beantwoord

OV-fiets uit de kluis gehaald, netjes teruggebracht, nu €350 in rekening gebracht

  • 21 June 2023
  • 2 reacties
  • 179 Bekeken

Mijn vertrouwen in de NS is weg. Alweer laten ze de consument opdraaien voor een klaarblijkelijk slecht ingevoerd systeem, want dit soort dingen gebeuren als ik de topics zo doorzoek duidelijk vaker. Ik ging vorige week op een superhete dag naar een sollicitatiegesprek, heb kort een OV fiets geleend, deze dezelfde dag teruggebracht naar de kluis (van "is de fiets in goede staat?" op het scherm tot aan gesloten kluis) en toen kreeg ik later die week bericht dat ik de OV fiets langer dan 3 dagen in bezit zou hebben. Gebeld, ze hebben de huur stopgezet en zeiden dat ze zouden gaan kijken om te bevestigen dat de fiets er inderdaad nog stond. Kreeg ik nog wat dagen later bericht dat dit niet het geval was en ik aangifte moest doen en een som van €350 moet gaan betalen. Als student die het kapitaal voor dit soort grapjes niet heeft kan ik je zeggen, dat gaat niet gebeuren. Ik vind dat het afgelopen moet zijn met deze streken van de NS, als jullie zo graag alles willen automatiseren, neem dan zelf de verantwoordelijkheid op je voor dit soort incidenten. Graag wil ik hier een oplossing voor uitzoeken, het is niet enkel mijn dingetje hier dat me frustreert maar ook het feit dat dit regelmatig gebeurt en onschuldige mensen torenhoge boetes krijgen omdat de NS niet verantwoordelijk wilt zijn voor fouten in hun systeem.

icon

Beste antwoord door Robert B 21 June 2023, 19:01

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Aangifte doen van wat? Er is op jou geen strafbaar feit gepleegd (behalve dat de NS je een poot wil uitdraaien voor € 350,00). De politie zal daar in de regel dus niet aan meewerken, daar zijn andere topics over.

Die aangifte (plus het kunnen overleggen van de fietssleutel, dat is ook nog een dingetje bij de elektronische sloten, maar die hebben ze niet bij kluizen) is om je boete te verlagen als de fiets gestolen of vernield wordt tijdens de huurperiode, maar jij hebt hem netjes en in goede staat ingeleverd.

De NS vraagt je dus in feite om valse aangifte te doen, en dat is een misdrijf.

Als de NS een van hun fietsen kwijt is dan moeten zij maar aangifte doen, en jou als vermoedelijke dader aanwijzen. Dat zie ik ook niet snel gebeuren.

Gewoon voet bij stuk houden en indien mogelijk incasso’s van NS die een bepaald bedrag overschrijden niet toestaan (of de incassomachtiging helemaal intrekken).

Je bent student, dus voor je abonnement heeft dat verder geen gevolgen.

Gerelateerd topic: 

 

Welkom bij de NS Community!

Aangifte doen van wat? Er is op jou geen strafbaar feit gepleegd (behalve dat de NS je een poot wil uitdraaien voor € 350,00). De politie zal daar in de regel dus niet aan meewerken, daar zijn andere topics over.

Die aangifte (plus het kunnen overleggen van de fietssleutel, dat is ook nog een dingetje bij de elektronische sloten, maar die hebben ze niet bij kluizen) is om je boete te verlagen als de fiets gestolen of vernield wordt tijdens de huurperiode, maar jij hebt hem netjes en in goede staat ingeleverd.

De NS vraagt je dus in feite om valse aangifte te doen, en dat is een misdrijf.

Als de NS een van hun fietsen kwijt is dan moeten zij maar aangifte doen, en jou als vermoedelijke dader aanwijzen. Dat zie ik ook niet snel gebeuren.

Gewoon voet bij stuk houden en indien mogelijk incasso’s van NS die een bepaald bedrag overschrijden niet toestaan (of de incassomachtiging helemaal intrekken).

Je bent student, dus voor je abonnement heeft dat verder geen gevolgen.

Gerelateerd topic: 

 

Dank voor je reactie. Ik hou inderdaad voet bij stuk en zal eventueel naar de politie stappen of juridische stappen ondernemen als ze toch doordrukken.

Reageer