OV fiets niet goed uitgecheckt (Digitaal slot) | NS Community
beantwoord

OV fiets niet goed uitgecheckt (Digitaal slot)

  • 3 March 2023
  • 7 reacties
  • 407 Bekeken

Gisteravond heb ik rond 1730 een ov fiets gehuurd (met digitaal slot) op station Zaltbommel bij de zelfservice (achter poortjes waar je met een ov chipkaart toegang heb). Deze heb ik rond 2035 teruggebracht. In mijn haast om de trein naar Utrecht te halen en mijn onervarenheid met het huren van ov-fietsen (eerste keet dat ik zo'n fiets huurde), was ik vergeten het ringslot te sluiten. Heb meteen de klantservice om de rit te laten afsluiten (hoogstens 5 minuten na het parkeren van de fiets in de bewaakte selfservicestalling). Later die avond heb ik nogmaals gebeld om de exacte locatie door te geven (waar die precies in de stalling stond). Ik heb nog een aantal vragen:

 

1. Krijg je alleen een mailtje van de NS indien ze de fiets niet kunnen vinden, of kan je ook een mailtje krijgen met een bevestiging dat de fiets in de bewaakte selfservice stalling is gevonden?

 

2. Toen ik de fiets in de stalling zette en ik op de knop drukte verscheen er een groen lichtje, ik hield de knop daarna nog in voor een paar tellen en een rood ledje verscheen (waardoor ik dacht dat de rit goed was afgesloten), weet iemand wat dit betekent?

 

3. Kan iemand zien of de fiets later nog gehuurd is voor een medewerker heeft gecontroleerd of de fiets op de aangegeven locatie staat, aangezien de fiets nogmaals gehuurd kan zijn voor de check? Wordt er ook gecheckt of de fiets op een andere locatie staat in de stalling (bijvoorbeeld 3 plekken ernaast omdat die gehuurd is en teruggebracht wordt).

Alvast bedankt voor de hulp.

 

icon

Beste antwoord door Daniel 3 March 2023, 16:21

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag Utrechtfan030 en welkom bij de NS Community.

1: Je wordt er alleen van op de hoogte gesteld als de betreffende fiets niet op locatie gevonden kan worden. Als hij daar wel staat, is er niets aan de hand en wordt je ook niet geïnformeerd.

2: Voor zover ik begrijp uit interne instructies zou er geen groen lampje mogen zijn. Op het moment dat je de slotknop indrukt geeft de LED een blauw lichtje met een paar piepjes, waarna je 10 seconden de tijd hebt om het slot dicht te doen, gepaard met een periodieke beep elke seconde. Wordt dat succesvol gedaan, dan krijg je een geel lampje. Het wordt automatisch gedetecteerd of de fiets in een stalling staat, na een succesvolle sluiting van het slot krijg je in dat geval een blauw lampje met een dubbele beep ter bevestiging van het sluiten van de rit. Als het slot niet succesvol wordt gesloten, dan krijg je een rood lampje. Gebaseerd op jouw beschrijving ga ik ervan uit dat de fiets dus niet correct op slot is gezet en de rit ook niet is afgesloten.

3: Ja, als een medewerker de fiets alsnog heeft op slot gezet en de rit is afgesloten, dan kan de fiets opnieuw gehuurd worden. Medewerkers van onze Klantenservice kunnen die nieuwe huurtransacties inzien. Ik verwacht echter niet dat de controle nu al heeft plaatsgevonden als je gisteren de melding hebt gemaakt.

Beste Stijn,

 

Bedankt voor je snelle reactie, dus als de fiets later door een andere gebruiker gehuurd wordt is het geen probleem. Ik wacht de mogelijke mail maar af indien die toch "gestolen" is uit de bewaakte selfservice stalling in de korte tijd. 

Ik ben maandag weer in Zaltbommel dus kan voor mijn geruststelling even in de stalling kijken of de ov fiets er staat (ik gok dat ik via de Klantenservice het fietsnummer kan navragen en zo erachter kan komen).

(ik gok dat ik via de Klantenservice het fietsnummer kan navragen en zo erachter kan komen).

Dat is inderdaad mogelijk. :)

 

@Stijn NS even om 100% duidelijk te wezen. Indien de rit alleen afgesloten (via klantenservice) is en op locatie niet op slot zit, kan die dan ook gehuurd worden of geeft die dan een error aan als iemand de fiets wil gebruiken/blokkeert die?

De fiets kan pas weer opnieuw gehuurd worden als hij ook werkelijk correct op slot gezet is. Onze Klantenservice zal daarvoor een melding hebben aangemaakt zodat een medewerker dit kan doen. De fiets kan niet opnieuw gehuurd worden, er kan geen nieuwe huurtransactie gestart worden.

Reputatie 7
Badge +2

De fiets kan pas weer opnieuw gehuurd worden als hij ook werkelijk correct op slot gezet is. 

Dat is tegenstrijdig met andere posts op deze community, waarin iemand een fiets had die ergens buiten de stalling niet meer van slot wilde.

Toen werd aangegeven dat dit kon gebeuren doordat de vorige gebruiker de rit niet goed had afgesloten.

Wat je hierboven stelt achter punt 2 is niet mijn ervaring trouwens. Zondag nog zo'n fiets met nieuw slot gebruikt, die gaf nooit dat gele lampje. Alleen een blauwe, maar zonder geluid, na het succesvolle afsluiten.

(Gevolgd door de omroep-jingle uit m'n telefoon bij de pushmelding van de NS app over het afsluiten van de rit, maar dat was het enige geluid bij het inleveren)

Kan het zijn dat bij die rit de vorige huurder niet de rit via de klantenservice heeft laten afsluiten na het verkeerde afsluiten?

Reageer