar zeggen ze vaak: zet daar maar neer. Dan zet je hem daar neer en scannen ze het later (ga je dan vanuit). Ik heb zowel de sleutel, als de fiets niet meer. Nu kreeg ik toch mails van de NS dat de fiets verdwenen is en ik €350,- boete moet betalen. 

Helaas zag ik het pas bij de laatste mail, de reminder mails waren door mijn Spam filter weg gefilterd. 

Na contact met de klantenservice kreeg ik het advies om naar Rotterdam Centraal te gaan om te vragen of zij meer weten. Zij hebben in het systeem gekeken waar die ook als verdwenen stond. De een zei tegen de ander dat het van zijn paycheck afging, toen ik vroeg of ik dan achter mocht kijken om te zoeken of die ertussen stond. Er stonden maar 50 fietsen. Dus als die er tussen had gestaan en hij gescand kon worden, dan had ik de klantenservice kunnen bellen om de boete ongedaan te maken. Maar ik mocht daar achter niet kijken van de medewerkers.

Ik heb al een klacht ingediend van deze situatie. Waar naar gekeken zou worden, maar er zou verder geen persoonlijk contact met mij gezocht worden hierover.

Verder zit ik 1.5 jaar in de ziektewet en kan nauwelijks rondkomen. €350,- kan ik ook niet zomaar uitbesteden. Na aangifte bij de politie en het opsturen van het proces verbaal per post kan daar €70,- van gemaakt worden. Los daarvan, bij het doen van aangifte zonder sleutel of fiets, vraag ik me af of dat er überhaupt doorheen gaat komen. Maar misschien ben ik dan te pessimistisch. Ben vrij positief ingesteld over het algemeen en heb vertrouwen in mensen. Maar dat je er naast moet staan, als je fiets gescand wordt, had ik nooit zo bedacht. 

Maar ik begrijp niet hoe ik een fiets kan inleveren en dan moet betalen voor als een medewerker van NS het niet gescand heeft of daar iets mis is gegaan? Dat zou toch niet van mijn eigen risico af moeten gaan?

Kan iemand mij advies geven hierin? Ik huur al zo lang fietsen van de NS (en netjes terug gebracht) en was daar heel tevreden over. Maar dit vind ik echt te bizar voor worden…

Hoop dat iemand hier misschien ook ervaring mee heeft en mij advies kan geven. 

Alvast bedankt en fijn weekend!

Met vriendelijke groeten,

Eline

Edit: ik zie nu andere mensen die dit ook hebben meegemaakt, maar dat gaat meer om fietskluizen. Iemand dit wel eens meegemaakt?

 

 

 

icon

Beste antwoord door Melissa NS 2 September 2023, 16:33

Bekijk origineel

20 reacties

Goedemiddag elineNS, Welkom op de NS Community!

Ik wil je aanraden nogmaals contact met op te nemen met onze klantenservice om te kijken wat wij voor jou hierin kunnen betekenen. En kijken of de rit afgesloten kan worden. Wij kunnen nagaan of de OV-fiets bijvoorbeeld opnieuw verhuurd is geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Een fiets is pas ingeleverd als deze uitgescand is.

Heb jij toevallig nog gegevens van de fiets? Je zou dan kunnen laten checken of deze alsnog weer verhuurd is geweest.

Lijkt mij dat je het beste aangifte kunt doen. Geef de stalling op als plek waaruit hij verdwenen is.

Geen geld hebben zal voor NS geen reden zijn om de kosten niet te hoeven betalen. Bij het huren van een OV fiets moet je zelf zorgen voor een goede afsluiting van huurperiode bij terugbrengen.

Reputatie 7
Badge +2

Je bent zelf verantwoordelijk ja, maar NS zou z'n personeel zeker in stallingen waar je nog fietsen met sleutel huurt ook wel mogen instrueren om altijd direct fietsen uit te scannen als je 'm komt inleveren.

Want ja, de ervaring van TS herken ik wel op dergelijke stations: fietsen worden geregeld even aan de kant gezet naast de balie om dan later achter elkaar uit te scannen. Doen ze vaak omdat ze de vele fietsen daar dan weer efficiënt weg kunnen zetten. Maar als in een onoplettend moment een huurder één van die fietsen pakt heeft de huurder die hem net ingeleverd had het probleem.

Badge +3

Ik vind dit wel heel vreemd, want al je die fiets ‘aan de kant’ moest zetten (we scannen hem later wel in) dan zou er toch een foutmelding moeten komen als iemand anders die wil huren (ov-chipkaart en sleutel worden gescand bij verlaten van de stalling)?

Een OV-fiets kan natuurlijk nooit aan twee personen tegelijk verhuurd zijn. 100% coulance dus, en die aangifte had je niet eens hoeven doen.

Sterker nog, de politie zou dat moeten weigeren (die aangifte moet NS doen want het is hun fiets!), maar wellicht heb je de aangifte online gedaan.

Reputatie 7
Badge +2

Een OV-fiets kan natuurlijk nooit aan twee personen tegelijk verhuurd zijn. 100% coulance dus, en die aangifte had je niet eens hoeven doen.

Ik vraag me af of het systeem wel zo slim is en op fietsnummer opslaat wie 'm gehuurd heeft, dan zou NS die fiets zo gelokaliseerd hebben omdat er ééntje steeds foutmeldingen geeft.

Waarschijnlijk gaat het eerder andersom en wordt het fietsnummer aan je abonnement gekoppeld.

Badge +3

Ik vraag me af of het systeem wel zo slim is en op fietsnummer opslaat wie 'm gehuurd heeft, dan zou NS die fiets zo gelokaliseerd hebben omdat er ééntje steeds foutmeldingen geeft.

Waarschijnlijk gaat het eerder andersom en wordt het fietsnummer aan je abonnement gekoppeld.

Als ik een fiets wil huren in een stalling zoals in dit topic (Rotterdam Centraal maar ook Eindhoven Centraal*) dan zeggen ze gewoon “pak er maar eentje” (want de sleutels zitten er in).

{Bij het verlaten van de stalling wordt dan je ov-chipkaart gescand (als check of er met die kaart wel OV-fietsen gehuurd mogen worden). Van wie de kaart is kijkt men overigens helemaal niet naar, want de kaarthouder krijgt toch wel de rekening} 😥

Plus de sleutel van de fiets natuurlijk, waardoor men precies weet welke fiets jij (en eventueel nog iemand, want je mag 2 fietsen huren) meegenomen hebt.

Bij terugbrengen is er geen ov-chipkaart nodig, ze scannen de sleutel en de fiets is vervolgens weer ‘thuis’ (dus zet hem maar ergens tussen de andere neer voor de volgende huurder).

Als een beheerder het druk heeft en zegt “zet hem dáár maar neer” (speciaal ergens aan de zijkant, dan check ik hem later wel in als geretourneerd) gaat het dus soms mis.

Dit lijkt mijn zo’n geval. Bij terugbrengen van een fiets naar de stalling zou de sleutel dus meteen gescand moeten worden. Ikzelf wacht dan wel even totdat hij.zij.het wel tijd heeft om dat te doen.

* Eindhoven heeft nu nieuwe sloten https://ns.nl/slot  en snap goed dat het diefstal scheelt, want toen ze nog sleutels hadden liep je als de beheerder even niet oplette (of naar de wc was of zo) fluitend met een willekeurige OV-fiets naar buiten.

Die zien we nooit meer terug… https://www.youtube.com/watch?v=Z680j1hMukw 🤣

Reputatie 6

 het huren van een OV fiets moet je zelf zorgen voor een goede afsluiting van huurperiode bij terugbrengen.

Hahaha. Dus als gebruiker mag je ook zorgen dat de compleet oncontroleerbare WiFi werkt als je die idiote fietsen met elektronische sloten terugbrengt. Leuker kunnen we het niet maken, wel belachelijker :) 

Reputatie 7
Badge

Een goed advies voor iedereen: Meld eenmalig een OV-fiets in de NS-app en je krijgt voortaan bij elke verhuur een notificatie op je smartphone zodra de verhuur loopt, en eindigt bij het uitscannen of op slot zetten in de stallingszone.

Reputatie 7
Badge

 het huren van een OV fiets moet je zelf zorgen voor een goede afsluiting van huurperiode bij terugbrengen.

Hahaha. Dus als gebruiker mag je ook zorgen dat de compleet oncontroleerbare WiFi werkt als je die idiote fietsen met elektronische sloten terugbrengt. Leuker kunnen we het niet maken, wel belachelijker :) 

Volgens mij is het wel goed geregeld. Als die Wifi (of het is een ander systeem) niet werkt is er niks te verhuren, en zal jouw ingeleverde OV-fiets later je huur beëindigen. Dat is mij pas geleden verteld.

Reputatie 6

ik meende verhalen te horen over niet afgeslagen ten ritten. Maar misschien verwar ik het met niet af te sluiten fietsen ivm technische defecten. Het effect is uiteindelijk hetzelfde... 

Reputatie 7
Badge +2

Als een beheerder het druk heeft en zegt “zet hem dáár maar neer” (speciaal ergens aan de zijkant, dan check ik hem later wel in als geretourneerd) gaat het dus soms mis.

Ja dat schreef ik dus 16 uur geleden al in dit topic…

Volgens mij is het wel goed geregeld. Als die Wifi (of het is een ander systeem) niet werkt is er niks te verhuren, en zal jouw ingeleverde OV-fiets later je huur beëindigen. Dat is mij pas geleden verteld.

Als er iets mis gaat met de communicatie springt het slot weer open, dat had ik zelf enige tijd terug in Zutphen. Waarbij ik het gelukkig merkte (omdat ik nog in de buurt was in afwachting van de notificatie in de app), maar als je wegloopt om snel je trein te halen kan die fiets zomaar niet afgesloten achterblijven.

En pakt iemand anders 'm dan mee dan wordt het een van de duizend fietsen per maand die ergens achterblijven omdat de nieuwe gebruiker 'm niet meer van slot krijgt.

Reputatie 6

Wat ik me dan afvraag: Zou NS zich intern zorgen maken om de situatie? Of is dit geen probleem voor ze? 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moeten we maar 's stoppen met het melden van de zwerffietsen. 's Kijken hoe lang het duurt voor alle fietsen ‘op’ zijn 😉

Goedemiddag elineNS, Welkom op de NS Community!

Ik wil je aanraden nogmaals contact met op te nemen met onze klantenservice om te kijken wat wij voor jou hierin kunnen betekenen. En kijken of de rit afgesloten kan worden. Wij kunnen nagaan of de OV-fiets bijvoorbeeld opnieuw verhuurd is geweest.

Dankje Melissa voor de reactie! De medewerkers van Rotterdam Centraal lieten zien dat hij als status Verdwenen heeft staan. Betekent dat dat die dan afgesloten is? Ik zal morgen opnieuw contact zoeken! Dank voor de tip. Ik had later nog contact gehad met een andere medewerker om te kijken of die opnieuw uitgeleend was. Helaas was dat niet het geval.

Een fiets is pas ingeleverd als deze uitgescand is.

Heb jij toevallig nog gegevens van de fiets? Je zou dan kunnen laten checken of deze alsnog weer verhuurd is geweest.

Lijkt mij dat je het beste aangifte kunt doen. Geef de stalling op als plek waaruit hij verdwenen is.

Geen geld hebben zal voor NS geen reden zijn om de kosten niet te hoeven betalen. Bij het huren van een OV fiets moet je zelf zorgen voor een goede afsluiting van huurperiode bij terugbrengen.

Dankje voor je reactie MoDe! Ik heb gegevens van de fiets en na deze post gecheckt of die later nog was uitgeleend. Dat was die helaas niet, terwijl alle fietsen wel op waren op een gegeven moment. Dus het lijkt erop dat die dan toch niet meer in de stalling staat? Heel vreemd verhaal wel. 

Dank voor de tip! Ik moet nog aangifte doen, maar ga het zeker doen.

Je bent zelf verantwoordelijk ja, maar NS zou z'n personeel zeker in stallingen waar je nog fietsen met sleutel huurt ook wel mogen instrueren om altijd direct fietsen uit te scannen als je 'm komt inleveren.

Want ja, de ervaring van TS herken ik wel op dergelijke stations: fietsen worden geregeld even aan de kant gezet naast de balie om dan later achter elkaar uit te scannen. Doen ze vaak omdat ze de vele fietsen daar dan weer efficiënt weg kunnen zetten. Maar als in een onoplettend moment een huurder één van die fietsen pakt heeft de huurder die hem net ingeleverd had het probleem.

Dank voor je reactie Daniel! Dit ben ik inderdaad normaal ook gewend en logisch dat het efficiënter is. Denk dat deze situatie ook zeldzaam is en net voor mij nu balen. Had gehoopt dat ze iets coulanter met zo’n situatie om zouden gaan, als die toch niet zo vaak voorkomt. In het vervolg ga ik er toch wel op letten :) 

Een OV-fiets kan natuurlijk nooit aan twee personen tegelijk verhuurd zijn. 100% coulance dus, en die aangifte had je niet eens hoeven doen.

Ik vraag me af of het systeem wel zo slim is en op fietsnummer opslaat wie 'm gehuurd heeft, dan zou NS die fiets zo gelokaliseerd hebben omdat er ééntje steeds foutmeldingen geeft.

Waarschijnlijk gaat het eerder andersom en wordt het fietsnummer aan je abonnement gekoppeld.

Ik had dit toevallig al aan de klantenservice gevraagd en dit is inderdaad zo! De fietsnummers worden aan abonnement gekoppeld. De klantenservice kon mij daarom ook niet verder helpen, want dan zouden ze bij de abonnement van de desbetreffende persoon die hem nu heeft moeten kunnen. Wij wisten natuurlijk niet of iemand hem nu heeft en wie dat dan is (en met AVG miss ook moeilijk?) Toevallig kon de medewerker wel zien in zijn in- en uitcheck systeem dat hij als status ‘Verdwenen’ stond. Dus ik denk dat hij dan niet meer uitgeleend is? De medewerker kon mij daarin verder ook niet helpen.

Ik vind dit wel heel vreemd, want al je die fiets ‘aan de kant’ moest zetten (we scannen hem later wel in) dan zou er toch een foutmelding moeten komen als iemand anders die wil huren (ov-chipkaart en sleutel worden gescand bij verlaten van de stalling)?

Een OV-fiets kan natuurlijk nooit aan twee personen tegelijk verhuurd zijn. 100% coulance dus, en die aangifte had je niet eens hoeven doen.

Sterker nog, de politie zou dat moeten weigeren (die aangifte moet NS doen want het is hun fiets!), maar wellicht heb je de aangifte online gedaan.

Dankje voor je reactie Robert B! Dit is precies wat ik ook dacht over deze situatie. Ik ga morgen maar nog steeds aangifte doen, want de klantenservice vind dat het mijn probleem is (mijn eigen risico blijkbaar). Benieuwd wat de politie dan zegt! Fijn wel om te lezen dat onze reacties hetzelfde zijn hierop :-) Dankjewel!

Wat ik me dan afvraag: Zou NS zich intern zorgen maken om de situatie? Of is dit geen probleem voor ze? 

Dit vroeg ik me ook af!! Toen ik een klacht indiende bij de klantenservice, vroeg ik of dit vaker voorkomt en wat ze ermee doen. Ik kreeg de standaard reactie: we kijken ernaar, het wordt misschien meegenomen en we komen niet bij je terug met feedback. Dus ik denk dat ze grotere problemen om te fixen hebben daar.

Dank allemaal voor de reacties!! Super fijn dat iedereen hier zo meedenkt 😊 Voelde me van het kastje naar de muur gestuurd door de klantenservice en de medewerkers van Rotterdam Centraal. 

Ik ga aangifte doen morgen en de klantenservice nog een keer bellen, kijken of zij nog iets voor mij kunnen doen. Zal een update geven, als er nog iets uitkomt.

Edit nog: het ging om een fiets met sleutel, die ze inderdaad alleen uitchecken bij het afgeven.

Reageer