Skip to main content

OV-fiets verkeerd uit gecheckt

jupi
  • Op het juiste spoor

Ik heb mijn OV-fiets een maand geleden verkeerd uit gecheckt. Nu wil de NS dat ik een proces verbaal op maak bij de politie terwijl de fiets niet gestolen is. Ik heb hem gewoon terug gezet maar niet met slot afgesloten. Het online invullen van proces verbaal bij de politie vraagt om eerlijkheid anders ben ik in overtreding met de gevolgen van dien. Ze vragen bv. wie is de eigenaar in persoon, naam BSN, geboorte datum.

Heeft iemand dit ooit weleens bij de hand gehad?

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 2 april 2025

Hi jupi! Welkom bij de NS Community. 

Omdat je een OV-fiets maximaal 7 dagen mag huren, wordt de OV-fiets als gestolen aangemerkt wanneer je deze niet op tijd inlevert. Dit gebeurd dus ook wanneer je de OV-fiets niet correct inlevert binnen 7 dagen en de huur door blijft lopen. In dat geval wordt er een boete van € 350,00 in rekening gebracht. Hier lees je meer over de tarieven die gehanteerd worden. Als huurder ben je verantwoordelijk voor het correct inleveren van de OV-fiets. In dit geval geldt: als je géén proces-verbaal opstuurt, dan betaal je ook een aanschafwaarde van de OV-fiets. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2 april 2025

Het regent hier de laatste tijd helaas klachten over vergelijkbare problemen de laatste tijd. Heb je al gevraagd waarvan men wil dat je aangifte doet (een proces verbaal opmaken kun je niet zelf maar doet de politie dan)? Dan is duidelijk of ze een goed idee hebben of je proberen aan te zetten tot het doen van valse aangifte, dan waarschijnlijk van diefstal. Je merkt terecht op dat dat laatste strafbaar is, en dat geldt daarmee ook voor aanzetten daartoe dus als dat het verhaal is en blijft, zou ik inderdaad aangifte overwegen, maar dan tegen NS.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2 april 2025

@Floor NS gezien het aantal melding recent over problemen met het inleveren van ov-fietsen, kunnen jullie er m.i. niet in redelijkheid bij blijven dat TS zelf wel iets verkeerd sal hebben gedaan.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 2 april 2025

Ik vermoed persoonlijk dat er tegenwoordig meer meldingen zijn van deze boetes, omdat de maximale huurtermijn aangepast is naar 7 dagen en niet iedereen hier rekening mee houdt.

Wanneer je ergens een OV-fiets neerzet zonder deze goed op slot te zetten en deze wordt meegenomen door een ander terwijl jij de OV-fiets huurt, dan dien jij melding te maken van diefstal. Wanneer je een OV-fiets correct afsluit, kan deze ook niet zomaar door een ander meegenomen worden. Wanneer je twijfelt of je jouw OV-fiets goed hebt afgesloten, kun je het beste zo snel mogelijk contact met de Klantenservice opnemen en dan lopen we dit met je na. Op die manier kunnen we een eventuele fout vroegtijdig corrigeren. Wanneer er een medewerker in de stalling aanwezig is, kun je ook die medewerker vragen of het afsluiten van de OV-fiets correct is gedaan. 

Reageer