beantwoord

OV-fiets over de grens

  • 13 February 2024
  • 29 reacties
  • 597 Bekeken

Gisteren huurde ik een OV-fiets op station Arnhem.

Terug nam ik vanuit Wesel de trein om de fiets weer in te kunnen leveren op station Arnhem.

Tot mijn grote verbazing werd ik berispt door de beide conducteurs van de VIAS-trein (A rond 21.15 uur in Arnhem). Ze vertelden dat de OV-fiets niet de grens over mocht. Ze hadden dit nagevraagd bij NS en ik was dus ‘strafbaar'. 

Ik heb dit nooit eerder gehoord. Ik huur al jarenlang regelmatig een OV-fiets in de buurt van de grens (Hengelo, Enschede, Venlo, Roosendaal) en fiets dan een eindje het buitenland in en neem vervolgens soms de trein terug. Nooit eerder heb ik daar een opmerking over gehoord.

Ik heb vanmorgen NS gebeld en daar kende men deze regel ook niet. Hebben de VIAS-conducteurs gelijk en mag de OV-fiets alleen in Nederland worden gebruikt? Of is er sprake van een misverstand?

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 13 February 2024, 13:08

Bekijk origineel

29 reacties

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je hier al ziet hoe gigantisch veel meldingen gemaakt worden over verdwaalde OV-fietsen. NS zal weinig zin hebben om fietsen op te halen in het buitenland.

Alleen is NS helemaal niet de exploitant van deze lijn en heeft dus helemaal niets over de exploitatie te vertellen. Net zo min als dat NS treinpersoneel in de Achterhoek instructies kan geven.

Sowieso staat er bij mijn weten niet in de voorwaarden van de OV-fiets dat deze alleen in Nederland gebruikt mag worden 

Reputatie 7
Badge +2

Hij belde zijn baas in Arnhem en gaf vervolgens door: “Nee, meneer, het mag absoluut niet!”

Nogal vreemd dat zijn baas in Arnhem zou zitten want VIAS is een Deens-Duits bedrijf dat in Nederland niet actief is.

Wellicht levert NS/Abellio nog steeds het personeel voor het grenstraject en zit NS hier achter? Maar ook dan heeft NS niets te zeggen over de operationele werkzaamheden.

Ik vermoed overigens dat het verbod wellicht te maken heeft met georganiseerde diefstal van OV-fietsen naar het buitenland en niet met dat OV-fietsen daar niet op de weg zouden mogen. De grenstrajectenmet Duitsland zijn sowieso berucht om de vele criminele activiteiten. 

Alleen wilde TS nou net de fiets terug naar Nederland meenemen. Het diefstalargument zou gelden als TS naar Duitsland de fiets in de trein meenam.

Reputatie 5

Bovendien, zo zei hij, als er niet staat dat de OV-fiets niet de grens over mag, wil dat nog niet zeggen dat het wél mag.

Zelden zoiets doms gelezen. Na zo’n uitspraak mag je weer je koptelefoon op noise-canceling zetten want het gaat niet zinniger meer worden.

Jij hebt een overeenkomst gesloten voor die huurfiets, als meneer van mening is dat die uitgebreid moet worden hoeft hij jou daar niet mee lastig te vallen.

Hij belde zijn baas in Arnhem en gaf vervolgens door: “Nee, meneer, het mag absoluut niet!”

Was het dan geen Arriva controleur, want die doen de kaartcontrole op het Nederlandse stuk (en wellicht tegenwoordig vanaf Emmerich) ondersteunen omdat het VIAS-personeel geen chipkaarten kan uitlezen.

Weet je wel heel zeker dat dat Arriva personeel is en niet nog steeds het personeel van NS/Abellio dat vroeger deze lijn exploiteerde?

Reageer