beantwoord

OV-fiets stuk, terugbrengen gaat niet

  • 30 November 2022
  • 9 reacties
  • 1154 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb op station Maastricht een OV-fiets gehuurd. Op de hoek Sint Lambertuslaan/Sint Pieterskade liep de achterband leeg, en liepen buitenland en binnenland vervolgens van de velg zodat deze nu om de naaf gedraaid zijn. 
 

Ik zou niet weten hoe ik de OV-fiets terugkrijg op station Maastricht, al helemaal niet zonder de achterband en -velg te beschadigen. Nog daargelaten dat ik met bagage reis die ik dan niet meer kan meenemen. 
 

Is er een mogelijkheid de OV-fiets aan te melden zodat deze voor reparatie kan worden opgehaald (en de huur wordt gestopt)?

 

Suggesties voor andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom!

Groet,

Pim

 

 

icon

Beste antwoord door MoDe 30 November 2022, 10:05

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt bellen met de klantenservice over de mogelijkheden om de kapotte fiets op te laten halen en de rit af te sluiten. Hou er rekening mee dat jij ophaalkosten moet betalen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat laatste is in dit geval toch wel bij de gr… g.. af, dunkt me!

Reputatie 7
Badge +3

Neem inderdaad zo snel mogelijk contact op met OV-fiets. 

Hou daarbij artikel 13.4 van de productvoorwaarden in het achterhoofd:
“Ook indien er tijdens de huurperiode schade ontstaat aan de OV-fiets dient de Contracthouder de (beschadigde) OV-fiets terug te brengen naar de verhuurlocatie, tenzij daarover nadat de schade is gemeld andere afspraken zijn gemaakt.”

Artikel 13.6 is ook interessant:
“NS OV-fiets is verplicht tot vergoeding van de door een gebrek aan de OV-fiets ontstane schade, indien het gebrek na het aangaan van de Huurovereenkomst is ontstaan en aan NS OV-fiets is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de Huurovereenkomst aanwezig was en NS OV-fiets het toen kende of had behoren te kennen of toen aan de Contracthouder te kennen heeft gegeven dat de OV-fiets het gebrek niet had.”

Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528877719289/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-ov-fiets.pdf

Het is ruim een kilometer lopen naar station Maastricht. Ik weet niet hoe goed je ter been bent, maar de meeste mensen zou het moeten lukken om de fiets terug te brengen.

Als je niemand hebt die je even kan helpen, door bijvoorbeeld je bagage op te halen, zou je eerst je bagage per bus weg kunnen brengen en later terug kunnen komen om je fiets op te halen en terug te brengen naar station Maastricht, waarna je later per bus naar je bestemming reist. Dit als je met zware bagage hebt gereisd.

Het is iets te gemakkelijk om de NS de fiets maar op te laten halen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is ruim een kilometer lopen naar station Maastricht. Ik weet niet hoe goed je ter been bent, maar de meeste mensen zou het moeten lukken om de fiets terug te brengen.

Maar als zoals TS aangeeft de buitenland en binnenland van de velg zijn gelopen en nu om de naaf gedraaid zijn zal het achterwiel niet meer draaien en moet je dus een kilometer lopen terwijl je het achterwiel optilt. Of je moet de binnen en buitenband doorsnijden/knippen en geheel verwijderen, maar dan rijdt het achterwiel met de velg over het wegdek en is er een kans dat de velg beschadigd raakt. Of je meot de trucjes van fietsendieven gebruiken om het achterwiel iets van de grond te tillen. 

Het is ruim een kilometer lopen naar station Maastricht. Ik weet niet hoe goed je ter been bent, maar de meeste mensen zou het moeten lukken om de fiets terug te brengen.

Maar als zoals TS aangeeft de buitenland en binnenland van de velg zijn gelopen en nu om de naaf gedraaid zijn zal het achterwiel niet meer draaien en moet je dus een kilometer lopen terwijl je het achterwiel optilt. Of je moet de binnen en buitenband doorsnijden/knippen en geheel verwijderen, maar dan rijdt het achterwiel met de velg over het wegdek en is er een kans dat de velg beschadigd raakt. Of je meot de trucjes van fietsendieven gebruiken om het achterwiel iets van de grond te tillen. 

Ik geef toe dat het geen pretje is om op die manier een kilometer te lopen, maar niet mogelijk is iets anders.

Je kunt proberen de fiets mee te nemen in de bus. De bushalte is letterlijk om de hoek. Ik ga er vanuit dat de gemiddelde chauffeur het toe zal staan als die de fiets ziet.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou kunnen kijken of er een fietsenmaker in de buurt is. Dat kan goedkoper zijn dan op te laten halen. Bon later declareren bij NS (nee heb je, ja kun je krijgen).

Reputatie 5

Je kunt proberen de fiets mee te nemen in de bus. De bushalte is letterlijk om de hoek. Ik ga er vanuit dat de gemiddelde chauffeur het toe zal staan als die de fiets ziet.

Bij die bushalte komt alleen een 8-persoonsbus (lijn 12), dat gaat dus niet zomaar lukken. Vanaf de halte Parkweg rijdt wel lijn 78 naar het station (van de Waalse vervoerder TEC), maar die rijdt maar 6x/dag, neemt in principe geen fietsen mee en de chauffeurs praten meestal alleen Frans. Maar druk is hij normaal ook niet, dus je kunt het altijd proberen.

Anders zou ik adviseren de Kennedybrug over te lopen als dat lukt (wel vervelend ja) en het bij de halte Bonnefantenmuseum nog eens te proberen. In lijn 350 (Limburgliner, grote bus met weinig ruimte) mogen in principe ook geen fietsen mee, maar in de lijnen 1, 5, 11 en 57 wel. Officieel moet je dan wel een fietskaartje van €4,45 kopen, maar misschien wil een chauffeur dat in dit geval wel door de vingers zien.

Of misschien nog beter: lopen naar de halte Prins Bisschopsingel, die is wat dichterbij. Dan kun je met lijn 9 (1x/uur) of lijn 11 (1x/uur) naar het station.

Reputatie 7
Badge +2

De tip van umbusko is zeker wel een goede. En uit ervaring kan ik zeggen dat buschauffeurs met een OV-fiets niet altijd moeilijk doen. (Zelf zo ooit een fiets met lekke band terug op station Hilversum gekregen, waar het later voor verwarring zorgde dat ik een vervangende fiets mee kreeg zonder scannen om extra kosten te voorkomen).

Dat van de velg lopen van de binnenband bij een lekke band, waarna die om de naaf draait, lijkt me trouwens wel een aandachtspunt voor NS. Dat heb ik zelf ook al eens gehad met een OV-fiets en gaat opvallend snel.

Met enige andere (eigen) fiets ook wel vaker een lekke band gehad, echter nooit met een om de naaf gewikkelde binnenband. Bij OV-fietsen lijkt de buitenband dan veel sneller van de velg te lopen waardoor de binnenband er ook af kan lopen.

Reageer