beantwoord

OV fiets wel of niet ingeleverd?

  • 15 August 2023
  • 4 reacties
  • 161 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb mijn gehuurde OV fiets bij Alkmaar Noord gehuurd en nu heb ik de fiets tijdelijk bij Alkmaar station neer gezet naast de fietsenstalling, zodat ik deze later na mijn reis weer bij Noord kon zetten. Nu kwam ik aan om de fiets te pakken en was deze plotseling verdwenen. Gelukkig maak ik altijd een foto als ik de fiets achterlaat, zodat ik bewijs heb dat ik het op de plek heb gelaten voor het geval deze word gestolen. 

ik schrok natuurlijk erg dat de fiets er niet meer stond, dus ben ik gaan kijken bij de fietsenstalling van Alkmaar centraal en ik heb een medewerker ook gevraagd of hij het eventueel zou weten. De medewerker snapte naar mijn mening niet heel erg wat ik bedoelde, dus ben ik maar gaan kijken tussen alle fietsen en gelukkig vond ik de fiets met hetzelfde nummer. De medewerker gaf aan dat ik de fiets beter kon laten staan om €10 kosten te voorkomen. Mijn vraag is of de huur nu op de juiste manier is afgesloten en dat ik niet straks een boete zal krijgen.

icon

Beste antwoord door MoDe 15 August 2023, 23:58

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Slim dat je een foto had gemaakt van het nummer van de fiets. Wist je dat je tegenwoordig de huur van een ov-fiets in de NS kunt zetten? Dan kun je ook zien of de huur correct is afgesloten.

Wat betreft de fiets bij Alkmaar centraal. De medewerker heeft jou verkeerde informatie gegeven. Als de fiets op Noord gehuurd is, maar daar niet ingeleverd wordt, dan gaat het jou €10 extra kosten.

Neem telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Vertel.het verhaal.zoals je hier geschreven hebt en vraag of de huur is afgesloten en of er extra kosten bij komen als de huur inderdaad al op Centraal is afgesloten.

Reputatie 7
Badge +2

Of de huur is afgesloten kan je overigens ook in je reishistorie in Mijn NS zien.

Gezien het elektronisch slot is de kans groot van wel. Er was laatst een topic van iemand die zijn OV fiets net buiten de stalling had neergezet en toen hij 'm weer meenam later twee huurperiodes berekend kreeg. De netwerken waarmee dat slot communiceert reiken dus tot buiten de stalling. En sowieso staat hij op de foto op slot, dus dat zou de rit moeten hebben afsluiten.

In tegenstelling tot wat @MoDe zegt heeft de medewerker je wel €10 bespaard trouwens. Of zelfs €14,45. Want de fiets weer meenemen had nog een extra rit van Alkmaar naar Alkmaar Noord opgeleverd.

Reputatie 7
Badge

Daarom is mijn advies om je OV-fiets nummer eenmalig in de NS app te zetten, waarna je bij een volgende verhuur (van een fiets met electrisch slot) automatisch een bericht krijgt of de verhuur gestart is en wanneer die gestopt is. 

Super handig! 😊

Reputatie 7
Badge +2

waarna je bij een volgende verhuur (van een fiets met electrisch slot) automatisch een bericht krijgt of de verhuur gestart is en wanneer die gestopt is. 

Zo handig zelfs dat je ook een melding krijgt als je een fiets met fysieke sleutel huurt 😉

Reageer