Sticky

Pilot OV-ebike

  • 22 September 2022
  • 42 reacties
  • 1889 Bekeken
Pilot OV-ebike

In mei dit jaar is aangekondigd dat de NS een (nieuwe) proef gaat starten voor de verhuur van elektrische OV-fietsen. In dit topic lees je meer informatie over de aankomende proef.

Wanneer zal de OV-ebike proef starten?

De proef zal van start gaan op 30 september 2022. Het is de bedoeling dat de proef ongeveer een jaar zal lopen, naar verwachting tot juli 2023.

Waar zal de OV-ebike beschikbaar zijn?

De OV-Ebike zal in eerste instantie enkel beschikbaar zijn op het station Driebergen-Zeist. Naar verloop van tijd zullen de OV-Ebikes op drie andere stations beschikbaar worden gesteld. Op dit moment is nog niet bekend welke stations dit gaan worden.

Op basis waarvan worden deze stations gekozen?

De stations moeten aan een aantal criteria voldoen om geschikt te zijn voor de proef. Denk hierbij aan een minimaal aantal in- en uitstappers en een minimaal aantal OV-fietsritten en locaties in de buurt die zich goed lenen voor een e-bike fietsafstand. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er stallingsmedewerkers beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden en het verhuurproces te begeleiden. Ook kijken we bijvoorbeeld of stationsverbouwingen gepland zijn, of er in de stalling bij het station voldoende ruimte is en of de brandveiligheidseisen haalbaar zijn op de locatie. Op basis van onderzoek zijn een viertal reizigersprofielen opgesteld, hierbij is gekeken naar leeftijd, reistype, reisafstand na aankomst op het station en type natransport (bijvoorbeeld bus of tram). De gekozen stations vertegenwoordigen elk één van de reizigersprofielen, zodat we op basis van de onderzoeksresultaten conclusies kunnen trekken.

Hoe werkt het huren van een OV-ebike?

We willen dat het voor reizigers net zo gemakkelijk wordt om een OV-ebike te huren als een reguliere OV-fiets, daarom hebben we het verhuurproces zoveel mogelijk gelijk gehouden met OV-fiets. Dit betekent dat reizigers hier geen nieuw abonnement voor hoeven af te sluiten. Daarnaast zal het huren van een e-bike, net als bij de gewone OV-fiets, worden gedaan door het scannen van de sleutel en de OV-chipkaart. Ook wanneer op een locatie al het nieuwe digitale OV-fiets slot beschikbaar is, zal de OV-ebike alleen te huren zijn met de druppel en handscanner.

Belangrijk verschil: Een OV-ebike kan niet ingeleverd worden op een andere locatie dan waar hij gehuurd is.

Een OV-ebike kan tevens niet worden ingeleverd na sluitingstijd van de stalling.

Wat kost het huren van een OV-ebike?

De OV-ebike kost € 10 per rit tot 24 uur.

Alle overige kosten zoals de toeslag na 72 uur, ophaalkosten etc. zijn hetzelfde als voor een reguliere OV-fiets, met uitzondering van de vervangingskosten van een OV-ebike bij diesfstal of niet inleveren na 21 dagen. Voor een OV-ebike is dit € 1750. Alle tarieven kunnen hier gevonden worden.

Hoe ver kan de fiets / wanneer is de accu leeg?

De OV-ebike heeft verschillende ondersteuningsstanden die bepalen hoeveel kilometers gereden kunnen worden met ondersteuning. In de zwaarste ondersteuningsstand kan minimaal 50km worden gereden, in de lichtste stand minimaal 110km.

Wat te doen bij pech

Lekke band onderweg

Breng de OV-ebike terug naar de huurlocatie. Het is ook mogelijk om de OV-ebike tegen vergoeding op te laten halen. De kosten hiervoor zijn € 50.

Fiets trapt zwaar

Bij een defect kun de klant de OV-ebike binnen 10 minuten gratis omruilen voor een andere.

Lege accu

Indien de accu leeg is kan de reiziger zonder ondersteuning met de fiets naar de fietsenstalling terugfietsen.

Accu geeft rook of staat in brand

Neem afstand van de OV-ebike en schakel indien nodig de hulpdienst in om de accubrand op te lossen.

Melding W011 - De rijsnelheid kan niet worden waargenomen

De maximale snelheid waarbij ondersteuning mogelijk is, kan lager zijn dan gewoonlijk. Controleer of de snelheidssensor correct is geplaatst.

Melding W013 - De initialisatie van de koppelsensor is niet succesvol voltooid  

De trapondersteuning is wellicht minder dan normaal. Haal je voet van het pedaal, druk op de aan/uit-knop van de accu en schakel de stroom opnieuw in

 

Mochten er verdere vragen zijn over de proef, stel deze in dit topic.
 


42 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Weet je de inhoud in Watts van de batterij? Aan een theoretische afstand hebben we niet zoveel. Aan de hand van het aantal Watts en het eigen rijgedrag met de eigen e-bike kunnen we ongeveer afleiden wat de actieradius is. @Stijn NS 

Ik heb bewust niet alle informatie in het topic geplaatst gezien ik het enigszins beknopt wil houden, maar dat is inderdaad wel nuttig. Hier in ieder geval de informatie over bereik, ik zla het ook in het topic zelf plaatsen. :)

Hoe ver kan de fiets / wanneer is de accu leeg?
De OV-ebike heeft verschillende ondersteuningsstanden die bepalen hoeveel kilometers gereden kunnen worden met ondersteuning. In de zwaarste ondersteuningsstand kan minimaal 50km worden gereden, in de lichtste stand minimaal 110km.

Specifiek de inhoud van de accu heb ik niet bekend.

Reputatie 7
Badge +3

Kan ik instellen dat er geen OV-ebike kan worden gehuurd met mijn OV-chipkaart? Het risico van €1750 is me iets te groot.

Daar is op dit moment geen mogelijkheid voor, maar ik zal de wens doorgeven.

Overigens zijn de OV-ebikes uitgerust met GPS tracking, dus diefstal zou daardoor een stuk lastiger moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat niet alleen om diefstal, maar ook om fouten bij het inleveren. Zijn me net iets teveel meldingen hier over onterechte meldingen dat de fiets niet zou zijn ingeleverd. Ik zie de discussies al komen ...

Reputatie 7
Badge +3

Als @Stijn NS toch een wens gaat doorgeven dan graag het volgende. 

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Ik huur misschien een paar keer jaar een OV-fiets maar vind het risico bij verlies of diefstal van mijn OV-chipkaart op dit moment onaanvaardbaar groot.

@Stijn NS Dit lijkt mij geen wens! Voor die 1750 euro mag ik aannemen dat GPS tracking op zit.

Wel een vreemd idee dat mijn OV chipkaart straks die ik in mijn broekzak heb 1750 euro waard is?  

 

Denk verdorie toch vooraf eens een keer na als je als NS een product lanceert!

 

Kind: Pap, pappa, mamma, Iemand heeft mijn OV gestolen!

…..

even bellen

..

The end.

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Er bestaat al een mogelijkheid om het gehele OV-fiets product te blokkeren. Het OV-fiets abonnement is een onderdeel van NS Flex, maar de OV-fiets service kan ook afzonderlijk worden uitgeschakeld.

@Stijn NS 

Ik zou maar een beetje haast maken en snel gaan mailen. ;)

Je kunt natuurlijk 👀k een landelijke krant tippen. ;)

.ondertussen

….

 

Reputatie 7
Badge +1

De ontwikkeling van deze fiets juich ik toe, het is een mooie doorontwikkeling op de reeds bestaande OV-Fiets. Ik ben erg benieuwd naar hoe deze fiets zal fietsen, hoe de ondersteuning is etc. en hoe de fiets reageert op verschillende omstandigheden qua bereik. 

Wel schaar ik me achter de vragen en kritiek van andere leden hier. Zeker gezien de begrijpelijk fors hogere borg, zou het individueel in-/uitschakelen van de gewone en elektrische fiets mogelijk moeten zijn. 

Het abonnement kan dan nu wel geblokkeerd worden, maar ik neem aan dat dit alleen via de klantenservice kan? Het zou mooi zijn als je dit gewoon aan/uit kunt zetten in Mijn NS. Net zoals je dat met bijvoorbeeld 1e/2e klas reizen kunt.

Reputatie 7
Badge +3

Staat het ergens in de voorwaarden van NS Flex dat OV-fiets te blokkeren is? Ik heb het nog nooit ergens zien staan. Zeker nu er de laatste tijd vaker melding komen dat bij een verloren of gestolen kaart OV-fietsen zijn verhuurd waar de abonnementhouder dan leuk €350 voor mag gaan dokken en ik nooit gebruik maak van OV-fiets, is dat toch wel iets wat ik zou overwegen. En nu helemaal met de OV-ebike waar een nog veel hoger bedrag wordt gerekend. 

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Er bestaat al een mogelijkheid om het gehele OV-fiets product te blokkeren. Het OV-fiets abonnement is een onderdeel van NS Flex, maar de OV-fiets service kan ook afzonderlijk worden uitgeschakeld.

Ik wil niet het gehele OV-fiets product blokkeren. Ik wil het product kunnen pauzeren. Simpel gesteld: ik wil zelf kunnen bepalen wanneer de dienst aan of uit staat. Net zoals ik bij mijn bank kan aangeven dat ik die gedurende een bepaalde periode mijn bankpas buiten Europa wil gebruiken.

Gezien de exorbitante risico’s bij verlies of diefstal van een OV-chipkaart met OV-fiets abonnement lijkt me dat noodzakelijk.

Dan heb ik nog niet eens over alle ellende die je kan overkomen wanneer het beëindigen van de huurperiode niet goed is geadministreerd.

Reputatie 7
Badge +3

NS maakt er weer eens een rommeltje van met de Productvoorwaarden.

Het bestand dat gedownload kan worden heeft als ingangsdatum 30 september 2022, dus inclusief alle voorwaarden voor het huren van de OV-ebike. 
Waar is het actuele bestand gebleven dat geldt t/m 29 september 2022?

Het is me overigens niet duidelijk waar @Stijn NS de wijsheid vandaan heeft dat je als abonnee van NS Flex het element OV-fiets of Stallen op rekening zou kunnen (laten) blokkeren. In de voorwaarden van NS Flex staat onder 4.1 het volgende: “ Het is niet mogelijk NS Flex aan te schaffen zonder OV Fiets en Fietsstallen op rekening.” Het is onwenselijke koppelverkoop. Nergens in de voorwaarden is te vinden dat deze elementen geblokkeerd zouden kunnen worden. Het abonnement op de OV-fiets zou voor NS Flex-abonnees een opt-in moeten zijn en geen gedwongen koppelverkoop.
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Het lijkt heel klantvriendelijk, deze koppelverkoop. Maar zit een abonnee van NS Flex wel te wachten op de voorwaarden van de OV-fiets? Wordt bij de aanschaf van NS Flex wel duidelijk verwezen naar de voorwaarden van OV-fiets? 

Lees en huiver wat je allemaal kan overkomen als argeloze NS Flex-abonnee die nog nooit een OV-fiets heeft gehuurd.

Moet er niet eens kritisch gekeken worden naar de voorwaarden van OV-fiets? En moet NS niet veel meer verantwoordelijkheid nemen na melding van een verloren of gestolen OV-chipkaart? Met name artikel 3.6 is niet bepaald klantvriendelijk. Onder punt 3.6.4 staat overigens wel dat de contracthouder niet aansprakelijk is voor de gevolgen van onbevoegd gebruik ontstaan na het moment van melden (van verlies of diefstal van de OV-chipkaart). Maar dan moet de meldingsprocedure (inclusief datum- en tijdmelding) van het verlies of diefstal van de OV-chipkaart veel duidelijker worden beschreven. Er moet ook in gewone mensentaal worden beschreven dat je echt meteen moet melden omdat je anders enorme financiële problemen kunt krijgen.
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1663233613424/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ov-fiets-productvoorwaarden.pdf

3.6: Verplichtingen Contracthouder

  1. Contracthouder is jaarlijks verplicht tot betaling van het Verificatietarief.

  2. Vanaf het moment van totstandkoming van een Huurovereenkomst via een door de Contracthouder geactiveerde OV-chipkaart,

    is de Contracthouder verplicht tot betaling van huurbedragen zoals vermeld in de Tarieflijst .

  3. De Contracthouder moet verlies of diefstal van de door hem voor OV-fiets geactiveerde OV-chipkaart zo snel als redelijkerwijs mogelijk melden. Dit kan via Klantenservice NS (030 751 51 55, lokaal tarief). Laat de kaart zo snel mogelijk blokkeren en vraag meteen een nieuwe OV-chipkaart aan bij Klantenservice OV-chipkaart via 0900 0980. De OV-chipkaart is vanaf de volgende dag beschermd tegen misbruik. Klantenservice OV-chipkaart heeft maximaal 10 werkdagen nodig om een vervangende OV-chipkaart te leveren. Deze periode gaat in op het moment dat zij de aanvraag voor een vervangende kaart hebben ontvangen.

30 september 2022

 Productvoorwaarden NS OV-fiets B.V.

Pagina 4 van 9

  1. De Contracthouder is gedurende de periode van de diefstal of het verlies tot het moment van melding als bedoeld in lid 3, aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik van een OV-chipkaart. De aansprakelijkheid is gelimiteerd tot
    de dan geldende aanschafwaarde van de gehuurde OV-fietsen. Voor de gevolgen van onbevoegd gebruik ontstaan na het moment van melden is de Contracthouder niet aansprakelijk.

  2. In afwijking van het bepaalde in lid 4, is de Contracthouder volledig aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik als NS OV-fiets kan aantonen dat de Contracthouder de verplichtingen uit lid 3 van dit artikel niet is nagekomen.

  3. De Contracthouder vrijwaart NS OV-fiets voor aanspraken van derden op grond van schade door niet-nakoming door de Contracthouder van de Productvoorwaarden.

Goedemiddag, per 30 september is het mogelijk een ov e-bike te huren op station Driebergen Zeist. Kunt u mij zeggen of het mogelijk is deze te reserveren? Ik hoor het graag.

Nee, dat is niet mogelijk. Het huren van de fiets zelf werkt hetzelfde als met een reguliere OV-fiets. Op locatie kunnen aanwezige fietsen gehuurd worden.

Reputatie 2

Het zijn blijkbaar ebikes zonder oplader. Laden kan alleen op het station. Dan kun je er nog geen langere ritten mee rijden. De elektrische auto heeft overal laadpalen. Maar een ebike met naar 1 laadpaal (het station Driebergen-Zeist) heb je niet zoveel aan tenzij het een kort ritje is dat te halen is op 1 acculading. Bij elke andere verhuurder van ebikes is wel een oplader voorzien waarmee je op elk gewone stopcontact kunt laden, waarom heeft de ov ebike dat dan niet?

Reputatie 7
Badge +3

In het Besluit wijzigingen tarieven en voorwaarden OV-fiets en Fietsparkeren staat

Het risico van een verhitte of ontvlambare accu is klein. Om dit nog verder te verkleinen is het reizigers verboden de OV-ebike zelf op te laden. Als er al sprake is van oververhitting of ontbranding van een accu, gebeurt dit namelijk doorgaans tijdens het laadproces. Wanneer de klant aan de productvoorwaarden voldoet en dus niet zelf oplaadt, valt het stallen van de OVebike onder de verantwoordelijkheid van NS. Wanneer reizigers tegen het productvoorwaarden in toch een manier vinden de OV-ebike zelf op te laden en dit doen, is dit geheel voor eigen risico.

Badge +3

Het zijn blijkbaar ebikes zonder oplader. Laden kan alleen op het station. Dan kun je er nog geen langere ritten mee rijden. De elektrische auto heeft overal laadpalen. Maar een ebike met naar 1 laadpaal (het station Driebergen-Zeist) heb je niet zoveel aan tenzij het een kort ritje is dat te halen is op 1 acculading. Bij elke andere verhuurder van ebikes is wel een oplader voorzien waarmee je op elk gewone stopcontact kunt laden, waarom heeft de ov ebike dat dan niet?

De stallingbeheerder zal moeten zorgen voor volledig opgeladen OV-fietsen, want anders zijn ze niet verhuurbaar. Dat zal dan wel gebeuren door het simpelweg uitwisselen van accu’s (zie de deelfietsen/scooters in het land, die kan je ook niet zelf opladen).

En dan zou je er dus zo’n 100 km (met minimale trapondersteuning) of 50 km met maximale ondersteuning mee kunnen afleggen! Met in gedachte dat het natuurlijk nog steeds een OV-fiets is en in feite niet bedoeld/geschikt voor toertochten e.d. In tegenstelling tot (best dure, 30 cent per minuut en dat zal nog wel meer worden) deelscooters kan je bij een lege accu in ieder geval zelf nog trappen.

Voor de rest zal het in de toekomst best mogelijk worden om op een willekeurig station de accu om te wisselen voor een volle?

Reputatie 2

Vorige week een testrit mee gedaan. Accu gaat nog best lang mee. Een uur of 4 mee gereden op maximaal. Alleen best wel regelmatig storing. W013 staat er dan in het display. Vaak na een stop waarbij de ebike even uit heeft gestaan. Uitschakelen en weer inschakelen moet dan de oplossing zijn voordat de motor het weer doet. Heb ik gehad dat ik 4x moest resetten voordat de motor het weer deed. En nee de accu was nog niet leeg.

Reputatie 7
Badge +1

Vorige week een testrit mee gedaan. Accu gaat nog best lang mee. Een uur of 4 mee gereden op maximaal. Alleen best wel regelmatig storing. W013 staat er dan in het display. Vaak na een stop waarbij de ebike even uit heeft gestaan. Uitschakelen en weer inschakelen moet dan de oplossing zijn voordat de motor het weer doet. Heb ik gehad dat ik 4x moest resetten voordat de motor het weer deed. En nee de accu was nog niet leeg.

Dat van die onduidelijke storingsmelding past wel weer naadloos bij NS moet ik zeggen. 😂

Reputatie 7
Badge +1

NS breidt proef met verhuren van e-bikes uit naar Groningen en Arnhem:
https://www.ad.nl/groningen/ns-breidt-proef-met-verhuren-van-e-bikes-uit-naar-groningen-en-arnhem~a594d1bc/

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Er bestaat al een mogelijkheid om het gehele OV-fiets product te blokkeren. Het OV-fiets abonnement is een onderdeel van NS Flex, maar de OV-fiets service kan ook afzonderlijk worden uitgeschakeld.

@Stijn NS, @Erryt NS, @Etc cetera,

Vanwege het risico op misbruik wil ik graag de OV-fiets service uitschakelen. Dit is volgens de NS klantenservice niet mogelijk met NS Flex. Kan een moderator toelichten hoe dit wel te realiseren is?

Bij voorbaat dank!  

Ik maak het graag voor je in orde. Zou je je gegevens via een privébericht willen sturen?

Badge +3

Graag ook voor mij, privébericht komt er aan.

Edit: bedankt, nu heb ik alleen nog OV-fiets op een losse kaart (zonder enig abonnement) en die laat ik dan lekker thuis als ik geen fiets nodig heb.

Bij het bestellen van OV-fiets staat er na betaling van € 0,01 nog wel dat het per de gekozen ingangsdatum automatisch op je kaart gezet wordt.

Dat zou eigenlijk moeten zijn ‘vanaf [ingangsdatum] kan je met je kaart OV-fietsen huren’, want er wordt niets op je kaart gezet (en je hoeft het er dus ook niet af te halen, bij reizen op saldo).

@Erryt NS,

En voor mij, privébericht komt er aan.

Reageer