beantwoord

ove fiets abonnement onder 18 jaar

  • 7 August 2021
  • 18 reacties
  • 3757 Bekeken

Steeds als ik het abonnement voor de OV fiets wil bestellen krijg ik een soort foutmelding “er is iets fout gegaan, probeer het later nog eens”. Toen ik laatst bij het station een ov fiets wilde huren en dit ook probeerde kreeg ik ook die melding…de medewerker daar zei toen dat dat vanwege mijn leeftijd is; ik ben nog geen 18 jaar. Ik ben 17,5 en ga deze maand studeren. Het is belangrijk dat ik de eerste weken een fiets kan huren. Help! Wat kan ik verder doen om dit te regelen?

icon

Beste antwoord door Momo 8 August 2021, 11:37

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Leuk of niet, je bent minderjarig en je ouders of verzorgers moeten dit voor je aanvragen. Zodra je achttien bent ben je niet meer handelingsonbekwaam in de zin van de wet en mag je het zelf regelen. Je ouders/verzorgers moeten in feite garant staan. Dat je het zelf prima zou kunnen, doet formeel nu eenmaal niet ter zake. Je mag als minderjarige geen langdurende financiële verplichtingen aangaan. Er moet ergens een grens zijn die voor iedereen geldt. Dat is nu eenmaal bij achttien jaar.

Iedereen met een ov-fietsabonnement mag twee fietsen huren. Mogelijk is er met een vriendje zoiets te regelen, al is het wel gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou dan wel handig zijn dat dit bij de voorwaarden OV fiets vermeld staat. Nu staat daar alleen maar 

Contracthouder: een natuurlijke persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, die zich heeft aangemeld via www.ns.nl, www.mijnns.nl of de NS Klantenservice (030 751 51 55, lokaal tarief) en met NS OV-fiets een Abonnement is overeengekomen.

 

Ter vergelijking, bij de voorwaarden van NS Flex staat

Contracthouder: de natuurlijk persoon niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en met wie NS de overeenkomst(en) m.b.t. NS Flex sluit of heeft gesloten. Contacthouder kan tevens Kaarthouder zijn, maar dit is niet vereist.

 

Het is wel logisch dat je 18 moet zijn, want net als Flex is dit reizen/fietsen op krediet. En bij niet inleveren van de fiets kun je voor hoge kosten (€350) komen te staan, maar zet het dan wel in de voorwaarden erbij. Of geef een duidelijke melding bij het bestellen.

Als ik nu even doe alsof ik geen MijnNS account heb en een OV-fiets abonnement wil bestellen, krijg ik bij invullen van een geboortedatum waarbij ik doe alsof ik nog geen 18 ben in rood de tekst:

Bestel je voor een kind? Vul dan als aanvrager hier je eigen gegevens in. Op de volgende pagina vul je de gegevens van je kind in.

Dat is dus duidelijk, maar blijkbaar krijg je dit niet te zien als je als je jonger dan 18 bent en het op een bestaande kaart wil aanvragen (tenminste dat zou de verklaring zijn voor de melding de TS krijgt), alleen lekker vaag “er is iets fout gegaan, probeer het later nog eens”.

Leuk of niet, je bent minderjarig en je ouders of verzorgers moeten dit voor je aanvragen. Zodra je achttien bent ben je niet meer handelingsonbekwaam in de zin van de wet en mag je het zelf regelen. Je ouders/verzorgers moeten in feite garant staan. Dat je het zelf prima zou kunnen, doet formeel nu eenmaal niet ter zake. Je mag als minderjarige geen langdurende financiële verplichtingen aangaan. Er moet ergens een grens zijn die voor iedereen geldt. Dat is nu eenmaal bij achttien jaar.

Iedereen met een ov-fietsabonnement mag twee fietsen huren. Mogelijk is er met een vriendje zoiets te regelen, al is het wel gedoe.

Kan ik dan voor het huren van OV fiets de ov-chipkaart/ abonnement van mijn moeder gebruiken? Dus zonder dat zij er bij is» ik krijg haar kaart dan mee; zij is er namelijk niet bij als ik inkom heb of naar college ga 😅.

Als dat niet kan, wat kan wel??

Reputatie 7
Badge +4

Nee, je mag geen fiets huren op de kaart van je moeder. Ze mag wel met je meegaan en voor jou ook een tweede fiets huren. Als je alleen een fiets huurt, moet dat met je eigen persoonlijke chipkaart. Zorg dat je moeder toestemming geeft en garant staat voor de betaling , dat is snel te regelen via het account van je moeder.

 

Badge +3

Je moeder kan volgens mij gewoon een OV-fiets abonnement bestellen voor op jouw kaart, waarbij er dan 1 cent overgemaakt moet worden vanaf de rekening waar de huurkosten af gaan. Dat mag uiteraard jouw rekening zijn.

Mocht dat niet lukken, dan kan ze ook NS Flex Basis voor je bestellen want daarbij is OV-fiets inbegrepen. Probleem is dan alleen wel je Studentenreisproduct dat niet meer werkt.

Ik zou desnoods samen met je moeder naar een Servicebalie op een station gaan, daar moet het zeker lukken.

Nee, je mag geen fiets huren op de kaart van je moeder. Ze mag wel met je meegaan en voor jou ook een tweedefiets huren. Als je alleen een fiets huurt, moet dat met je eigen persoonlijke chipkaart. Zorg dat je moeder toestemming geeft en garant staat voor de betaling, dat is snel te regelen via het account van je moeder.

 

Dus eigenlijk kan ik gewoon geen fiets huren. Want ze gaat niet mee natuurlijk én ik kan geen fiets huren op mijn eigen persoonlijke ov chipkaart want ik ben nog geen 18. Via mijn kaart blijf ik foutmeldingen krijgen, dus dat gaat niet. Hoe kan ik dan regelen dat mn ma garant staat?

Reputatie 7
Badge +3

Jouw moeder moet het bestellen en in stap 2 van het bestelproces aangeven dat zij bestelt voor haar kind.

 

Badge +3

Jouw moeder moet het bestellen en in stap 2 van het bestelproces aangeven dat zij besteld voor haar kind.

Ah, natuurlijk. En als je dan samen met je moeder de betaling doet vanaf jouw eigen IBAN (als daarom gevraagd wordt) dan ben je klaar.

Anders moet je moeder het IBAN later even wijzigen in Mijn NS en 1 cent betalen via jouw IBAN.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, je mag geen fiets huren op de kaart van je moeder. Ze mag wel met je meegaan en voor jou ook een tweedefiets huren. Als je alleen een fiets huurt, moet dat met je eigen persoonlijke chipkaart. Zorg dat je moeder toestemming geeft en garant staat voor de betaling, dat is snel te regelen via het account van je moeder.

 

Dus eigenlijk kan ik gewoon geen fiets huren. Want ze gaat niet mee natuurlijk én ik kan geen fiets huren op mijn eigen persoonlijke ov chipkaart want ik ben nog geen 18. Via mijn kaart blijf ik foutmeldingen krijgen, dus dat gaat niet. Hoe kan ik dan regelen dat mn ma garant staat?

Ik gaf in mijn slotzin toch echt aan dat het wel kon en hoe het moest. @Momo schoot je nog te hulp met concreet de manier waarop. Als je verwacht dat je moeder niet meewerkt, kunnen we weinig voor je doen, maar als ze dat wel doet is het zo gepiept. ;-)

Badge +3

Ik gaf in mijn slotzin toch echt aan dat het wel kon en hoe het moest. @Momo schoot je nog te hulp met concreet de manier waarop. Als je verwacht dat je moeder niet meewerkt, kunnen we weinig voor je doen, maar als ze dat wel doet is het zo gepiept. ;-)

Had het antwoord van Momo maar als beste gemarkeerd wegens de duidelijke screenshot :kissing_smiling_eyes:

Steeds als ik het abonnement voor de OV fiets wil bestellen krijg ik een soort foutmelding “er is iets fout gegaan, probeer het later nog eens”. Toen ik laatst bij het station een ov fiets wilde huren en dit ook probeerde kreeg ik ook die melding…de medewerker daar zei toen dat dat vanwege mijn leeftijd is; ik ben nog geen 18 jaar. Ik ben 17,5 en ga deze maand studeren. Het is belangrijk dat ik de eerste weken een fiets kan huren. Help! Wat kan ik verder doen om dit te regelen?

Dank je! Deze kon ik eerst niet zien; hiermee gaat het zeker lukken!

Ik gaf in mijn slotzin toch echt aan dat het wel kon en hoe het moest. @Momo schoot je nog te hulp met concreet de manier waarop. Als je verwacht dat je moeder niet meewerkt, kunnen we weinig voor je doen, maar als ze dat wel doet is het zo gepiept. ;-)

Had het antwoord van Momo maar als beste gemarkeerd wegens de duidelijke screenshot :kissing_smiling_eyes:

Dat antwoord kon ik dus eerst niet zien. Met dat screenshot gaat het zeker lukken!

Ik gaf in mijn slotzin toch echt aan dat het wel kon en hoe het moest. @Momo schoot je nog te hulp met concreet de manier waarop. Als je verwacht dat je moeder niet meewerkt, kunnen we weinig voor je doen, maar als ze dat wel doet is het zo gepiept. ;-)

Had het antwoord van Momo maar als beste gemarkeerd wegens de duidelijke screenshot :kissing_smiling_eyes:

Kon die reactie eerst niet zien, nu wel: zo gaat het zeker lukken!!

Reputatie 7
Badge +3

Ik had mijn antwoord met screenshot ook pas geplaatst na je vorige reactie. Al had Thom wel aangegeven dat één van je ouders het zou moeten aanvragen. Maar blijkbaar was dat niet helemaal duidelijk, dus heb ik dat screenshot erbij gezet. Succes ermee.

@Momo Dank je wel. Maar hoe kom ik bij het scherm in je screenshot? Als ik bijvoorbeeld hier klik, dan kom ik inderdaad op een scherm ‘Gegevens aanvrager’ maar daar krijg ik niet een mogelijkheid om te kiezen voor een kind…. Dank!

Reputatie 7
Badge +3

In dat scherm verder klikken en in stap 2 kun je de keuze maken om voor je kind te bestellen. 

De ouder is de aanvrager, dus die moet eerst zijn of haar gegevens invullen (of die staan al ingevuld als de ouder al een MijnNS account heeft en daarop inlogt). 

Stap 1 zijn dus de gegevens van de aanvrager (ouder), stap 2 zijn de kaartgegevens en of je voor je kind bestelt. Klik je daar op het schuifje dat je voor je kind bestelt, krijg je het scherm wat ik eerder geplaatst heb.

 

@Momo  Dank je wel! Gelukt! Blij als een kind :-)

Weet iemand hoe ik dit voor mijn tweede minderjarige kind regel. Voor 1 is goed gegaan, maar we hebben een tweeling van 17

Reageer